Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udsende fakturaer under tvangsopløsning

Side 3 ud af 4 (37 indlæg)
Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Gæld til SKAT og fremførsel af underskud har ikke nødvendigvis noget med hinanden at gøre.

Bl.a momsen af dine udsendte fakturaer er ikke dine penge, men noget du opkræver for SKAT og i princippet skal aflevere videre. De kan ikke modregnes i fremført underskud.

såfremt du har faktureret væsentlige beløb ud umiddelbart før skifteretsdatoen, og efter at Erhvervsstyrelsen har registreret selskabet som værende under tvangsopløsning, så kan det skabe probleme, når du har forfordelt kreditorer således at SKAT står tilbage som eneste kreditor der ikke fik dækning.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

såfremt du har faktureret væsentlige beløb ud umiddelbart før skifteretsdatoen, og efter at Erhvervsstyrelsen har registreret selskabet som værende under tvangsopløsning, så kan det skabe probleme, når du har forfordelt kreditorer således at SKAT står tilbage som eneste kreditor der ikke fik dækning.

Det tror jeg ikke er et problem uanset hvilken dato der er fristdag.

Forfordeling af kreditorer omstødes kun hvis det er sket på utilbørlig (konkurslovens ordvalg) måde, og normalvis vil betaling af ordinære kreditorer fremfor Skat ikke give anledning hertil.

De fleste omstødelser (min opfattelse) går på om kreditorer er betalt enten med usædvanlige betalingsmidler, før forfaldsdag op til fristdagen eller er betalt efter fristdagen.

 

Ud fra trådstarters oprindelige indlæg tror jeg slet ikke omstødelse af gældsbetalingen er et emne. Men jeg tror nærmere, at likvidator mener det rent teknisk slet ikke er selskaber under tvangsopløsning der har udstedt fakturaerne, men trådstarter personligt. Og at den indbetaling som fakturamodtagerne har foretaget dermed skal betragtes som en indbetaling fra trådstarter. En indbetaling trådstarter jo så kan anmelde som et krav i boet.

Jeg kan ikke ellers se hvorfor personlig hæftelse for udskrevne fakturaer skulle være et emne. 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Som det nok også fremgår af alle indlæg i denne tråd, er tidslinjen det altafgørende i denne sag. Så kommer lige med endnu et spørgsmål hertil!

Mødet i skifteretten er ikke nødvendigvis lig med fristdagen, du skriver i et tidligere indlæg du var til møde i skifteretten 19/11. Men prøv lige at tjekke de historiske data og registreringer på hhv. cvr.dk samt statstidende.dk, og forhold dig til om tildeling af likvidator rent formelt er sket tidligere end den 19/11?

Det er ikke kun fristdagen der er afgørende, men omstødelsesperioderne der ligger forud for denne.

Der kan sagtens gå lang tid (måneder) fra at Erhvervsstyrelsen har registreret slskabet som værende under tvangsopløsning, og indtil mødet i Skifteretten finder sted. I denne periode er den tidligere ledelse, der jo er afsat ifm reg af tvangsopløsningen, underlagt et skærpet ansvar for selskabets drift.

Det indebærer bl.a. at de ikke må foretage disponeringer til yderligere skade for selskabet eller dets kreditorer.

I perioden der går fra at Erhvervsstyrelsen har registreret selskabet som under tvangsopløsning, og indtil møde i Skifteretten kan ledelsen også indgive begæring om konkursbehandling, uden at stille den sædvanlige sikkerhed for bobehandlingen.

Afhængigt af størrelsen af SKAT's fordring kunne det tænkes at de ville gå efter at få dispositionerne omstødt, eller i sidste ende få ledelsen gjort ansvarlig for de dispositioner der har stillet SKAT dårligere end de andre kreditorer.

Uden at kende beløbsstørrelsen af SKAT's krav har jeg svært ved at sige om du bør have is i maven eller ej.

Er SKAT's krav af en ikke uvæsentlig størrelse, kunne det være en ide at få hele forløbet forelagt for en advokat, og så få hans vurdering af om du bør acceptere likvidators krav, forsøge at indgå et forlig, eller afvise kravet og hermed også vurdere risikoen for en evt retssag med yderligere omkostninger.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
Uden at kende beløbsstørrelsen af SKAT's krav har jeg svært ved at sige om du bør have is i maven eller ej.


Jeg er enig med Arguins i at det springende punkt er størrelsen af mellemværende med SKAT. At blive sendt til tvangsopløsning pga manglende regnskab er problematisk derhen at døren er åben for skøn.

Jeg synes, at trådstarter bør have is i maven og afvente et udspil fra likvidator før der smides gode penge efter rådgivning.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Det er ikke kun fristdagen der er afgørende, men omstødelsesperioderne der ligger forud for denne.

Nej fristdagen er ikke alene afgørende. Men uden den er der jo ingen omstødelsesperiode.   

arguins:

Afhængigt af størrelsen af SKAT's fordring kunne det tænkes at de ville gå efter at få dispositionerne omstødt, eller i sidste ende få ledelsen gjort ansvarlig for de dispositioner der har stillet SKAT dårligere end de andre kreditorer.

Uden at kende beløbsstørrelsen af SKAT's krav har jeg svært ved at sige om du bør have is i maven eller ej.

Er SKAT's krav af en ikke uvæsentlig størrelse, kunne det være en ide at få hele forløbet forelagt for en advokat, og så få hans vurdering af om du bør acceptere likvidators krav, forsøge at indgå et forlig, eller afvise kravet og hermed også vurdere risikoen for en evt retssag med yderligere omkostninger.

For det første snakker vi om et krav på moms af en omsætning på 35.000 kr.; 7.000 kr. Det vil Skat næppe anmode skifteretten om, i første omgang konkursbehandling, dernæst en sag om omstødelse.

