Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til tolkning af skatte regel for medarbejdere

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Her ville jeg mere tro der er tale om, at arbejdsgiveren må dække udgiften til f.eks frokost hvis det er det måltid medarbejderen tvinges til at tage ude eller flere måltider hvis det er tilfældet? At det ikke udløser beskatning hos medarbejderen  men 100% skattefradrag for arbejdsgiveren - dog kun kvart momsfradrag - og i alle de tre situationer?

Yes

Præcis John.Ligningsloven paragraf 16, stk 11, som kun giver mulighed for fri kost eller dækning af kost efter regning.

Tilmeldt 22. Sep 11
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Okey.. Nu begynder jeg igen at blive forvirret. 

Hvis vi tager udgangspunkt i de 3 eksempler, hvordan vil man så kunne gøre det sådan helt praktisk og fortalt i "menneskesprog" :) 

Jeg bliver virkelig forvirret? Det jeg tænker på i alt det her, det er om der på nogen måder er mulighed for arbejdsgiver at give sine medarbejdere i de 3 eksempler en fordel når de mange gange køber mad ude? Hvis det er nogen former for muligheder, kan i så prøve at skrive de 3 eksempler om til hvordan det rent praktisk skulle foregå. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det du kan er, at du kan lade din medarbejder spise frokost (eller hvis han ikke kan nå hjem til middag f.eks. - også middag), og så betaler du hans regning for det - og har fradrag for omkostningen og kvart momsfradrag - bespisning personale

Du kan ikke give ham andre fordele - uanset hvilke af de tre muligheder men til gengæld godt under alle de tre muligheder

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Nemlig John kort og præcist. Så nu er spørgeren forvirring forhåbentlig helt ryddet af vejen:o)

Tilmeldt 22. Sep 11
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Det du kan er, at du kan lade din medarbejder spise frokost (eller hvis han ikke kan nå hjem til middag f.eks. - også middag), og så betaler du hans regning for det - og har fradrag for omkostningen og kvart momsfradrag - bespisning personale

Du kan ikke give ham andre fordele - uanset hvilke af de tre muligheder men til gengæld godt under alle de tre muligheder

vh John Hannover

Tak for svaret John 

Det betyder så at hvis virksomhed XX vil give sine medarbejdere mad for 800 kr. om mdr. Kan de så gøre sådan at de eks. trække 400 kr. fra medarbejderens bruttoløn? Sådan at vi sender en faktura til Virksomhed XX på 800 kr. pr. mdr og de så trækker 400 kr. fra medarbejderens løn? 

Jeg syntes det er en anelse indviklet? Hvis i har mulighed for helt konkret at skrive en case, lidt ligesom vi har gjort i eksemplerne, så vil det være til en rigtig stor hjælp. Hvis i har mulighed for at liste nogle fordele op for hhv. medarbejderen og virksomheden vil det være en rigtig stor hjælp. 

Vi vil på forhånd gerne sige jer en stor tak for jeres indspark. 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke som arbejdsgiver fast give dine medarbejder for 800 kr. mad mod træk i medarbejderens bruttoløn. Mad anses nemlig som udgangspunkt som en privat udgift, dvs. hvis en arbejdsgiver betaler din mad så afholder arbejdsgiver medarbejderens privatudgift og sådant noget er skattepligtig for arbejdstageren, hvis det overstiger en årlig bundgrænse.

Du kan derimod som arbejdsgiver have en kantineordning - men den dur jo ikke, når de spiser ude. Se vedr. kantineordning eks. her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1019.

Hvis dine medarbejdere lejlighedsvis er nødt til at spise væk fra kontoret og ikke har deres sædvanlige kantine/fælles rum eller lignende at spise i, og derfor spiser på Mcdonald eller lignende, kan de uden skattemæssige konsekvenser få udgiften refunderes som en udlægsomkostninger fra arbejdsgiver.

