Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Software til styring af en maskine

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Fra KBH S
Tilmeldt 22. May 11
Indlæg ialt: 9
Fra  ADPS Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det korte svar er ja..!

Det lyder for mig lidt som om, at du ikke er helt sikker på designet af maskinen endnu?

Det vil jeg råde dig til at få styr på det først. Så bliver det også meget nemmere at finde ud af hvad du skal bruge af styring til dette. Et par ting du skal ha på plads inden valg af styring er:Hvilke følere skal der til for at kunne sorter? Hvilken præcision skal akslerne(motorende) have? etc. det giver også et biled af hvor mange ind og udgange som skal bruges.

En anden ting som, vil ha stor betydning inden jeg kan råde dig til noget er: Er det et hobby projekt eller er det noget som du tænker du vil sælge og derved skal kunne CE-mærkes mv.?

For hvis hobby, så er arduinoen eller anden prototype print sikkert fint, billigt og sjov at rode med. Eller vil jeg helt sikkert råde dig til at kikke på en PLC løsning.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Carsten Jacobsen:

Jeg ville nok bruge en kombination af PLC og en mikrocomputer, eks. Raspberry Pi.

Raspberry Pi kan fungere som webserver, så du kan lave en web baseret brugerflade som enhver PC/tablet/smartphone, med en browser, på netværket kan tilgå. Raspberry Pi'en kan også kontrollere PLC'en via ethernet.

Jeg forestiller mig en applikation som kører på Pi'en, som både håndterer trafik mellem web brugerfladen og PLC'en, så når en bruger trykker på knappen på brugerfladen, sendes der en kommando til PLC'en.

Fordelen ved at bruge en PLC er, at du ikke skal tænke på dimensionering af relæer, sikkerhed ifm. egen elektronik etc. Ved at have en separat router kun til Pi'en og PLC'en kan du have et lukket system (hvis tanken om web baseret brugerflade skræmmer dig ifm. en maskine).

Til maskinstyring er Carsten inde på noget af det helt rigtige, men der er mange veje at gå. Jeg lider i min virksomhed kollosalt under at have en glimrende platform men en hvor der er alt for få programmører, og jeg vil kraftig foreslå at du ikke putter dig selv i lommen på nogen. IT projekterne bliver let noget hvor du som kunde oplever at det leveres timer men ikke nødvendigvis noget der nogensinde bliver færdigt.
Raspberry Pi er en god mulighed hvis du lægger PLC softwaren CoDeSys ovenpå (35€) og det bliver flytbart til alt fra ABB, Schneider, Wago, Beckhoff, Festo og dusiner af andre. Programmeringsmæssigt har de dog ry for at tage mange timer og du kommer formodentligt hurtigere og længere med eksempelvis en Siemens S7 platform hvortil du kan få hundredevis af programmører, eller med Allen Bradley, Omron m.fl.
Fordelen med sådanne kendte platforme er at du kan få russiske programmører til 20$ i timen til at lave tilpasninger, og jeg vil råde til at passe alvorligt på at du ikke er bundet i dit leverandørvalg. Vi benytter PLC'er fra et europæisk firma med "kun" 4000 ansatte og har måtte hente programmeringsassistance fra Sydafrika til USA for at få tingene til at spille bare halvdårligt, så mit råd er at bruge de rigtig store eller lave en fastprisaftale med en leverandør der vil tage sig af support og udbedringer til EN FAST PRIS næsten uanset hvad den er.
Hvis du laver serieudvikling til større serier kan også labview, matlab mv. være relevant.
Side 2 ud af 2 (12 indlæg)