Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trække kapitalindskud ud af ApS

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 3. Jan 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Har ledt uden held.

Jeg har oprettet et ApS med det formål at opbevare unoterede aktier i et større selskab.

Jeg har indskudt 50.000,- kontant ved oprettelse, da selskabet er oprettet køber selskabet unoterede aktier af mig som privatperson for 277.000,- (købt ind for 250.000,- som privatperson). Dermed bliver jeg beskattet som privatperson af de 27.000,-.

Nu ønsker jeg har trække ud de 50.000, jeg har indskudt i kapital? Er dette muligt? Jeg har blandt andet revisor regning, som er betalt af mig som privatperson, da indskuddet stadigvæk stod på klientkonto ved betalingsdato.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Juicegeneration:

Nu ønsker jeg har trække ud de 50.000, jeg har indskudt i kapital? Er dette muligt? Jeg har blandt andet revisor regning, som er betalt af mig som privatperson, da indskuddet stadigvæk stod på klientkonto ved betalingsdato.

Ja og nej.

Regnskabsteknisk kan din selskabskapital ikke blive mindre end 50.000 kr. i et ApS, men der er ingen hindrer til for at du ikke kan udbetale de 50.000 kr. i kontante likvider. 

Ved indskuddet er aktierne er der opstået en gæld/mellemregning fra selskabet til dig som privatperson, den kan bruges til udligning ved udbetalingen af kontantbeløbet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ved ikke om jeg helt forstår spørgsmålet men du kan ikke trække penge som er indskudt som selskabskapital ud.

Selskabet har købt aktier af dig - for 277.000 (for lånte penge eller) - Det lyder korrekt med beskatning af de 27 t   men selskabet må vel har taget lån for at købe aktierne af dig - hvis de kun havde kapitalen på de 50 t - 

Du kan godt få de 50.000 kr ud, forudsat der er en forsat kapital på mindst disse 50 t tilbage i selskabet men så skal det jo være som løn der indberettes (eller evt udbytte der indberettes) - ELLER fordi du har lånt selskabet penge (med rente og lille lånebrev) - men så er det ikke de 50.000 kr du har indskudt

Har du betalt revisor privat i forbindelse med stiftelse - som oprettelse af selskabet - så KAN det være noget selskabet skal betale dig - forudsat det er vedtaget i stiftelsen at det er selskabet der betale stiftelses omk - og I så fald vil selskabet ikke have fradrag for penge til stiftelse - så det skal ind som skatteregulering - Der vil kunne være en lille momsfordel, da moms på stiftelse kan trækkes fra, men ellers er det ligemeget

Jeg synes du skal lade en revisor se regnskabet - så kan du få at vide, om du kan trække penge ud - men udgangspunktet er i alle fald, at stiftelseskapital kan du IKKE få ud ved andet end salg eller lukning - men er der plads til at hæve 50 t i øvrigt i kapitalen, så kan du få det ud - som løn eller udbytte med skatteindberetning

Jeg går ud fra, at du har fået regnet godt på, om det er specielt fornuftigt at ha de unoterede aktier i selskabsform med en ikke helt let lagerbeskatning og risiko for både selskabsskat og siden udbytte eller løn når pengene skal ud til dig selv - hvor du måske i privaten kunne sælge ud så du holdt dig i 27% grænsen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Selskabet har købt aktier af dig - for 277.000 (for lånte penge eller) - Det lyder korrekt med beskatning af de 27 t   men selskabet må vel har taget lån for at købe aktierne af dig - hvis de kun havde kapitalen på de 50 t - 

Du kan godt få de 50.000 kr ud, forudsat der er en forsat kapital på mindst disse 50 t tilbage i selskabet men så skal det jo være som løn der indberettes (eller evt udbytte der indberettes) - ELLER fordi du har lånt selskabet penge (med rente og lille lånebrev) - men så er det ikke de 50.000 kr du har indskudt

Uanset hvordan aktierne er finansieret (om det er via mellemregning med indskyder/ejer, banklån eller helt tredje) så kan de indskudte 50.000 kr. udbetales til indskyder/ejer, aktierne er jo købt af ham!

