Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aps

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 8. Dec 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et spørgsmål ang årsrapport i et ApS.

Håber I kan svare.

I årsrapporten står der pludselig noget med 'at ejerkredsen stiller den fornødne kreditfacilitet til rådighed om nødvendig'

Betyder det at jeg som anpartsejer personligt hæfter for evt gæld til kreditorer?!

Altså at den sikkerhed jeg troede jeg personligt havde som anpartsejer faktisk er væk?

Jeg ejer personligt et ApS sammen med et holdingselskab.

Håber det er noget I kan være behjælpelig med at svare på

På forhånd mange tak
Tov

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Typisk en bemærkning som indføjes, hvis selskabet har tabt sin kapital og der kan være tvivl om selskabet kan klare sine forpligtigelser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Whiskey skriver så er det en typisk ting, hvis egenkapitlen er tabt, og meget tyder på, at man kan få svært ved at betale det man skylder i selskabet. Så beslutter ejerne, at de vil skyde penge ind om nødvendigt

Det er frivillig besluting

Du hæfter ikke personligt uden selv at ville med mindre du ikke har styr på selskaberne. Hvis du går konkurs, og kreditorene kan vise, at du burde har kunnet forudse, at du ikke kunne betale den gæld du stifter.

I så fald kan de gå til retten og stipulere "hæftelsesgennembrud" og dømmes du for at har forsat gældssætning uden mulighed for at betale, og at du burde har indset det - så betyder hæftelsesgennembrud, at du hæfter personligt - uanset ApS eller IVS

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Dec 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil sige at hvis det pludselig er skrevet ind i årsrapporten så hæfter jeg personligt i princippet?!

Det er min anpartsmakker der har skrevet under på dette da jeg ikke har været til stede under generalforsamlingerne, det har han altid kørt. Stolede jo på ham

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tov:

Hej

Jeg har et spørgsmål ang årsrapport i et ApS.

Håber I kan svare.

I årsrapporten står der pludselig noget med 'at ejerkredsen stiller den fornødne kreditfacilitet til rådighed om nødvendig'

Betyder det at jeg som anpartsejer personligt hæfter for evt gæld til kreditorer?!

Altså at den sikkerhed jeg troede jeg personligt havde som anpartsejer faktisk er væk?

Jeg ejer personligt et ApS sammen med et holdingselskab.

Håber det er noget I kan være behjælpelig med at svare på

På forhånd mange tak
Tov

Forstår jeg dit indlæg korrekt, så ejer du del i et ApS sammen med et holdingselskab, hvor du ikke deltager.

Kan det tænkes at dette holdingselskab har givet en erklæring overfor ApS revisor om at de vil sikre selskabet den nødvendige likviditet til at fortsætte driften i det kommende (nuværende) regnskabsår? Som de andre svar også siger, så afgives en sådan erklæring typisk ifm selskaber hvor man kan være i tvivl om deres evne til selv at finansiere driften i dt kommende regnslkabsår.

Såfremt du ikke selv har været med til at afgive denne erklæring, så er formuleringen ikke helt korrekt. Så skulle der være præciseret hvem der sikrer kreditfaciliteten.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tov:

Det vil sige at hvis det pludselig er skrevet ind i årsrapporten så hæfter jeg personligt i princippet?!

Det er min anpartsmakker der har skrevet under på dette da jeg ikke har været til stede under generalforsamlingerne, det har han altid kørt. Stolede jo på ham

Overfor tredjemand fremstår det som om at du, som en del af ejerkredsen, sikrer selskabet den nødvendige likviditet til at fortsætte i det nye regnskabsår.

Det betyder imidlertid ikke at du pr automatik hæfter for al gæld i selskabet.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tov:

Det vil sige at hvis det pludselig er skrevet ind i årsrapporten så hæfter jeg personligt i princippet?!

Det er min anpartsmakker der har skrevet under på dette da jeg ikke har været til stede under generalforsamlingerne, det har han altid kørt. Stolede jo på ham

Du hæfter ikke personligt pga. den bemærkning.

Bemærkningen er lavet af revisor for at fortælle én kapitalejer stiller den fornødne kapital til rådighed for at selskabet kan fortsætte driften, og at revisor samtidig har fået bevis for at én kapitalejer rent faktisk er i stand til at give dette løfte. Der står ikke hvilken kapitalejer, så hvis i ikke er mere end 2 kapitalejere, er det jo for dig ikke svært at gætte hvem.

Formålet med bemærkningen er at vise omverden og interessenter til dette selskab, at et evt. tab bliver dækket af én kapitalejer.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Tov:

Det vil sige at hvis det pludselig er skrevet ind i årsrapporten så hæfter jeg personligt i princippet?!

Det er min anpartsmakker der har skrevet under på dette da jeg ikke har været til stede under generalforsamlingerne, det har han altid kørt. Stolede jo på ham

Du hæfter ikke personligt pga. den bemærkning.

Bemærkningen er lavet af revisor for at fortælle én kapitalejer stiller den fornødne kapital til rådighed for at selskabet kan fortsætte driften, og at revisor samtidig har fået bevis for at én kapitalejer rent faktisk er i stand til at give dette løfte. Der står ikke hvilken kapitalejer, så hvis i ikke er mere end 2 kapitalejere, er det jo for dig ikke svært at gætte hvem.

Formålet med bemærkningen er at vise omverden og interessenter til dette selskab, at et evt. tab bliver dækket af én kapitalejer.

Enig, såfremt der foreligger en sådan erklæring, hvad der jo skal såfremt det er skrevet i en revisionspåtegning.

Men skulle der så ikke have stået at der i ejerkredsen er ......, og ikke at ejerkredsen ..... ?

Tilmeldt 8. Dec 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo det er også det jeg er lidt bange for, og måske kan risikere mit hus osv.

Frygter lidt at være blevet lidt snydt at min partner som er et holdingselskab ved ikke at have været tilstede ved generalforsamling (har ikke fået info herom)
Har måske været naiv og stolet på min partner

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Enig, såfremt der foreligger en sådan erklæring, hvad der jo skal såfremt det er skrevet i en revisionspåtegning.

Men skulle der så ikke have stået at der i ejerkredsen er ......, og ikke at ejerkredsen ..... ?

Det mener jeg ikke er et krav i regnskabslovgivningen. Jeg kan ikke se et regnskab skulle blive mere retvisende af en oplysning om hvilken aktionær der stiller kapital til rådighed. 

Evt. interessenter skal jo bare vide der er dækning og sikkerhed for at selskabet kan forsætte driften, altså at regnskabet er aflagt under forudsætning om going concern. Hvem der garanter driften er (efter min mening) irrelevant.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)