Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bør links åbne i samme eller nyt vindue?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 10. Feb 14
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har erfaret at nogle pop-up blockers ikke er så glade for at udgående links åbner i et nyt vindue. Da jeg på min side er ret afhængig af udgående links, så er jeg kommet lidt i tvivl om hvad der er smartest.

Er der nogen der har noget at byde ind med ift. hvad man skal gøre, for ikke at komme i klemme hos pop-up blockers (som desværre er det nye sort).

På forhånd mange tak.

7.dk - Hele Danmarks guide til spil på nettet
                
Tilmeldt 9. Mar 14
Indlæg ialt: 1562
Fra  Debedstepriser.com Skrevet kl. 04:48
Hvor mange stjerner giver du? :

hvilke pop up blockers tænker du på? 

Fra København
Tilmeldt 8. Nov 06
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke helt sikker på at forstå hvad de mener med pop up blockers.

Kan du skrive lidt mere om det?

Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Links bør åbne i samme browservindue af hensyn til god brugervenlighed. Undtaget er links til PDF'er o.lign.

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 514
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Når jeg linker til kunders hjemmesider fx, så kører jeg altid nyt vindue, så folk ikke kommer for langt væk fra mit eget site. Jeg synes personligt også, at det er mere rart.

Stifter af musikbloggen Lytter.dk og bureauet Copenhagen Publicity.

Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikael Boel Laursen:
Når jeg linker til kunders hjemmesider fx, så kører jeg altid nyt vindue, så folk ikke kommer for langt væk fra mit eget site. Jeg synes personligt også, at det er mere rart.

Der er fordele og ulemper ved begge. Undersøgelser viser, at der er flest fordele ved at åbne i samme vindue. Den vigtigste årsag er "Don't break the back button".

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 514
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tue Skaarup:

Mikael Boel Laursen:
Når jeg linker til kunders hjemmesider fx, så kører jeg altid nyt vindue, så folk ikke kommer for langt væk fra mit eget site. Jeg synes personligt også, at det er mere rart.

Der er fordele og ulemper ved begge. Undersøgelser viser, at der er flest fordele ved at åbne i samme vindue. Den vigtigste årsag er "Don't break the back button".

Det er klart værd at overveje. Måske man skulle teste det af :)

Stifter af musikbloggen Lytter.dk og bureauet Copenhagen Publicity.

Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra London
Tilmeldt 11. Dec 07
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tue Skaarup:

Mikael Boel Laursen:
Måske man skulle teste det af :)

Det er der nu en del der har gjort gennem de sidste 15 år. Du kan læse mere om det her:

https://www.nngroup.com/articles/top-10-mistakes-web-design/

http://www.webcredible.com/blog/beware-opening-links-new-window/

Når det så er sagt, så vær opmærksom på at det her er noget gammelt tekst.

Det ene link er en artikel fra 2005 som snakker om browser-vinduer (i stedet for tabs som 99% nok benytter i dag, selv min mor), og det andet link er en artikel fra 2011 der citerer den anden artikel.

Begge refererer til noget der er skrevet i 1999 og vores interaktion med en browser, og vores brug af software har ændret sig meget siden.

Jeg ville ikke have noget imod at udgående links åbnede i en ny tab.

Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Artiklen fra NNgroup (Jakob Nielsen) er fra 2011. Den refererer undersøgelser tilbage fra 1996 og 1999 og siger samtidig at resultaterne stadig er gældende: det er skidt at åbne links i nyt vindue. Argumenterne og rationalet kan du læse om i undersøgelserne, og de favner også det med tabs i browseren.

Begge de linkede ressourcer har dyrket og forsket i brugervenlighed i mange år. Jeg har ikke set andre undersøgelser fra kapaciteter inden for brugervenlighed, der siger at det er bedst at åbne links i nyt vindue. Og jeg arbejder selv en del med brugervenlighed.

Så det er min anbefaling, almindelige links bør åbne i samme vindue.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)