Selve selskabskapitalen består jo stadig (med mindre aktiernes værdi er faldet til under 50.000 kr. i hvert fald)

Cookie - John Hannover:

Har du betalt revisor privat i forbindelse med stiftelse - som oprettelse af selskabet - så KAN det være noget selskabet skal betale dig - forudsat det er vedtaget i stiftelsen at det er selskabet der betale stiftelses omk - og I så fald vil selskabet ikke have fradrag for penge til stiftelse - så det skal ind som skatteregulering - Der vil kunne være en lille momsfordel, da moms på stiftelse kan trækkes fra, men ellers er det ligemeget

Formålet oplyses som at opbevare unoterede aktier, hvilket ikke er en momspligtig aktivitet. Så der er dermed ikke momsfradrag for stiftelsesomkostninger (i dette tilfælde i hvert fald)

Tilmeldt 3. Jan 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar trods lidt delte meninger.

1) Jeg har indskudt 50.000,- som kontant kapitalindskud til oprettelse.

2) Jeg ejer som privatperson unoterede aktier som jeg har købt for 250.000kr, disse overfører jeg til nyoprettet holdingselskab og en revisor laver en vurderingsberetning, og fastsætter dem til 277.000,- ved overførselsdatoen.

3) differencen på 27.000,- er indgivet til Skat som aktiegevinst som jeg, privatperson.

Mit spørgsmål:
Jeg har nu stående 50.000 kontant+277.000 i aktier i mit holdingselskab, som der allerede er betalt skat af, kan jeg dermed tage de 50.000,-?

Det ville være yderst mærkeligt hvis der pludselig skal betales skat af penge der allerede er betalt skat af?

De er jo sat i holdingselskab med den tror at jeg scorer et højt udbytte ved en salg af virksomheden, og giver mig muligheden for t geninvestere.


Mit spørgsmål:
Jeg har jo

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Jesper_nl:

Uanset hvordan aktierne er finansieret (om det er via mellemregning med indskyder/ejer, banklån eller helt tredje) så kan de indskudte 50.000 kr. udbetales til indskyder/ejer, aktierne er jo købt af ham!

Selve selskabskapitalen består jo stadig (med mindre aktiernes værdi er faldet til under 50.000 kr. i hvert fald)

tror vi taler forbi hinanden -  men kan se at trådstarter har svaret uddybende samtidigt med mit første svar

Det som forvirrede i det første var 

Juicegeneration:
Nu ønsker jeg har trække ud de 50.000, jeg har indskudt i kapital? Er dette muligt?

Hvis det er sådan, at jer har solgt aktierne men ikke modtaget penge for salget - ja så kan ejer naturligvis tage de 50 t kontant som del af sit rene tilgodehavende - uden skat - da det jo så bare er betaling for aktierne de har købt.

Så erstattes kapitalen bare af værdi på aktier frem for kontanter

Hvis ejer har fået sine 277.000 kr udbetalt (ikke sikkert vi kender alle transaktionerne) - så er der ikke flere penge at hente ud (uden løn eller udbytte) dér.

Er de 50 t der ønskes, bare del betaling af en gæld selskabet har til ejer kan han få dem (og der bør være lånebrev på de 277t som nu kan nedskrives til 227 og på den gæld fra selskab til ejer, skal der så beregnes markedsrente - fradrag for selskab og rente indtægt til skat for ejer

Godt point med at der ikke er momsfradrag hvis selskabet ikke driver momspligtig aktivitet - og så er det vel lidt ligemeget med om selskabet betaler eller ejer gør i princippet da selskabet ikke har fradrag - HVIS det er del af stiftelsesomkostninger - men i alle fald skal det vel fremgå i stiftelse i fald selskabet skal betale stiftelsesomk om jeg husker ret? 

