Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aps

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tov:

Jo det er også det jeg er lidt bange for, og måske kan risikere mit hus osv.


Hvis du mister dit hus, er det ikke på grund af den bemærkning!

Men så kan det være fordi du på et tidligere tidspunkt (måske) har kautioneret for selskabets gæld?

Tov:

Frygter lidt at være blevet lidt snydt at min partner som er et holdingselskab ved ikke at have været tilstede ved generalforsamling (har ikke fået info herom)
Har måske været naiv og stolet på min partner

Han har ikke snydt dig med den bemærkning, efter min mening tværtimod. Hvis han har stillet kapital til rådighed uden du skal!

 

Der er jo også et element af egen skyld, det er lidt hyklerisk at brokke sig over beslutninger truffet på en GF hvor man ikke har været til stede.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper_nl:
Evt. interessenter skal jo bare vide der er dækning og sikkerhed for at selskabet kan forsætte driften, altså at regnskabet er aflagt under forudsætning om going concern. Hvem der garanter driften er (efter min mening) irrelevant.

Det har nu betydning - specielt hvis den ene del af ejerkredsen er et selskab med begrænset hæftelse og den anden del er med personlig hæftelse. Jeg er ligeledes på linie med arguins i at ordet "ejerkredsen", som det er brugt her signalerer overfor regnskabslæser, at det er alle ejere, som vil være med til at sikre driften.

Tilmeldt 8. Dec 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Men når der nu står ejerkredsen. Hvordan vil jeg så vide hvordan jeg er stillet personligt med hensyn til hæftelse?!
Og om det evt kun er den anden part, holdingselskabet der hæfter for at ville stille den fornødne kreditfacilitet til rådighed om nødvendig

Aps har kun gæld til leverandør, ik bank.

Ved godt det måske er rookie spørgsmål

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Er Årsrapporten revideret, og indeholder den en påtegning om revision´?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

med den usikkerhed, ville jeg kontakte selskabets revisor. Er det ikke noget revisor har skrevet i sine bemærkninger i årsrapporten   - eller er der ikke revisor på overhovedet?

Hvis det er selskabets revisor der har lavet regnskabet det står i, så bør du kunne kontakte denne, og få afklaret, hvor du står. Forklare, at du ikke ønsker at stille personlig sikkerhed. Specielt hvis den ene ejer er holding aps og du er personlig ejer som har større risiko ved garantien, i fald du ses som omfattet.

Du var ikke med på GF og så er det vel tvivlsomt, om GF har haft bemyndigelse til at vedtage noget på alle ejeres vedkommende - det kunne nemt være, at halvdelen af kapitalen var repræsenteret, og ikke kunne vedtage, at DU i alle fald skulle skyde penge ind hvis det blev nødvendigt. Det må du ikke afklare med selskabets revisor, hvis bemærkningen er dennes - og med vedtægterne.

Er der ikke brugt revisor, og det er en bemærkning din makker selv har valgt for egen motor at indsætte, så bør du nok kontakte en uvildig revisor, og få hans bedømmelse, på lovligheden af GF beslutningen og på hvem af ejere - makker - eller DU og makker, skal anses for forpligtede i den forbindelse.

Som ejer har du pligt til - hvis det er en forkert bemærkning, din medejer alene har skrevet - uden fuldt GF flertal - afhængigt af vedtægterne - at få det rettet så ikke kreditorer føler sig trygge ved noget som du vil betvivle gyldigheden på. Ellers kunne jeg tro passivitet i sig selv, kunne gøre, at du var med i sikkerheden.

Det kan sagtens være, at det bare er din makker, og kun tænkt som din makker der skal skyde ind, men det lyder ikke godt formuleret

I øvrigt lyder det som et tvivlsomt makkerskab, hvis der på nogen måde skal skabes tvivl her - og så vil jeg bare sige - Ejeraftale er vigtigt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

Lad os høre mere når du har afklaret

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Det har nu betydning - specielt hvis den ene del af ejerkredsen er et selskab med begrænset hæftelse og den anden del er med personlig hæftelse. 

Kan godt følge dit argument, men er ikke enig i din betragtning. Ikke ud fra regnskabslovgivningen i hvert fald.

Hvis et selskab med begrænset hæftelse siger den vil stille kapital til rådighed og garantere for driften i det selskab der aflægges regnskab for, så kan man sagtens oplyse i en bemærkning at "ejerkredsen" stiller kapitalberedskab til rådighed. Spørgsmålet er om den bemærkning/garanti kan bekræftes, hvilket i så fald indvirker på om regnskabet giver et retvisende billede eller ej.

Hvis regnskabet bliver revideret, er dette op til revisor at indhente tilstrækkeligt revisionsbevis for. Hvis ikke det bliver revideret, ja så er der "bare" ikke sikkerhed for bemærkningen og må jo ultimativt være op til den enkelte interessent om de skal tro på eller ej.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

med den usikkerhed, ville jeg kontakte selskabets revisor. Er det ikke noget revisor har skrevet i sine bemærkninger i årsrapporten   - eller er der ikke revisor på overhovedet?

Hvis det er en godkendt revisor så burde en kapitalejer ikke kunne få dette oplyst ved en direkte henvendelse til revisor, revisor vil afvise en sådan henvendelse med reference til tavshedspligten. En kapitalejer skal spørge på en generalforsamling eller alternativt spørge ledelsen i selskabet.

 

I øvrigt er det rent formelt aldrig en bemærkning revisor skriver i regnskabet, men noget ledelsen fremfører i enten ledelsesberetningen eller en note. Revisor vil kun referere hertil i påtegningen som enten en supplerende oplysning eller hvis uenig et forbehold.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
så kan man sagtens oplyse i en bemærkning at "ejerkredsen" stiller kapitalberedskab til rådighed

Det er kun en del af ejerkredsen, som har givet tilsagn om at stille kapital til rådighed. 

Men ja - jeg er enig i at det for trådstarter ikke giver en generel personlig hæftelse. Problemet opstår kun i det tilfælde, hvor der er en kreditor som handler i tiltro til bemærkningen i regnskabet og som følge af det lider et tab. Så er vi ovre i almindelig erstatningsret, som vi ikke her har en jordisk chance for at vurdere hvad der er op og ned på. 

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)