Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udsende fakturaer under tvangsopløsning

Side 1 ud af 4 (37 indlæg)
Tilmeldt 9. Dec 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er under tvangsopløsning med mit selskab, da jeg ikke ønskede at drifte dette mere. Selskabet skylder dog ikke nogen penge, og jeg har en mindre bankbeholdning.

Det skyldes at jeg kort efter den røg til likvidator, sendte fakturaer ud på ca 35.000 DKK, for at kunne betale de regninger jeg havde udestående.

Nu siger min likvidator, at jeg hæfter personligt for de 35.000 DKK, da de er sendt ud efter tvangsopløsningen... Det giver jo ingen mening, da det var for at betale mine kreditorer. Jeg har jo ikke 35.000 DKK til at stå på banken længere...

Kan det være rigtigt?

Mvh. Henrik

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

henrik1978:

Hej

Jeg er under tvangsopløsning med mit selskab, da jeg ikke ønskede at drifte dette mere. Selskabet skylder dog ikke nogen penge, og jeg har en mindre bankbeholdning.

Det skyldes at jeg kort efter den røg til likvidator, sendte fakturaer ud på ca 35.000 DKK, for at kunne betale de regninger jeg havde udestående.

Nu siger min likvidator, at jeg hæfter personligt for de 35.000 DKK, da de er sendt ud efter tvangsopløsningen... Det giver jo ingen mening, da det var for at betale mine kreditorer. Jeg har jo ikke 35.000 DKK til at stå på banken længere...

Kan det være rigtigt?

Med forbehold for de faktiske omstændigheder. 

Hvis skifteretten har udpeget en likvidator, så opstår der samme dag en såkaldt fristdag (begreb fra konkursloven) og fra denne dag har du som udgangspunkt ikke længere kontrol over dit selskab. Dvs. du kan heller ikke lave fakturaer, disponere over selskabets bankkonto m.m.

Lidt afhængig af omstændighederne ved de fakturaer du har lavet, så vil jeg da umiddelbart tro likvidator har ret, og dermed at du hæfter for de t.kr. 35.

 

Ligeså snart du er indenfor konkurslovens rammer skal du spørge om tilladelse til ALT! glemmer du det, hæfter du personligt for alle handlinger, da du som følge af konkursloven ikke længere kan tegne selskabet uden tilladelse!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med dig Jesper.  

Trådstarter skriver at, at der er ingen kreditorer er (måske dog SKAT, Erhvervsstyrelse mv) og lidt penge på kontoen. Så problemet er formentlig overskueligt. Men havde været smartere at få sendt de fakturaer ud inden det første møde i skifteretten.

Tilmeldt 9. Dec 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper og Wiskey,

Jeg har lige en rettelse til det jeg skrev.

Jeg sendte alle mine fakturaer ud inden jeg var i skifteretten (2 uger inden) da jeg havde et stort minus på min bankkonto. Størstedelen af pengene kom ind på kontoen før jeg var i skifteretten, men der kom så 35 tDKK ind efter mødet og at jeg havde fået tildelt en likvidator. 

De 35 tDKK jeg fik ind efter turen i skifteretten, var med til at jeg nu har omkring 5 tDKK plus på kontoen. Hr. Likvidator siger dog, at da jeg har fået 35 tDKK ind efter han har overtaget, så skal jeg hæfte for de 35 tDKK. 

Det giver bare ingen mening i mine øjne, da jeg jo ikke har handlet på virksomhedens vegne efter der er kommet likvidator på. 

Kan I hjælpe mig om det kan være rigtigt?

Mvh Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

prøv lige - også for mig - at gøre det klart:

1

Du har ikke faktureret noget efter du fik besked om tvangslukning og dermed, at du ikke måtte handle på boets vegne. Alt var faktureret inden den process?

2

Du fakturerede i selskabets navn helt som normalt for ydelser/varer selskabet leverede?