En konkursbehandling vil jo formentlig i omkostninger til en kurator mere eller mindre sluge hele dividenden, så uanset hvad taber Skat formentlig hele deres krav!

 

Dernæst ud fra de oplysninger trådstarter giver, så kan jeg slet ikke se relevansen i denne diskussion af omstødelse. Det eneste likvidator har skrevet er, at trådstarter hæfter personligt for nogle udsendte fakturaer. Som jeg har forstået på trådstarters indlæg, er der intet om de foretagne dispositioner af gældsbetaling.

 

Når jeg skriver fristdag er det eneste som betyder noget, er det med udgangspunkt i at trådstarters indlæg drejer sig om han hæfter personligt for nogle fakturaer intet andet. Og dette kan jo umiddelbart afgøres ud fra en fastlæggelse af fristdag (hvilket ikke nødvendigvis er lig med mødedagen i skifteretten).

Enten er fakturaerne lavet før eller efter fristdagen?

 

Så længe likvidator ikke begynder at drøfte dispositionerne foretaget med indbetalingerne, så er det (i mine øjne) en irrelevant diskussion. 

 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Jeg synes, at trådstarter bør have is i maven og afvente et udspil fra likvidator før der smides gode penge efter rådgivning.

Helt enig!

Det eneste som likvidator iflg. trådstarter interesserer sig for er den personlige hæftelse for fakturaerne.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
For det første snakker vi om et krav på moms af en omsætning på 35.000 kr.; 7.000 kr. Det vil Skat næppe anmode skifteretten om, i første omgang konkursbehandling, dernæst en sag om omstødelse.

 

Det er jeg nu ikke sikker på! Trådstarter har ikke klart tilkendegivet hvor meget der er faktureret for efter tvangsopløsningen, men at 35.000 kr indgik efter mødet i Skifteretten og gik til betaling af saldo på kassekreditten. Øvrige kreditorer var betalt (som jeg læser det) kort forinden møde i Skifteretten.

Der kan således være oparbejdet en større momsgæld end 7.000 kr, og der kan også have været en gæld forinden som ikke er dækket på lige fod med øvrige kreditorer.

Jeg har lidt svært ved at finde ud af de helt rigtige oplysninger i denne sag, derfor kommer jeg med forslaget omkring advokaten. At afvente likvidators krav behøver han næppe, har han ikke allerede tilkendegivet at han vil have 35.000 kr fra ham?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Det er jeg nu ikke sikker på! Trådstarter har ikke klart tilkendegivet hvor meget der er faktureret for efter tvangsopløsningen, men at 35.000 kr indgik efter mødet i Skifteretten og gik til betaling af saldo på kassekreditten. 

Rigtigt, ingen af os kender den faktiske momsgæld!

Men hvis trådstarter hæfter for fakturaerne er det jo slet ikke selskabets og dermed har selskabet ingen momsgæld fra fakturaerne på de 35.000 kr.

 

Men igen, så længe ingen snakker om konkursbehandling så er diskussion af omstødelse irrelevant. Skifteretten lukker masser af selskaber uden nævneværdig gæld og uden udsigt til dividende hos kreditorerne.

Så med mindre der ligger en væsentlig skattegæld, tror jeg næppe Skat vil anmode om konkursbehandling.

arguins:

Jeg har lidt svært ved at finde ud af de helt rigtige oplysninger i denne sag, derfor kommer jeg med forslaget omkring advokaten. At afvente likvidators krav behøver han næppe, har han ikke allerede tilkendegivet at han vil have 35.000 kr fra ham?

Enig, det fremgår ikke klart og tydeligt hvad der helt præcist er fakta i denne sag.

Men en advokat er ikke gratis, og at hyre en til drøftelse om konkurs kan sagtens vente. Der er jo umiddelbart ingen grund hertil før boet bliver sendt til en konkursbehandling, og det er slet ikke sikkert det kommer så langt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig - vent med advokat - nægt personlig hæftelse for fakturaer sendt inden konkurs (og ja med det problem at EOS jo sætter tvangsopløsning og den dato kan ligge et godt stykke inden skifteret - og fakturaer der imellem kan være problem  dog er de jo sendt i alm. arbejdsgang uden specielt krav om behandling ved betaling)

Hvis kurator fastholder - eller beder om personlig indbetaling af ex moms eller hans egen faktura, så tag den derfra - En advokat nu vil ikke gøre større forskel i forhold til at vente, og han vil let koste 5000 i sig selv - penge som du ikke lige kan få med ind i firmaets fradrag.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det mig der ikke har forstået sammenhængen rigtigt? :)

Som jeg læser oplysningerne så har selskabet et minus på kassekreditten på 30.000 kr den dag mødet er i Skifteretten og selskabet tages under likvidation. Ejer kautionerer for kassekreditten og ville formentlig af banken blive afkrævet at indbetale saldo, hvis det ikke lige var det forhold at der i dagene efter indbetales disse penge. Det er således ikke tale om at likvidator fastholder at ejeren hæfter for fakturaerne, men derimod at de penge der tilgår på kontoen efter likvidationen er boets penge.

Hvordan vil banken stille sig overfor et evt krav fra likvidator om at indbetale disse beløb til hans klientkonto? Det krav har han formentlig ikke fremsat endnu, da han forsøger at løse problemstillingen ved at afkræve ejeren dette beløb.

Har banken nogen sikkerhed for kautionen, og kan det tænkes at de vil give efter for et evt krav fra likvidator, såfremt de kan indhente beløbet andre veje.

Det kan godt være at ejer skal have is i maven og afvente med at tage kontakt til en advokat, men det må bero på de faktiske hændelser der er sket i forløbet op til likvidationen.

Side 3 ud af 4 (37 indlæg)