Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bjælkehuse - er det noget for danskere

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 29. Dec 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kæreste og jeg er kommet i kontakt med et udenlandsk firma, som bygger de lækreste bjælkehuse. De har base i Slovakiet, men  sælger også i andre lande i Europa. Der er jo danske firmaer, som bygger den slags, men ved at købe gennem bl.a. dette firma, sparer man en del penge, og der jo alligevel samme garanti og mindst samme gode kvalitet, som hvis det var et dansk firma.

Vi var nede og snakke med dem og blev vist rundt, og der er ingen tvivl om, at der er styr på tingene. Min kæreste kommer fra Slovakiet, men taler dansk, hvilket jo er en kæmpe fordel. Firmaet og vi har så talt om, at de gennem os har en mulighed for at komme på det danske marked. Min kæreste har som yngre solgt mange ting ho forskellige firmaer, dog er jeg helt ny på området.

Vil I mene, at et firma som dette har en chance på det danske marked? Det er ikke så dyrt. Et hus på ca. 120 m2 koster 100.000€.  Dog kommer der lidt ekstra oveni for fragt, men jeg vil mene, det stadigvæk er billigere. Prisen er inkl. fundament, isolering, vinduer og døre.

Det er jo egentligt meget økonomisk med sådan en type hus, da man har minimale udgifter til varme, hvilket må siges at være endnu en stor fordel.

Nu skal jeg dog ikke sidde og spille klog, jeg skal have læst meget mere om det og få snakket med firmaet endnu en gang, jeg vil bare gerne have nogle fif til, hvordan vi evt. kan komme i gang med at reklamere lidt for det her i landet - hvis det overhovedet er realistisk at få sat noget i gang her.

På forhånd tak for svar. :)

Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Overholder de slovakiske bjælkehytter det danske bygningsreglement?

Tilmeldt 29. Dec 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Hv:

Overholder de slovakiske bjælkehytter det danske bygningsreglement?

Ja. Der er ikke noget at komme efter der.

Tilmeldt 10. Jan 16
Indlæg ialt: 23
Fra  Mørck & Co. Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hey.

skal det slovakiske firma montere det i DK? hvordan er det opbygget (kan det klare en blowerdoor test) hvilket træ, og hvor gammelt er det træ det bliver bygget af - grunden til at jeg spørger, er fordi der har været store problemer med træ der har været for hurtigtvoksende, som skulle bruges i det danske klima. 

det et spændende projekt, hvis du mangler lidt uforpligtende sparring kan du eventuelt kontakte mig på tlf 42764748

Tror helt sikkert bjælkehuse er noget for danskere..

Tilmeldt 29. Dec 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja. Først bygger de det og  i Slovakiet for derefter at skille det ad og så sætter de det op igen i Danmark.

De har ikke papirer på, at det kan klare testen, men det kan klare og det og det vil derfor ikke være et problem at kunne udføre testen og få papirer på det.

De bruger træ fra Rusland, Sibirien og Canada. Alle træer vokser mindst 600 meter over havet overflade, det er derfor ikke nogle unge, hurtigtvoksende træer.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes bestemt, at det er et spændende projekt. Du skal dog være opmærksom på, at du løber en stor risiko, da det jo er dig, som hæfter over for køberne. En hæftelse, som varer i op til 10 år efter at huset er afleveret. Selv om du aftaler med det Slovakiske selskab, at det skal friholde dig, at der er dansk værneting og at tvister skal afgøres efter dansk ret og alle mulige andre fornuftige tiltag., så er der altså langt mellem det og så faktisk at få nogle penge ud af det Slovakisk selskab, hvis der eksempelvis er mangler, forsinkelse osv. Du kan dog begrænse en del af dette ansvar ved at drive din virksomhed via et selskab med begrænset ansvar såsom et ApS. Derudover kan du undersøge, om der mulighed for sikkerhedsstillelse. Kan det Slovakiske selskab eks. stille en dansk bankgaranti?

Derudover skal du ikke tage det Slovakiske selskabs udsagn for gode vare vedr. om byggeriet omfatter det danske bygningsreglement - Selv danske virksomheder skal løbende rette til for at opfylde bygningsreglement. og jeg bemærker, at du først får ibrugtagningstilladelse, når du eksempelvis har dokumenteret opfyldelse af diverse krav med test.

Derudover kan man jo være bekymret for, at husene er konstrueret til det Slovakiske klima og ikke det danske klima - og mulige mangelskrav i den forbindelse - Du skal jo ikke kun opfylde bygningsreglementets krav men også det lidt mere vanskelige udtryk "god dansk håndværkerskik".

Hvis du ikke har kendskab til byggebranchen, så synes jeg minimum, at du skal finde en partner, som har indgående kendskab hertil + få nødvendig juridisk rådgivning.

Jeg vil videre anbefale, at du aftaler med det Slovakiske selskab, at de for egen regning opfører eksempelvis 2 prøvehuset i Danmark - og først får betaling, når disse endeligt er godkendt af de danske myndigheder og bygherre, og gerne med lidt tilbagehold til sikkerhed for evt. mangler. Derudover skal du jo også have undersøgt, hvilke side omkostninger der er ved dit projekt.

Jeg har stor erfaring inden for entrepriseretten - herunder entreprisekontrakter med købere osv. Du kan evt. se mere på min hjemmeside www.advokatkontoretrws.dk

Fra Holbæk
Tilmeldt 9. Oct 15
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Bemar,

meget interessant. Jeg er nordmand, og savner det vakre og lune træ fra de gamle hus derhjemme.Vær venlig at lagre mit brugernavn; et sådant hus ville jeg gerne have, om min økonomi engang i fjern fremtid slår til..
Synes forøvrigt det danske system med et fyr ude i et skur ved siden af huset er dyrt og ineffektivt, for det er godt nok med en kælder for den slags. Som kendt stiger varme automatisk. Her på Sjælland bruger man slet ikke dynamit; her er jo ikke bjerg at finde i marken, selv laangt dernede. Løsningens bonus er god fundering, om man køber et læs sten af en lokal landmand. Og bruger stenene til såle/fundament under kælderen, samt gulv og vægge i kælderen.Tilbage til dit husprojekt, Bemar: Sørg for, at der er en overskudsøkonomi før start. Kast dig så ud i det, gør dit bedste, og se hvad der sker. Byg op et fond for dårlige tider undervejs, med mindst 20% af afkastningen.Mener bestemt, at der er et marked for dit hus, specielt med den beskrevne kælder og fundering.

Tilmeldt 29. Dec 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ma

.

Mange tak for jeres respons! Vi er i gang med at finde alle mulige informationer nu. I får lige nogle billeder fra vores tur.

Tilmeldt 10. Jan 16
Indlæg ialt: 23
Fra  Mørck & Co. Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

hvad koster sådan en hytte??

Tilmeldt 29. Dec 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 07:48
Hvor mange stjerner giver du? :

 Ca. 125.000€ for 125 m2.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)