Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurs - køb i familie

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Mar 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Jeg er i en situation hvor et nærtstående familiemedlem kan stå overfor en konkurs, som også ender som en personlig konkurs.

Der er et hus idag som har en friværdi, og som i bund og grund er eneste personlige aktiv.

Konkursen er ikke indtrådt endnu, og jeg vil eventuelt godt kunne stå som ejer af huset i en periode.

Er der en udfordring i det?

Hvordan forholder det sig - jeg kan jo købe til 15% under vurderingen, og det vil selvfølgelig gøre at friværdien vil blive mindre, og derved også den personlige formue mindre.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Bobjoern:

Jeg er i en situation hvor et nærtstående familiemedlem kan stå overfor en konkurs, som også ender som en personlig konkurs.

Der er et hus idag som har en friværdi, og som i bund og grund er eneste personlige aktiv.

Konkursen er ikke indtrådt endnu, og jeg vil eventuelt godt kunne stå som ejer af huset i en periode.

Er der en udfordring i det?

Hvordan forholder det sig - jeg kan jo købe til 15% under vurderingen
hvis man er i nærheden af konkursen (kan forvente den) vil et sådanne salg helt klart blive set som omgåelse og fanget i retten hvis købet ikke er ren markedsværdi og det vil givet blive noget der stilles spørgsmål ved. De 15% er kun retningslinje for hvad skat generelt accepterer, absolut ikke for hvad man kan tage ud af en virksomhed på vej mod konkurs

Familiemedllemet bør nok, ud over dette, overveje at få hjælp fra en proff - men igen - det koster, og det er jo ikke det man ønsker. Man kan ikke manipulere værdier bort i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Mar 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Handlen bliver til markedsværdi - der har været mægler og jeg kan betale værdien -15%, så handlen er egentlig rimelig ren - med undtagelse af at jeg kan handle 15% under mæglervurderingen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

"Rabatten" på de 15 % gælder i forhold til den sidste offentlige ejendomsvurdering. Den gælder ikke i forhold til ejendomsmæglerens fastsættelse af en markedspris.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

"Rabatten" på de 15 % gælder i forhold til den sidste offentlige ejendomsvurdering. Den gælder ikke i forhold til ejendomsmæglerens fastsættelse af en markedspris.

og Whiskey - gælder den / kan den overhovedet bruges i dette fald for det er nær familie der ved de går personlig konkurs og derfor vil sælge en værdi ud til nær familie. Vil det ikke kunne omstødes i retten sådan at fjerne værdier fra boet kort inden konkurs - til special pris - i alle fald ?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
gælder den / kan den overhovedet bruges i dette fald for det er nær familie der ved de går personlig konkurs og derfor vil sælge en værdi ud til nær familie

Værdiansættelsescirkulæret er gælder for SKAT i relation til den skattemæssige behandling af ejendomssalget. I forhold til en evt. konkurs gælder konkurslovens regler, hvor på den korte bane er 6 måneders fristen der skal iagttages. 

Mener også "kone finten" var oppe og vende i forbindelse med direktørerne fra Roskilde Bank i sin tid. Mener at det var i den forbindelse at ikke alle nåede i tide før konkursen at få huset i sikkerhed hos konen.

Hvis man vil forsøge sig med denne "finte" så er dit råd om juridisk bistand vejen frem. Kan det nås i forhold til en evt. konkurs, kan konkurs undgås mv....

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Whiskey har ret i, at man skal sondre mellem det skattemæssige og det konkursretlige.

Skattemæssigt er der en regel om, at man kan købe til en værdi svarende til 15 pct. under den sidste kendte off. ejendomsvurdering uden at risikere "gave"beskatning. Denne regel kan dog kun bruges, hvis der ikke allerede foreligger en højere kendt vurdering - eksempelvis fordi man har indhentet en ejendomsmægler vurdering. "15 pct.-reglen" kan videre ikke bruges, hvis der er foretaget ændringer såsom udvidelser af boligarealet m.v., som endnu ikke har påvirket den sidste offentliggjorte ejendomsvurdering.

Konkursretlig er det derimod altid en gave, hvis salgsprisen er mindre end markedsværdien.

Markedsværdien er ikke et bestemt beløb - Men det beløb, som man må antage, at sælger ville sælge til, hvis han skulle sælge til en tredjemand, som han ikke har nogen form for relationer til. Da du er familiemedlem, og da salget alene er begrundet i den kommende konkurs, så er der næsten en formodning for gave her!

Alle gaver, som er fuldbyrdet 6 måneder før fristdagen (som sædv. ligger før konkursen), kan kræves omstødt af konkursboet.

Gaver, som er fuldbyrdet 1 år før fristdagen, kan videre kræves omstødt, medmindre det godtgøres, at gavegiveren (altså ham, som går konkurs) var eller blev insolvent ved gavegivelsen. (Dvs. oftest er omstødelsesfristen ved gaver 1 år!).

Hvis der er tale om gaver, som gives til nærtstående - altså nogen, som familiemæssigt eller vennemæssigt er så nær en, at man beskytter hinanden - så er fristen for omstødelse 2 år.

Derudover skal evt. sikkerhedsakter være foretaget inden for omstødelsesfristen. Dvs. hvis du skal være uden for risikogruppen for omstødelse i tilfælde af din familiemedlems konkurs, så skal gave være fuldbyrdet og tinglyst for mere end 2 år før end fristdagen. Det kan I næppe nå - dvs. du risikerer omstødelse af gaven - her kan konkursboet vælge mellem at tilpligte dig at give ejendommen tilbage til boet eller bede dig indbetale "gavedelen" til konkursboet.

Ikke fordi jeg er vild med det moralske i at beskytte sig mod konkurssituationen, så skal sådan beskyttelse altså udføres, førend man risikerer at stå i situationen.

Håber ovennævnte gav mening.

 

Tilmeldt 18. Mar 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Rikke

Tak for et godt og grundigt svar.

Jeg lukker den mulighed igen.

Der er nogle eksterne omstændigheder der gør, at jeg ikke har det store problem med moralen, da den kreditor det kommer til at gå ud over, selv har haft en stor del af ansvaret.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)