Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Software til styring af en maskine

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Ødis v. Kolding
Tilmeldt 21. Mar 15
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa. Jeg har brug for at få udviklet noget relativt simpelt software. Det er noget software hvor en person (en kunde) står og foretager nogle valg (med mus og tastatur): f.eks. ét stk. af A, fem stk. af B, tre stk. af C, ét stk. af D osv.  Når alle valg er foretaget og en evt. bekræftelse er sket, skal en maskine sortere dette. Det vil være en maskine, som har små elektromotorer og evt. et lille transportbånd, altså noget som skal styres af elektriske komponenter. Her kommer mine spørgsmål: hvordan får jeg omsat kundens valg ved PC´en til noget der kan styre elektronik-komponenterne i den fysiske maskine (der står lige ved siden af PC og kunde) Jeg har selv tænkt at det nok skal være en PLC der skal sørge for styringen af maskinen, men en sådan programmeres jo i et dertil beregnet program, så hvis det skal være en PLC, så skal det altså være noget der kan omsætte kundens valg ved PC´en til et PLC-program hvis noget sådan overhovedet findes. Har selv kun meget lidt viden om PLC´ere. Er der nogen der ved om der findes noget der kan omsætte valg foretaget i "normalt" software til et PLC-program?

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ved jeg ikke hvad interfacet er til maskinen, men vil tro at du kan lave en prototype med en Arduino som er en programmerbar microcontroller. Den programmeres i et C lignende sprog. Når prototypen er færdig kan du få lavet noget produktionsklar hardware.

Med Arduino kan du ved hjælp af relæer styre maskinens motorer.

Med en seriel forbindelse kan du kommunikere med Arduino fra en PC, hvor du kan udvikle et program til at foretage dine valg.

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Fra Ødis v. Kolding
Tilmeldt 21. Mar 15
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak. Hvordan er brugerfladen i Arduino? Jeg har brug for at det er noget, som enhver "idiot" kan gå direkte hen og bruge - noget a la en webshop, hvor man jo foretager nogle valg.

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Arduino har ikke en brugergrænseflade. Du kan få displays og joysticks etc. men hvis du vil lave en brugergrænseflade skal du nok gøre det på en PC, og så via en seriel forbindelse sende data til Arduino.

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Jeppe Stensgaard Clausen:

Tak. Hvordan er brugerfladen i Arduino? Jeg har brug for at det er noget, som enhver "idiot" kan gå direkte hen og bruge - noget a la en webshop, hvor man jo foretager nogle valg.

Nu skal du lige tage og læse hvad der blev skrevet, der stod at den "programmeres i et C lignende sprog" ... så skal du ikke give dig til at vrøvle om brugerflade bagefter ... hvad havde du regnet med? At man kunne udvikle et nyt stykke hardware uden at røre tastaturet?

Hvis ikke selv du kan overskue den absolut simpleste del af processen tror jeg ikke du har det der skal til for at køre sådan et projekt. Sorry.

Fra Herning
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 226
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Jeppe Stensgaard Clausen:

Tak. Hvordan er brugerfladen i Arduino? Jeg har brug for at det er noget, som enhver "idiot" kan gå direkte hen og bruge - noget a la en webshop, hvor man jo foretager nogle valg.

Hej Jeppe,

Som Mikkel så negativt svarer, så bruges programmeringssproget C/C+. Men det vidste Mikkel sikkert også eftersom han ved meget, men han nævnte det bare ikke for dig og svarer på noget helt andet i forhold til dit spørgsmål.

@Mikkel: Dit svar er meget useriøst og jeg kan egentlig ikke forstå hvorfor du svarer sådan.

Tilbage til dig Jeppe.... Arduino programmeres i C/C+ som er et meget gængs sprog indenfor området, og det er her du laver hele systemet/styringen til dit udstyr. Når dette er lavet kan du herefter lave en grafisk brugerflade i "Arduino Processing". Dette kan give brugeren muligheden for at benytte PC'en som du beskriver.

Jeg synes helt sikkert at du skal søge på de ting som jeg har beskrevet og hvis du kan se at det er noget som du vil/kan arbejde med så er det bare med at bestille noget udstyr hjem og lege med det.

Med venlig hilsen
Benjamin

Fra Ødis v. Kolding
Tilmeldt 21. Mar 15
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Mange tak Benjamin

Du har forstået hvor jeg vil hen. Jeg vil søge på de ting du her beskriver.

Mikkel: du kan lære meget af Benjamin. Dette forum er vel til for at vi (vi "små" iværksættere/entrepenører/opfindere etc etc) kan løfte hinanden og lære af hinanden. Vores brændstof er vel at spørge dumt........ellers er man da ikke en rigtig iværksætter.

// Jeppe

 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Benjamin:
@Mikkel: Dit svar er meget useriøst og jeg kan egentlig ikke forstå hvorfor du svarer sådan.

Det er jeg ked af at høre, så må du prøve om ikke du kan få en voksen til at hjælpe dig med at forstå det. Fortsat god aften til dig ven :-)

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville nok bruge en kombination af PLC og en mikrocomputer, eks. Raspberry Pi.

Raspberry Pi kan fungere som webserver, så du kan lave en web baseret brugerflade som enhver PC/tablet/smartphone, med en browser, på netværket kan tilgå. Raspberry Pi'en kan også kontrollere PLC'en via ethernet.

Jeg forestiller mig en applikation som kører på Pi'en, som både håndterer trafik mellem web brugerfladen og PLC'en, så når en bruger trykker på knappen på brugerfladen, sendes der en kommando til PLC'en.

Fordelen ved at bruge en PLC er, at du ikke skal tænke på dimensionering af relæer, sikkerhed ifm. egen elektronik etc. Ved at have en separat router kun til Pi'en og PLC'en kan du have et lukket system (hvis tanken om web baseret brugerflade skræmmer dig ifm. en maskine).

Fra København
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

E. D. Nielsen
www.ecentralen.dk

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)