Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beregning af værdiansættelse (DCF-modellen)

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 3. Dec 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle! Wink

Jeg er i gang med at skrive mit afsluttende bachelorprojekt, hvor jeg er løbet ind i en udfordring, der har drillet mig i laaang tid!

Projektet går ud på at lave en værdiansættelse af DONG ud fra DCF-modellen. Fremgangsmåden jeg har taget udgangspunkt i, er fra Ole Sørensens bog "Regnskabsanalyse og værdiansættelse, en praktisk tilgang, 4. udgave".

Udfordringen går på, hvordan man beregner PV (Present Value) af TV (Terminalværdien)?


Jeg håber, der er nogle, der kan hjælpe Smile


På forhånd tak,

// Sune

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du brug for hjælp til værdiansættelse? Så tilbyder Saxis i samarbejde med dygtige virksomhedsmæglere udarbejdelse af værdiansættelse. 

Tilmeldt 31. Aug 15
Indlæg ialt: 92
Fra  Firma firma Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej SUne,

Terminalværdien tilbagediskonteres med WACC, præcis som værdien for de øvrige år.
Værdien vil selvfølgelig være udvandet, hvis du har en fornuftig længde på din budgetperiode.

Håber svaret kan bruges :)

 

Tilmeldt 3. Dec 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Tusind tak for dit svar! :-)


Altså, hvis min terminalværdi er på 6.229.029 og min diskonteringsfaktor er på 1,075 for det første år og slutter på 1,436 i det sidste år, hvordan vil beregningen så lyde? 

Tilmeldt 31. Aug 15
Indlæg ialt: 92
Fra  Firma firma Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor lang er din budgetperiode? (før du kommer til terminalværdien)

Tilmeldt 3. Dec 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige taget et billede. Her der er budgetperioden på 5 år.

Mit problem er, at jeg ikke ved, hvordan man er kommet frem til de 4.338.884,20

Tilmeldt 31. Aug 15
Indlæg ialt: 92
Fra  Firma firma Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lugter lidt af en fejl i bogen.

Med en WACC på 7,5 og en budgetperiode på 5 år, skal tilbagediskonteringsfaktoren for terminalperioden være 1,543 (1,075^6).
I stedet er der regnet med tilbagediskonteringsfaktoren for det femte budgetår, som er 1,436. På denne måde kommer man frem til 4.338.884 kr. (6.229.029 / 1,436).

Dette er dog en fejl, med mindre der er forskellige tilgange til tilbagediskonteringsfaktoren for en terminalperiode.
Den korrekte tilbagediskonteringsfaktor for terminalperioden mener jeg er 1,543 (1,075^6), og herefter giver PV for TV 4.036.171 kr. - men dette står helt sikkert i din lærebog, så jeg ville læne mig op ad hvad der står i din lærebog, og ikke hvad der stod i min.

Kan svaret bruges?

Tilmeldt 3. Dec 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin, du er en SKAAAAT! :D

Tusind tusind tak!!!

Siger din lærebog, at man skal beregne diskonteringsfaktoren for terminalåret?

Den bog jeg bruger (Ole Sørensens, 4. udgave) er simpelthen så ringe! Der står nemlig ikke noget om det. Det eneste som jeg kan se, jf. billedet, er, at diskonteringsfaktoren slutter det sidste budgetår.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

sunelarsen02:

Siger din lærebog, at man skal beregne diskonteringsfaktoren for terminalåret?

Jeg havde bogen "financial statement analysis" som pensum og den tolker DCF-ligningen efter samme princip som Ole Sørensens bog, altså du anvender sidste budgetårs diskonteringsfaktor som grundlag og beregner ikke en ny for terminalåret.

Om denne tolkning er rigtig eller forkert vil jeg på ingen måde kloge mig på, men om ikke andet så kan du måske anvende denne bog som kilde ligeledes! Om ikke andet så bliver det jo svære for censor at modargumentere 2 uafhængige bøger frem for 1.

Tilmeldt 3. Dec 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er simpelthen, så fornemt Martin! Du har lige reddet min dag. Den beregning har drillet mig så meget...

Jeg ved ikke, om du kan se det på billedet, men diskonteringsfaktoren på 1,075 bliver fratrukket 0,025 og bliver derefter ganget med den sidste FCF. Hvorfor fratrækker man lige præcis med 0,025? Ved du det?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)