Arbejdsgiver har fradragsret for udgiften ekskl. moms, hvis nødvendigheden af bespisningen var strengt erhvervsmæssigt - men arbejdsgiver har derimod kan momsfradragsret for 25 pct. af momsen. Ctr. hvis der afholdes et møde med bespisning hos arbejdsgiver.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

nej du kan ikke lave bruttolønsordning ud af det. I kan betale hans mad efter regning og trække den fra (dog kun kvart moms) Om I fra start aftaler, at han får mindre i løn - så er det jo OK, men det skal ikke kombineres. I må godt give ham 29.200 kr eller i hvilket som helst andet tal i løn, i stedet for f.eks 30.000 og så betale ham mad for hvad I tror bliver 800 kr EFTER REGNING per måned når han er udsendt til midlertidig arbejdsplads.  

Nogen egentlig paritet bliver der ikke, for hans lønnedgang koster ham ca 58% af det han går ned - og jeres betaling af maden giver jer fradrag - som i selskabskat for 2016 sparer 22%

Det er bare at afgøre, om han skal ha sin egen mad med, eller om I vil gi ham OK for at spise frokost på firma regning som I dækker. Faktisk er det jo flot nok, at selskabet må trække maden fra i disse midlertidig arbejdsplads situationer.  Folk der arbejder på kontor, kan ikke få samme fordel. De må selv betale eller tage madpakke med - og det sidste kunne jo den der er udsendt ofte også - 

Det er betal efter regning og træk fra med kvart moms som er jeres mulighed - Fordel for medarbejder - han får maden betalt - for jer - medarbejderen bliver glad og I sparer 22% af beløbet uden moms og kvart moms, der er ikke andre fordele i det for jer.

Var det over 24 timer, så kunne der bruges skattefrie diæter, men det kan der ikke her når medarbejderen overnatter hjemme

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Sep 11
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

nej du kan ikke lave bruttolønsordning ud af det. I kan betale hans mad efter regning og trække den fra (dog kun kvart moms) Om I fra start aftaler, at han får mindre i løn - så er det jo OK, men det skal ikke kombineres. I må godt give ham 29.200 kr eller i hvilket som helst andet tal i løn, i stedet for f.eks 30.000 og så betale ham mad for hvad I tror bliver 800 kr EFTER REGNING per måned når han er udsendt til midlertidig arbejdsplads.  

Nogen egentlig paritet bliver der ikke, for hans lønnedgang koster ham ca 58% af det han går ned - og jeres betaling af maden giver jer fradrag - som i selskabskat for 2016 sparer 22%

Det er bare at afgøre, om han skal ha sin egen mad med, eller om I vil gi ham OK for at spise frokost på firma regning som I dækker. Faktisk er det jo flot nok, at selskabet må trække maden fra i disse midlertidig arbejdsplads situationer.  Folk der arbejder på kontor, kan ikke få samme fordel. De må selv betale eller tage madpakke med - og det sidste kunne jo den der er udsendt ofte også - 

Det er betal efter regning og træk fra med kvart moms som er jeres mulighed - Fordel for medarbejder - han får maden betalt - for jer - medarbejderen bliver glad og I sparer 22% af beløbet uden moms og kvart moms, der er ikke andre fordele i det for jer.

Var det over 24 timer, så kunne der bruges skattefrie diæter, men det kan der ikke her når medarbejderen overnatter hjemme

vh John Hannover

Okey, så hvis vi tager udgangspunkt i ovennævnte du skriver John, kan nedenstående case, så godt lagde sig gøre? 

Medarbejderen får 30.000 i løn pr mdr. og i forbindelse med en kontant lønnedgang på 800 kr bliver der lavet et bilag til ansættelsesaftalen hvori man binder de 800 kr til en fast leverandør. Når det bliver den 1/1 betaler virksomheden en regning på 800 kr på EN regning.

Dette giver medarbejderen mulighed for at hente middagsmad hos EN leverandør i hele månedsperioden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

schua123:

Medarbejderen får 30.000 i løn pr mdr. og i forbindelse med en kontant lønnedgang på 800 kr bliver der lavet et bilag til ansættelsesaftalen hvori man binder de 800 kr til en fast leverandør. Når det bliver den 1/1 betaler virksomheden en regning på 800 kr på EN regning.

Dette giver medarbejderen mulighed for at hente middagsmad hos EN leverandør i hele månedsperioden.