3

Du fik så en del af pengene ind inden tvangopløsning og de blev brugt til kreditorer i firmaet - INDEN tvangsopløsning

4

35 t af det fakturerede fra inden tvang - kom ind efter skifteretten var inde over - og pengene gik ind i boet  og blev ikke taget/anvendt af dig til f.eks. betaling af bestemte kreditorer - De gik ind i boet så kurator kunne bruge dem korrekt i forhold til alle kreditorer (og evt virksomhedspanthavere)?

er de 4 pt forstået korrekt - så forstår jeg ikke din hæftelse -  ellers ret dem for vores forståelse?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

  Der er noget der ikke hænger sammen:

Trådstarter lader virksomheden tvangsopløse, men virksomheden skyldte ikke nogen penge?
Normalt vil man så lave en solvent lukning, så man netop ikke ender i en konkurs.

Og hvis virksomheden ikke skyldte nogen penge, hvorfor bliver der så udfaktureret for 35.000 kr. - for at kunne betale diverse kreditorer?

I det tilfælde er der jo ikke tale om at virksomheden ikke skyldte nogen penge, men derimod om en rigtig konkurs med gæld og alt der medfølger.

Der bliver udfaktureret 35.000 kr. kort efter likvidator er blevet indsat. Det er da om noget at handle på virksomhedens vegne efter at den er overgået til kurator. Og det er direkte ulovligt. Såfremt det er korrekt at tingene er sket i den rækkefølge, så er trådstarter billigt sluppet med at hæfte for de 35.000 kr. Der kunne godt være kommet et bødeforlæg oven i hatten eller yderligere økonomiske krav.

/Jesper

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Trådstarter har præciseret at faktureringen er sket før møde i skifteretten.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis fakturaerne er udstedt INDEN virksomheden er sat under konkursbehandling - og pengene er gået ind til virksomhedens konto, så er de normalt bare indgået som en del af konkursboet.

At kurator mener at der skal hæftes personligt for beløbet kan enten være fordi pengene ikke er gået ind på virksomhedens konto - eller fordi der er tale om for-fordeling af kreditorerne. Begge dele er ulovlige.

/Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
At kurator mener at der skal hæftes personligt for beløbet kan enten være fordi pengene ikke er gået ind på virksomhedens konto - eller fordi der er tale om for-fordeling af kreditorerne. Begge dele er ulovlige.
præcis det jeg leder efter med mine 4 spørgsmål til trådstarter - vi leder efter grunden til at kurator siger som han gør - eller om det virkeligt skulle være en fejl

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Tusind tak for jeres responser. Jeg vil prøve at gøre det klar hvad der er foregået.

Først: Grunden til at virksomheden er under tvangsopløsning, skyldes at jeg ikke fik sendt regnskabet ind. Derfor skulle jeg i skifteretten, og da det kostede i nærheden af 15 tDKK i revisionshonorar for at få den genoptaget, kunne det ikke betale sig. Og havde desuden ikke pengene til dette.

Pr. 3/11 udsteder jeg de sidste fakturaer jeg har, samt får betalt de regninger som jeg har liggende. Her har jeg et underskud på banken på ca. 30 tDKK.

d. 10/11 finder jeg ud af, at jeg ikke ønsker at genoptage virksomheden, da det bliver for dyrt.

d. 19/11 er jeg i skifteretten, og får her tilkendt en likvidator.

I ugen efter, modtager jeg 35 tDKK for de fakturaer jeg tidligere havde udstedt. Dvs at banken nu er på plus 5 tDKK.

Jeg har ikke lavet noget i virksomheden eller banken siden jeg var i skifteretten.

Men fik jo så beskeden fra likvidator, at de 35 tDKK, som jeg havde fået ind efter han var tiltrådt, var hans at råde over, og dem hæftede jeg personligt for. Men jeg har jo ikke 35 tDKK i banken...

Synes ikke jeg har handlet ulovligt i ovenstående. 

Kan det være at likvidator har misforstået, at jeg ikke har betalt regninger mv. efter turen i skifteretten. Er jo bange for at jeg står og skal betale ca 30 tDKK til ham og hans kompagnoner. 

Tak.

Side 1 ud af 4 (37 indlæg)