Hvis selskabet skal betale, så er det vel at se som udlæg fra ejer bare, og så kan ejer få de penge - bare husk at beløbet så skal i skatteregulering, for at selskabet ikke tager fradrag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Jan 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Situationen nu:

Mine aktier er streget ganske meget i værdi (ca. 10 dobbelte), jeg ønsker nu at trække hele det indskudte beløb ud, 277.000+50.000 og lade hele aktiegevinsten stå i Holdingselskabet.

Hvordan ser det ud rent skatteteknisk?

De 277.000+50.000 er der jo betalt skat af, da de 50.000 er skudt ind som kontanter af mig som privatperson, og aktierne til en værdi af 277.000 er købt af mig som privatperson og "solgt" til selskabet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Juicegeneration:
De 277.000+50.000 er der jo betalt skat af, da de 50.000 er skudt ind som kontanter af mig som privatperson, og aktierne til en værdi af 277.000 er købt af mig som privatperson og "solgt" til selskabet
enten forklar bedre - eller gå til revisor

Hvis du har solgt aktier for 277.000 til selskabet - så har du betalt skat af det da du solgte dem - og så har de en indgående værdi på 277.000 men det forudsætter du har betalt (og det SKAL du ha) betalt skat af din evt gevinst da du solgte dem til selskabet

Du bør altså finde en revisor. Har selskabet betalt skat - lagerbeskatning - af stigningen i aktierne løbende, så er der jo så ikke mere skat i dem - men det er ikke for mig til at forstå ud fra din beskrivelse  slet heller ikke 

Juicegeneration:
Mine aktier er streget ganske meget i værdi (ca. 10 dobbelte), jeg ønsker nu at trække hele det indskudte beløb ud, 277.000+50.000 og lade hele aktiegevinsten stå i Holdingselskabet
Betyder det - at du har indskudt - 50.000 kontant (og klart jo skattede) så kan du få dem ud uden videre skat.

Har du solgt aktierne til en oprindelig værdi af 277.000 så er de jo ikke selskabskapital men er nu ejet af selskabet og de kan så ikke komme ud til dig

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Jan 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John.

Jeg købte medarbejder aktier for 250.000dkr kontant som privatperson. Efter et år opretter jeg et Holdingselskab (med 50.000 i indskudskapital) og flytter de 250.000 over i selskabet. Revisor værdisætter dem til 277.000 ved oprettelsen.

Jeg har betalt skat af de 27.000 i værdistigning som privatperson.

Dermed anser jeg de 50.000+277.000 for at være mulige at kunne tage ud, uden at skulle beskattes. Der vil jo stadigvæk være et anseeligt beløb tilbage i selskabet.




Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Juicegeneration:
Jeg købte medarbejder aktier for 250.000dkr kontant som privatperson. Efter et år opretter jeg et Holdingselskab (med 50.000 i indskudskapital) og flytter de 250.000 over i selskabet. Revisor værdisætter dem til 277.000 ved oprettelsen.

Jeg har betalt skat af de 27.000 i værdistigning som privatperson
 kan stadigt ikke overskue din forklaring - i hovedsagen fordi du taler om "flytter" de 250.000 kr over i selskabet - Der er ikke et begreb som duer i skatteforståelse - som hedder flytter og jeg kan heller ikke overskue hvordan du købte medarbejderaktier MEN - det lyder som om der er tale om 277.000 kr beskattet - ja - og 50 t selskabskapital - men stadigt  Du kan jo slet ikke tage penge ud af et selskab uden det lukkes - uanset holding eller drift - heller ikke de første 50t som - hvis de står som selskabskapital, jo ikke kan udbetales før det selskab der har dem som kapital lukkes  - lad en revisor der kender forholdene sige dig hvad der er bedst for dig

Jeg kan se et Juice generation aps men det passer ikke rigtigt på dine oplysninger -. med oprindelig kapital 80t og det har så en gæld til anpartshaver som anpartshaver til en hver tid kan få ud uden skat hvis det skulle være det selskab

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)