Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tidsfrist for retssag

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 11
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg står i en situation, hvor jeg håber, at i kan guide mig lidt.

Jeg fik omkring september idéen til en webvirksomhed. Jeg finder også på et navn jeg straks tænker ville være godt, og da det er ledigt køber jeg det selvfølgelig med det samme.

Jeg lader idéen summe lidt i baghovedet inden jeg for omkring 1,5 måned siden vælger at gå videre med projektet. Jeg tænker, at jeg må sikre mig navnene på div. sociale medier, men opdager i den forbindelse, at der ganske kortvarigt tidligere har været en virksomhed, med samme navn og samme forretning, som jeg påtænker. Denne virksomhed har været aktiv i under et havlt år og ophørte med aktivitet ca. 1,5 år før jeg købte domænet. Virksomheden bag (Personligt ejet) findes dog stadig, men der findes som sagt ingen aktivitet heri og har ikke gjort i ca. 1,5 år.

Jeg kontakter derfor det par (For ca. 1,5 måned siden, da jeg opdagede profilerne på de sociale medier), der har drevet denne virksomhed med henblik på at overtage profilerne og evt. købe deres logo. Den halvdel af parret som jeg taler med fortæller, at der de ret hurtigt stoppede med virksomheden, grundet tidspres og at det var en svær branche. Hun ønsker mig endda held og lykke med projektet.

Samme aften modtager jeg så en mail fra den anden halvdel af parret, hvor de beder mig fjerne domænet (Hvor jeg endnu ikke har lavet noget) og mener i øvrigt at de er berettigede til erstatning, da jeg har krænket deres varmærke. De skriver, at jeg vil modtage et brev fra deres jurist.

Jeg har ikke modtaget noget brev fra deres jurist og har rykket for dette eller anden respons vedr. sagen fra de tidligere ejere tre gange over den sidste halvanden måned, og hver gang blevet lovet, at det er lige på trapperne. Men som i nok kan regne ud er der endnu ikke sket mere.

Problemet er, at jeg selvfølgelig ikke tør gå videre med projektet, før jeg har afklaring ang. dette.

Jeg fornemmer, at de blot forsøger at holde mig hen i evighed så jeg aldrig kommer igang med projektet. Jeg tror ikke, at de har nogen intention om selv at starte op igen med projektet. Det virker lidt som om de blot fryger, at jeg får succes med det de har fejlet med.

Er der grundlag for, at jeg laver en sag ud af at de bliver ved med at trække dette i langdrag, og i så fald på hvilket grundlag?

Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg ikke jurist, så der er nok andre der kan give et mere præcist svar. Men som jeg har forstået har du bare købt et domænenavn der har samme navn som en tidligere personlig virksomhed? Mig bekendt er det ikke ulovligt at købe et domænenavn der svarer til en virksomheds navn - men du kan risikere at det bliver taget fra dig i en sag omkring overtrædelse af god domæneskik. Men ikke noget med krænkelse af varemærke. Herudover er det jo også spørgsmålet om de overhovedet har retten til det navn. 

Jeg har i hvert fald aldrig hørt om sådan en sag om krænkelse af varemærke, blot for at eje et domæne med samme navn. Og der har været masser af lignende sager i Domæneklagenævnet med f.eks. personer der har købt et domæne kaldet apple-iphone.dk eller lign. hvor Apple så har haft succes med at få domænet lukket - men ingen erstatning. 

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Tilmeldt 1. Jul 11
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke helt rigtigt forstået - Eller mig der ikke har formuleret mig helt klart.

Den anden virksomhed har drevet forretningen (Webshop) på det domæne som jeg nu ejer og ønsker at drive min virksomhed på.

Men som sagt er det halvandet år siden deres webshop var aktiv - Hvilket jo også er grunden til at domænet er blevet ledigt igen.

Virksomheden, der har samme navn som domænet findes stadig, men den eneste aktivitet, der har været heri er det, der har været drevet på domænet. Altså er det også halvandet år siden der har været aktivitet i virksomheden.

Spørgsmålet var også mere, om jeg kan gøre noget i og med, at de bare bliver ved at trække "sagen" ud. Rent praktisk har de jo indtil videre ikke gjort andet end at sige, at de agter at køre en sag. Ellers er der ikke sket mere.

Jeg ønsker bare afklaring, så hvis jeg kan tvinge dem til enten at gå videre med sagen eller droppe ville det være dejligt.

Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan jo sagtens være det bare er tomme trusler. Du kan ikke på nogen måde tvinge dem til aldrig at slæbe dig i retten. Du kan nok højst kontakte en advokat for at høre om de har en sag (som jeg ikke tror de har). Og ellers bare komme videre med projektet. 

En anden finte, hvis de tidligere har haft domænet, er at de kan finde på at slæbe dig i domæneklagenævnet og hævde at de har mere ret til domænet end dig, fordi de har en virksomhed med det navn. I og med du også er igang med at lave noget der er relevant for domænet, har du en god sag - men det vil styrke din sag hvis du har noget mere konkret igang med projektet. 

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hold op med at spekulere over en evt. retssag - det kommer ikke til at ske - du har ikke gjort noget ulovligt.

Giv dem et konkret tilbud på køb af rettighederne til navn, logo osv., hvis du virkelig vurderer, at det har værdi for dig.

Sæt en tidsfrist på.

Hvis de ikke svarer, ringer du dem op dagen efter tidsfristen.

Hvis det ikke lykkes at købe rettighederne, finder du på et andet navn og får sat gang i dit projekt.

Navnet er meget sjældent det vigtigste i driften af en virksomhed. Lad dig ikke begrænse af det.

God vind med projektet.

Hans

Tilmeldt 9. May 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Første skridt er vel at checke, om de overhovedet ejer varemærket. Hvis ikke så er det jo bare at få det registreret, og så bede dem om at ændre deres firmanavn, når det nu er dit varemærke.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas Peter Høgfeldt Andersen:

Jeg har i hvert fald aldrig hørt om sådan en sag om krænkelse af varemærke, blot for at eje et domæne med samme navn. Og der har været masser af lignende sager i Domæneklagenævnet med f.eks. personer der har købt et domæne kaldet apple-iphone.dk eller lign. hvor Apple så har haft succes med at få domænet lukket - men ingen erstatning. 

Domæneklagenævnet er ikke en domstol, og derfor kan nævnet ikke idømme nogen bøder eller tilkende erstatninger til en part. De kan kun træffe afgørelser i forbindelser med DK domæner omkring rettighederne til domænet...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:33
Hvor mange stjerner giver du? :

magic22:

Første skridt er vel at checke, om de overhovedet ejer varemærket. Hvis ikke så er det jo bare at få det registreret, og så bede dem om at ændre deres firmanavn, når det nu er dit varemærke.

Så simpelt er det ikke... Da modparten tog navnet i brug 1½ pr tidligere, har de faktisk retten til at benytte navnet i Danmark, også selvom trådstarter efterfølgende får varemærket til navnet...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

humle612:

Samme aften modtager jeg så en mail fra den anden halvdel af parret, hvor de beder mig fjerne domænet (Hvor jeg endnu ikke har lavet noget) og mener i øvrigt at de er berettigede til erstatning, da jeg har krænket deres varmærke. De skriver, at jeg vil modtage et brev fra deres jurist.

Jeg har ikke modtaget noget brev fra deres jurist og har rykket for dette eller anden respons vedr. sagen fra de tidligere ejere tre gange over den sidste halvanden måned, og hver gang blevet lovet, at det er lige på trapperne. Men som i nok kan regne ud er der endnu ikke sket mere.

Sådan helt lav praktisk, så skal deres navn have særpræg, før de har rettighederne til navnet. Nu har du ikke nævnt navnet, hvorfor alt i denne besvarelse er generelt, og der kan være afvigelser i forhold til sagen.

Modparten ejer ikke varemærket, da det kræver at sådan et registreres. De har måske brugsretten til navnet i Danmark, såfremt navnet har særpræg.

Derfor har du ikke krænket noget varemærke. Og da du ikke har startet dit projekt endnu, kan de slet ikke kræve erstatning af dig, da erstatning kun tilkendes i sager, hvor den sagsøgende part kan dokumentere et tab.

For at kunne svare på, om du kan fortsætte med navnet, eller om du bør finde et nyt navn, er vi nødtil at kende til det valgte navn, eller du er selv nødtil at vurdere, om navnet har særpræg nok til, at det kan kategoriseres som et brand navn, eller om det blot er et hverdags ord, som ikke kan beskyttes...

Hvis navnet muligvis og eller har særpræg, gør du nok smartest i, at du finder et andet navn, således du kan bruge energien på dit projekt fremfor i evt kampe i en retssal... Det er bare et godt råd og tip :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Og én gang til:

Overvej, om din energi er bedst givet ud på at spekulere over en mulig konflikt eller på at finde på et nyt navn og skyde dig selv afsted mod stjernerne.

God tur :-)

Hans

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)