Jeg er endnu ikke rigtig kommet til det der med faktureringsprogrammer osv, så jeg laver mine egne fakturaer i et simpelt excel-regneark, og gemmer dem med fortløbende numre.
Nu skal jeg så have lavet en kreditnota til en faktura, hvordan skal det egenlig skrues sammen?
Det drejer sig om en sag på 28 sider, hvor der i første omgang er faktureret en sidepris på 400,- men den skal kun være 300,- og kunden har faktisk allerede betalt de 28 x 300,- med reference til den oprindelige faktura, så det er kun papir-arbejdet, der mangler.
Starter man fra 1 med nummereringen af kreditnota eller giver man den samme nummer som fakturaen og laver en ny faktura med nyt nummer eller hvordan fungerer det?
Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.
Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag.
Jeg foretrækker at kreditnotaer har sin egen nummerrække. Men ellers skal den bare have et fortløbende nummer i fakturanummerrækken.
Det bedste er at du krediter hele den forkerte faktura, i teksten kan du referere til fakturanummeret. Derefter fakturerer du det rigtig beløb og nyt fakturanummer. Du kan så sende både kreditnotaen og den nye faktura til kunden, dog kun hvis kunden har den forkerte.
Håber du forstår hvad jeg mener, ellers prøver vi igen.
Enig med KirstenM: En faktura kan ikke 'slettes/annuleres', men man kan skrive en kreditnota.
Det er lovkrav (i al fald i momsregistrerede virksomheder) at fakturaerne er nummereret i en eller flere fortløbende nummerserier. Faktura 1, faktura 2 .. osv.
Kreditnotaen er egentlig det samme som en faktura. Fortegnet er dog forskelligt. Altså kreditnotaen skal nummereres fortløbende også. KirstenM foretrækker flere nummerserier. Selv foretrækker jeg een nummerserie *): Faktura 123, kreditnota 124, faktura 125. Og kunden skal så 'betale' dem alle tre.
Nummeret skal bruges til at referere til bilaget og til at arkivere / genfinde ud fra. Hvorfor først afgøre typen af bilag, derefter blade frem til rette bilag. Derefter giver jeg så samme faktura et bilagsnummer (i rækkefølge) og arkiverer det hele i nummerorden i en mappe blandet ind mellem hinanden. Den mappe slår jeg aldrig op i uden først at have fundet bilaget i regnskabet.
Du kan enten fortsætte nummereringen på dine fakturaer eller give dine kreditnotaer en ny nummerrække. Det er bare vigtigt, at du ikke ændrer din nummerering, men holder fast i den du har valgt.