Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Markedsføringsloven

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra 8654 Bryrup
Tilmeldt 2. Oct 05
Indlæg ialt: 234
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino brugere.

Hvordan beskytter man sig mod et tysk firma, som på deres hjemmeside har en tekst "på dansk" som stridder mod den danske markedsføringslov paragraf 2 om vildledende og nedsættende omtale m.m.
 
Firmaet sælger deres produkter i Danmark i konkurrence med vores produkter gennem en dansk agent, som fungerer som dansk ordrekontor.  Vi har netop fået den danske agent til at ændre deres tekst på deres egen hjemmeside, men teksten som vi oponerer mod, ligger stadig oversat til dansk på den tyske hjemmeside.
 
Det er meget kompliceret, men måske er der nogen her som er stødt på samme problem eller som har erfaring med markedsføringsloven i EU sammenhæng eller specielt Tyskland.
 
Hilsen
Finn
Fra Valby
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Tror du skal tage en snak med din advokat om det, da det lyder lidt kompliceret til at komme med konkrete input til.

Det ville nok hjælpe, hvis du ville vise de sider det drejer sig om.
Tilmeldt 15. Feb 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 01:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Finn,

Desværre kan den slags krænkelser ikke sanktioneres af de danske domstole - selvom det jo er et faktum, at en tysk hjemmeside sagtens kan krænke danske virksomheders rettigheder, eftersom enhver i Danmark jo kan åbne og læse deres website.
 
Løsningen er en af følgende to (eventuelt kombineret), mener jeg:
 
1. En tysk advokat vil kunne vurdere, om websitet krænker tysk lov (og dermed dit firmas rettigheder). Den tyske pendant til den danske markedsføringslov kan således muligvis bruges som argument for at få teksten ændret.
 
2. En klage til den klageinstans, der behandler adfærden på .de-domæner, kan muligvis give udbytte. Jeg kender ikke de "etiske regler" for .de-domænerne, men disse må kunne findes på nettet et sted. Enten kan du selv forsøge dig med en klage til det tyske "nævn" eller lignende, der behandler sådanne klager, eller du kan alternativt bede en tysk advokat om at vurdere muligheden for en sådan klage.
 
Hvis du skriver en mail til mig, kan du få navnet på det tyske advokatfirma, vi samarbejder med (de har flere kontorer i Tyskland).
 
MEN den tyske advokat skal jo have honorar, og det kan blive en dyr affære at føre en sådan sag. Min erfaring med krænkelsessager i hehold til markedsføringsloven er, at de fleste sager "strander" på manglende lyst til at afholde de relativt store omkostninger, der normalt er forbundet med sagerne.  I de fleste tilfælde skal den forurettede virksomhed føre en eller anden form for "sandhedsbevis", som kan være svært (og tidskrævende) at føre i praksis. Selv i de mere åbenlyse krænkelsestilfælde har jeg set eksempler på, at det vil være alt for svært at føre de krævede beviser.
 
Men du skal selvfølgelig ikke give op helt uden kamp. Et "vredt brev" kan til tider gøre underværker!
 
 
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 03:34
Hvor mange stjerner giver du? :

> Et "vredt brev" kan til tider gøre underværker!

Ja, og endnu mere effektivt bliver det, hvis brevet kommer fra et stort, internationalt og kendt advokatkontor.
 
Jeg havde i flere år en god veninde af familien, indtil hun gik på pension, som var advokat med møderet for Højestreret og ansat på et af de helt store advokatkontorer. Hun løste flere "komplicerede" sager for mig gennem tiden alene ved at bruge sin "position". Hun gjorde intet ulovligt, men når man får et skrapt og velfomuleret brev fra en advokat der normalt ville koste flere tusinde kroner i timen tænker mig sig godt om inden man vælger at ignorere det ... Det virkede i hvert fald for mig.
 
I andre sager har jeg konstateret det samme - det kan godt betale sig at ofre MANGE penge på det første brev, da det kan lukke en sag hurtigt. Hvis ikke der sker noget ved det kan man jo så altid genoverveje om man vil gøre alvor af "truslerne" om at trække de andre i retten - og ofre de mange penge det koster, eller lade være. Ved en enkelt lejlighed brugte jeg $5.000 på ET ENKELT brev, som en amerikansk immigrationsadvokat (efter signende en af de bedste) skrev for mig for at løse en lidt kompliceret situation. Og problemet blev løst.
 
 
Fra 8654 Bryrup
Tilmeldt 2. Oct 05
Indlæg ialt: 234
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for jeres input. Jeg vil overveje forslaget om at sende et "vredt" brev gennem min advokat. Er sikker på, at en retssag vil være for uoverskuelig og koste for meget. Har kigget efter information omkring den tyske pendant til den danske markedsføringslov, men kan ikke rigtig finde noget.

Hilsen
Finn
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 322
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke om det hjælper - Men har du prøvet at tage kontakt til den danske Forbrugerstyrelse vedr. problemet. Der er jo et fælles europæisk samarbejde vedr. håndhævelse af markedsføringsloven og stort set alle lande (herunder også snart Kina) tilslutter sig ICC-kodekset, der taler om god markedsføringsskik.

Forbrugerstyrelsen: www.fs.dk
 
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)