Muligvis men jeg ved ikke hvor vild jeg er med, at der indgås aftale om en kontant lønnedgang - for det ligner en bruttoløns ordning - så umiddelbart ville jeg som før beskrevet ikke kombinere det. 

Jeg ville godt tro der kunne laves løsning med EN regning der dækkede antal måltider med dato for hvert måltid (ellers kan man jo ikke se det sker på xx midlertidig arbejdsplads) Det nytter jo ikke noget med bare 800 kr - med mindre det er helt samme antal dage hver måned som medarbejderen er på midlertidig arbejdsplads - men hvis det var tilfældet og maden blev leveret ved den midlertidige arbejdsplads i f.eks 20 dage hver måned a 40 kr per måltid, så kunne det sikkert laves. Det skal være klart, at det er på midlertidig arbejdsplads og ikke noget der indtages alle mulige andre steder og det skal være konkret måltid på det sted, som jeg ser det.

Rent forretningsmæssigt ville jeg som medarbejder dog klart foretrække at kunne spise hvor jeg ville - specielt da de vel kan være ude mange forskellige steder og i baghovedet skal vide, at de selv betaler 43% af måltidet med lønnen (ikke som del af aftale) - frem for EN fast leverandør med et fast beløb osv - men det må I jo selv se hvor langt I kan komme med.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Sep 11
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

schua123:

Medarbejderen får 30.000 i løn pr mdr. og i forbindelse med en kontant lønnedgang på 800 kr bliver der lavet et bilag til ansættelsesaftalen hvori man binder de 800 kr til en fast leverandør. Når det bliver den 1/1 betaler virksomheden en regning på 800 kr på EN regning.

Dette giver medarbejderen mulighed for at hente middagsmad hos EN leverandør i hele månedsperioden.

Muligvis men jeg ved ikke hvor vild jeg er med, at der indgås aftale om en kontant lønnedgang - for det ligner en bruttoløns ordning - så umiddelbart ville jeg som før beskrevet ikke kombinere det. 

Jeg ville godt tro der kunne laves løsning med EN regning der dækkede antal måltider med dato for hvert måltid (ellers kan man jo ikke se det sker på xx midlertidig arbejdsplads) Det nytter jo ikke noget med bare 800 kr - med mindre det er helt samme antal dage hver måned som medarbejderen er på midlertidig arbejdsplads - men hvis det var tilfældet og maden blev leveret ved den midlertidige arbejdsplads i f.eks 20 dage hver måned a 40 kr per måltid, så kunne det sikkert laves. Det skal være klart, at det er på midlertidig arbejdsplads og ikke noget der indtages alle mulige andre steder og det skal være konkret måltid på det sted, som jeg ser det.

Rent forretningsmæssigt ville jeg som medarbejder dog klart foretrække at kunne spise hvor jeg ville - specielt da de vel kan være ude mange forskellige steder og i baghovedet skal vide, at de selv betaler 43% af måltidet med lønnen (ikke som del af aftale) - frem for EN fast leverandør med et fast beløb osv - men det må I jo selv se hvor langt I kan komme med.

vh John Hannover

Hej John 

Jeg kan tildels godt følge dig i at det kan fremgå som en bruttoløns nedgang, men det er det jo ikke fordi at det ikke fremgår af medarbejderens lønseddel. Det kan godt være der er indgået en særskilt aftale med medarbejderen ved siden af, men det fremgår jo ikke nogle steder andet end på den kontrakt, hvori der står at medarbejderen godkender at gå eks. 800 kr. ned i løn. Det kan sågar være at på den kontrakt, skal der ikke stå noget om hvad de 800 kr. så vil anvendes til.

Der vil blive lavet en anden kontrakt hvori medarbejderen skriver under på en kontrakt omkring 800 kr. i et " frokost abbonoment" her vil vilkårene for dette fremgå. 

Mht. til hvordan virksomheden vil blive afregnet vil de modtage en faktura hvor der er flg. kolonner:

Dato, Medarbejdernavn, varenavn(e) Beløb, Købssted 

Dette vil der være for alle de dage hvor medarbejderen køber sin frokost. 

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)