Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dokumentation ved fradrag for tab på unoterede aktier?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 14. Dec 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 03:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Et ofte debatteret emne, finder dog ingen information om dokumentation i den forbindelse? Min virksomhed blev for en uge siden erklæret konkurs ved sø og handelsretten - har bare hørt at man dels skal "sælge" anparterne i selskabet for et symbolsk beløb (kr. 1,- fx) og dels at man skal ændre oplysningerne på VIRK

Er dette korrekt?

Eller kan jeg nøjes med at oplyse tabet på min årsopgørelse for 2015?

Skal have gjort det korrekt, så alt hjælp er kærkommen, på forhånd tak...

Rune

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Du tager tabet med på din selvangivelse for 2015. Hvis SKAT beder om dokumention er det "bare" at henvise til konkursen (som SKAT også har registreret i deres egne systemer).

Tilmeldt 14. Dec 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak, lyder simpelt nok. Har du nogen ide om, hvilke tilfælde der er brug for et "proforma" salg af anparter? Er det ved tvangsopløsning?

rune

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

runef:
Mange tak, lyder simpelt nok. Har du nogen ide om, hvilke tilfælde der er brug for et "proforma" salg af anparter? Er det ved tvangsopløsning?
man proforma sælger ikke - hverken ved konkurs eller tvangsopløsning - (som oftest jo også ender i konkurs) eller af andre grunde. Man kan heller ikke som sådan proforma sælge, der skal jo en køber til, og så er det ikke proforma længere.

Der er det bare at tage tabet i selvangivelsen (lige i hovedet kunne det være rubrik 67)

Dokumentation, hvis der bedes om det, vil være den oprindelige stiftelseskapital (som skat jo kan se i off. systemer men som du jo også selv kan dokumentere) og konkursen/tvangsopløsningen - som skat også selv kan se når den er gennemført endeligt og har ført til tab af hele kapitalen som forventet.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Dec 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

rubrik 67C

jeg fik lavet firmaets selvangivelse for 2014, men ikke regnskab og i den forbindelse blev jeg informeret om, hvad der ville ske fremadrettet, synes bare jeg fik at vide, at der skulle laves et salg - deraf tvivlen. Men mange tak for hjælpen

Tilmeldt 14. Dec 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

SKAT bekræfter, så den er fjong :o)

Tilmeldt 14. Dec 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Nye spørgsmål melder sig, tager den fra starten. Jeg har nu været forbi sø og handelsretten der begærer mig konkurs, hvilket ikke overrasker.

Et projekt jeg har søsat,trækker desværre lidt ud. Jeg og en af mine gamle kunder vil åbne en afdeling hos dem, der laver det min gamle virksomhed også gjorde - årsag, de kan næsten alene beskæftige mig 37 timer om ugen og har ambitioner om mere, med flere ansatte i min afdeling osv - drømmescenarie for mig...

Nu har jeg brug for noget midlertidigt og lave for at få smør på brødet de næste 2-3 mdr - har selvfølgelig også smidt en håndfuld ansøgninger afsted.

Er nu blevet tilbudt og køre for en god ven de næste par mdr, hvor jeg laver det jeg også gjorde som selvstændig håndværker - den eneste måde det kan fungere for ham er dog, hvis det bliver fra cvr, da han ikke vil ansætte, købe bil, værktøj osv for en så tidsbegrænset periode - forstår ham sgu godt, men hvad f..... kan jeg gøre. Er jo blevet lukket i sø og handelsretten og ønsker iøvrigt ikke nyt cvr, med revisionspligt osv til følge, da det kun er for en kort bemærkning. What to do? Kan jeg overhovedet takke ja?

Mvh Rune

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan teknisk set jo nok stifte CVR som personlig virksomhed - med mindre du er personlig konkurs og dermed får problemer med det men - det burde du vel kunne

Det som er problemet er, at det lyder som fast arbejde og omgåelse af kildeskatteloven - når han ikke ansætter dig. http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Jeg forstår ikke den med han ikke kan købe bil og værktøj - han kan vel godt ansætte dig med den klausul, at du selv skal lægge bil og værktøj til - i en eller anden periode. Det vil jo fritage dig for bøvl med nyt CVR (som ikke har revisorpligt i øvrigt men jo - giver mere bøvl end simpel ansættelse som ikke giver ham flere problemer end ellers) Lav den evt som timelønsaftale så han får hvad han betaler vor og visaversa - og evt tidsbegrænset lige fra starten til f.eks 3 mdr or whatever

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Dec 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Han havde i 2015 indlejet arbejdskraft for mere end 4 mill og da han er en god ven, sagde han at jeg bare kunne tage noget af det - de 4 mill svarer til at han kunne have haft 5-6 mand til ansat istedet for at sælge arbejdet. Han har altid været stædig omkring flowet i arbejde - du ved, masse arbejde om sommeren som håndværker, men noget mindre om vinteren. Ved at have for meget om sommeren, passer antallet af ansatte til gengæld om vinteren, hvor han næsten ingen indlejede har. Ansættelse får jeg ikke i hvert fald.

Tilmeldt 14. Dec 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Kender iøvrigt udmærket til propæemet med kildeskatteloven - enhver nystartet håndværkers værste mareridt. Kan bare lave noget for flere, ingen problemer i det - flere af mine gamle kunder er også gode venner. Så er jeg ude over den problematik

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)