Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejningsejendom / forbedring eller vedligeholdelse?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Feb 15
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Jeg er privat udlejer af et parcelhus, som jeg selv har boet i. Udluftningsanlægget er i stykker og skal udskiftes med et nyt genvexanlæg herunder etablering af nye udsugningskanaler. Estimeret pris 40-45.000 kr.

Mener I, at der er skattemæssigt fradrag for dette?

Mvh

Klaus

Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu kender jeg ikke de store til ventilationsanlæg, men hvis der sidder et anlæg i forvejen som skal udskiftes, vil jeg mene udgiften er med til at erhverve, sikre og vedligeholde, og dermed fradragsberettiget jf. SL § 6, stk. 1. Det kan  diskuteres med de nye udsugningskanaler, hvis de ikke har været der i forvejen. Så vil du formentlig kun opnå delvis fradrag.

Freelance bogholder. Ekspert i Dinero, Billy, mf. Få det gjort rigtigt - Og spar tid & penge!

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er fradrag for en forholdsmæssig andel, det er kun den tid huset har været udlejet der er fradrag for, da det gamle anlægget er benyttet privat.

Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

kah:

Der er fradrag for en forholdsmæssig andel, det er kun den tid huset har været udlejet der er fradrag for, da det gamle anlægget er benyttet privat.

Om det tidligere har været benyttet privat, har mig bekendt ingen betydning. I så fald vil han jo aldrig kunne opnå fradrag for en eneste udgift, da hele bygningen jo tidligere har været benyttet privat. Vedligeholdelsesudgifter skal ses i forhold til ejendommens tilstand ved erhvervelse af ejendommen, eller som her ved overgang til erhverv, hvor ejendommen typisk er indskudt på en indskudskonto. Har der fx ikke tidligere været udsugningskanaler i alle rum i huset, vil dette være en forbedring jf. SL § 6, stk. 2. og dermed ikke fradragsberettiget. Skal selve udluftningsanlægget kunne fradrages, skal udgiften være afholdt for at "sætte formuegodet i samme stand, som det var ved anskaffelsen" Jeg er ikke så teknisk - og kan ikke helt vurdere om et genvexanlæg er anderledes end anlægget du har i dag. Havde det fx været udskiftning af en radiator i huset, havde det ikke været et problem efter stk 1. Smile

Freelance bogholder. Ekspert i Dinero, Billy, mf. Få det gjort rigtigt - Og spar tid & penge!

Tilmeldt 3. Feb 15
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Beklager den sene tak - men i hvert fald mange tak for et meget brugbart svar!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)