Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selskabsskat - Hvordan gør jeg rigtigst

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 13. Jan 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg står og skal have afsluttet mit første regnskabsår som selvstændig, med IVS selskab.

Jeg har været så heldig at have et lille overskud, som jeg selvfølelig skal betale selskabsskat af. Jeg har ikke indbetalt noget i løbet af året.

Som jeg har forstået det, så skal jeg først betale denne skat omkring oktober ret efter (2016), men den skal gerne figurerer i mit regnskab for 2015 samt i den årsrapport jeg ligeledes skal lave.

Hvordan gør jeg dette?

Jeg har en ide om hvordan det skal foregå:

1. Jeg registrere årets resultat inde hos skat, også får jeg en foreløbig skatte beregning.

2. Jeg tager denne foreløbig skatte beregning og registrere på den sidste dag i året (31/12-2015) på konto "63060 Skyldig Selskabsskat" med modkonto "9400 Skat af årets resultat"

3. Nu vil den figurere i mit regnskab, og dermed komme med når jeg laver min årsrapport til Erhvervsstyrelsen.

4. Når jeg skal betale min selskabsskat for 2015 bruger jeg konto "63060 Skyldig Selskabsskat" hvor jeg registrerede den tidligere.

Jeg bruger Dinero som regnskabs program

Håber der er nogen af jer kloge hoveder som vil vejlede, og fortælle om jeg er helt forkert på den?

På forhånd tak

Malte

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

du laver en beregning selv ud fra regnskabet - det er ikke skat som regner på det punkt - du bogfører efter afslutning af regnskab som efterpostering vil jeg mene

Når den faktiske skat kommer - så bogfører du som du skriver men der er en regulering som i hovedsagen består af renter

Husk at checke om der er omk som ikke giver skattefradrag - stiftelse o.l

Jeg vil normalt foreslå en der kan der her til første år - der er mange fejl .- men vist kan man også selv

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 13. Jan 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan jeg ikke lave den beregning ud fra hvad skat oplyser af foreløbig skatte beregning når man udfylder virksomhedens selvangivelse inde på skat?

Men det er rigtigt nok det skal hensættes på kontoen for "Skyldig Selskabsskat" ikke?

Også når det bliver opkrævet i 2016, skal det så bruges der.

Hilsen

Malte

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal opgøre den skattepligtige indkomst. Selskabskatten er 23,5% i 2015. Skatten bogføres i 2015

Har du styr på at udarbejde en årsrapport der opfylder årsregnskabsloven?
Anvendt regnskabspraksis
Korrekte noter
osv.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra Valby
Tilmeldt 13. Jan 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisor - Thomas Jørgensen :

Du skal opgøre den skattepligtige indkomst. Selskabskatten er 23,5% i 2015. Skatten bogføres i 2015

Det må være mit resultat før skat som er den skattepligtige indkomst tænker jeg.

Dette opgøre jeg så inde på skat under selvangivelsen, hvor jeg så får en foreløbig skatte betalig oplyst som jeg så kan bogføre i 2015, er det rigtigt?

Revisor - Thomas Jørgensen :


Har du styr på at udarbejde en årsrapport der opfylder årsregnskabsloven?
Anvendt regnskabspraksis
Korrekte noter
osv.

Det har jeg ikke 100% styr på endnu, men arbejder på det. Synes jeg er godt på vej. Erhvervsstyrelsen har lavet "Regnskab basis" til det, som jeg ville bruge. Har kigget lidt på det, og synes det virker sådan rimelig forståeligt af hvad jeg har set indtil videre.

De har også lavet en vejledning til den som jeg kan se.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Malte Boel Nordhuus:

Det har jeg ikke 100% styr på endnu, men arbejder på det. Synes jeg er godt på vej. Erhvervsstyrelsen har lavet "Regnskab basis" til det, som jeg ville bruge. Har kigget lidt på det, og synes det virker sådan rimelig forståeligt af hvad jeg har set indtil videre.

De har også lavet en vejledning til den som jeg kan se.

 
Med mindre du har styr på hvad der skal stå i de enkelte felter fx. anvendt regnskabspraksis, hvilke noter, som skal medtages mv. så er regnskabs basis mildest talt lige til at lukke op og skide i. Det skaber flere forkerte regnskaber end korrekte for dem som selv giver sig i kast med det uden, at ane hvad de laver.
 
For at gøre det nemmere, så kig efter en model for de nye mikroregnskaber, som kommer med den nye årsregnskabslov. Du kan førtidsimplementere modellen allerede fra i år - til gengæld er regnskabet meget lidt informativt, men nemt at lave (fx. udgår anvendt regnskabspraksis ! ).

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ingen tvivl om at mikroregnskabet er en mulighed. Min opfattelse er bare at man skal passe på ikke at skyde sigselv i foden. Hvis man skal have investorer eller låne penge må man forvente at der stilles krav til information om regnskabspraksis mv i regnskabet.

Mikroregnskabet er et helt igennem tåbelige tiltag, som strider imod tanken om at der skal være større gennemsigtighed i regnskabet.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Ingen tvivl om at mikroregnskabet er en mulighed. Min opfattelse er bare at man skal passe på ikke at skyde sigselv i foden. Hvis man skal have investorer eller låne penge må man forvente at der stilles krav til information om regnskabspraksis mv i regnskabet.

Mikroregnskabet er et helt igennem tåbelige tiltag, som strider imod tanken om at der skal være større gennemsigtighed i regnskabet.

Kunne ikke være mere enig ! Men når man anser fjernelse af underskrift på ledelsespåtegningen som den største besparelse i tid/kr. så er man efter min mening ude et sted hvor man ikke kan bunde.

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)