Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse af ''Privat Freelancer'' - spørgsmål herom..

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg står i den situation at lønmodtager er gået ned på deltid. Jeg vil rigtig gerne 'ansætte' lønmodtageren - få ham til at arbejde for mig. Kan en privatperson arbejde freelance - og selv stå for indberetning af skat, m.v? Så det eneste jeg skal, blot er at betale fremsendte faktura?

Der er tale om ca. 10 timer om ugen.

... hvordan ville I lave ansættelsen - med mindst mulig risiko for mig (arbejdsgiver).

Tak..

Fra Aarhus
Tilmeldt 16. May 15
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, hvis du er den eneste "arbejdsgiver" som sender ham fakturaer, så mener jeg at Skat vil klassificere det som et lønmodtagerforhold og anklage dig for at forsøge at omgå a-skat, feriepenge m.m. 

Så umiddelbart vil jeg tænke at du er nødt til at ansætte ham rigtig og stå for alt administrationen af sådan en medarbejder. Jeg ved ikke om alternativet er at få et vikarburau til at hyre ham og at du så hyrer ham derigennem. Men så bliver prisen jo noget højere.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Casper Victor Jensen:

Kan en privatperson arbejde freelance - og selv stå for indberetning af skat, m.v? Så det eneste jeg skal, blot er at betale fremsendte faktura?

Det kommer an på...

om det arbejde der udføres kan falde under definitionen for selvstændig erhvervsvirksomhed eller det i stedet betragtes som løn. Hvis det er selvstændig erhvervsvirksomhed kan "privatpersonen" sende din virksomhed en faktura og dermed står "privatpersonen" selv for skat m.m. (Skat er ikke den eneste pligt en erhvervsvirksomhed har, der kommer forsikringer, momsloven m.m.)

I forhold til om der er selvstændig erhvervsvirksomhed eller ej, skal du nok læse den juridiske vejledning afsnit C.C.1.2.1 på skat's hjemmeside

 

Nu vil jeg ikke skræmme unødigt men hvis du overvejer at tage chancen uanset, så er konsekvenserne ret omfattende for både din virksomhed og den "ansatte". For den ansatte risikeres der dobbeltbeskatning og for din virksomhed risikeres der lønudbetaling uden fradragsret samt straf for manglende indeholdelse af a-skat og am.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Det kommer an på...

om det arbejde der udføres kan falde under definitionen for selvstændig erhvervsvirksomhed eller det i stedet betragtes som løn. Hvis det er selvstændig erhvervsvirksomhed kan "privatpersonen" sende din virksomhed en faktura og dermed står "privatpersonen" selv for skat m.m. (Skat er ikke den eneste pligt en erhvervsvirksomhed har, der kommer forsikringer, momsloven m.m.)

I forhold til om der er selvstændig erhvervsvirksomhed eller ej, skal du nok læse den juridiske vejledning afsnit C.C.1.2.1 på skat's hjemmeside. 

 

Nu vil jeg ikke skræmme unødigt men hvis du overvejer at tage chancen uanset, så er konsekvenserne ret omfattende for både din virksomhed og den "ansatte". For den ansatte risikeres der dobbeltbeskatning og for din virksomhed risikeres der lønudbetaling uden fradragsret samt straf for manglende indeholdelse af a-skat og am.

Tak!

Ift. at du skriver ''Hvis det er selvstændig erhvervsvirksomhed kan "privatpersonen" sende din virksomhed en faktura og dermed står "privatpersonen" selv for skat m.m. ''.

Kan jeg - få ham - privatperson - til at fakturere mig hver måned - fast beløb? Og så står han for det hele selv? Jeg betaler blot fakturaen?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Casper Victor Jensen:

Ift. at du skriver ''Hvis det er selvstændig erhvervsvirksomhed kan "privatpersonen" sende din virksomhed en faktura og dermed står "privatpersonen" selv for skat m.m. ''.

Kan jeg - få ham - privatperson - til at fakturere mig hver måned - fast beløb? Og så står han for det hele selv? Jeg betaler blot fakturaen?

Ja, men det er vigtigt at det arbejde som han udfører opfylder betingelserne for selvstændig erhvervsvirksomhed!

Hvis du er i tvivl om arbejdet er det ene eller andet, så bør du nok rådføre dig med en revisor eller lign som kan hjælpe med at guide dig ned ad rette vej. Risikoen ved at lave fejl er (efter min mening) for høj til at "bare" tage chancen.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Casper Victor Jensen:
Kan jeg - få ham - privatperson - til at fakturere mig hver måned - fast beløb? Og så står han for det hele selv? Jeg betaler blot fakturaen?

Jeg er ret sikker på, at SKAT vil betragte det som et ansættelsesforhold, hvorved du bliver ansvarlig for indeholdelse af A-skat og alt det andet halløj.

Men hvad er der i vejen for blot at ansætte personen? Det er jo ikke svært. 

Hans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:
Jeg er ret sikker på, at SKAT vil betragte det som et ansættelsesforhold, hvorved du bliver ansvarlig for indeholdelse af A-skat og alt det andet halløj.

Men hvad er der i vejen for blot at ansætte personen? Det er jo ikke svært. 
Yes eneste rigtige - det andet giver risiko hvis han ikke betaler skat - + hvis han bliver sur - siger du snød for feriepenge ved at "tvinge" ham til at fakturere (modbevis det Sad) Fast beløb - Ansæt - regn med feriepenge osv-  det er langt lettere end du sikkert frygter

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Hans Stokholm Kjer:
Jeg er ret sikker på, at SKAT vil betragte det som et ansættelsesforhold, hvorved du bliver ansvarlig for indeholdelse af A-skat og alt det andet halløj.

Men hvad er der i vejen for blot at ansætte personen? Det er jo ikke svært. 
Yes eneste rigtige 

Hej John og Hans,

Hvorfor er det i er så sikker på der er tale om et ansættelsesforhold?

Det er vel altid en samlet vurdering ud fra det sæt kriterier som er listet i den juridiske vejledning C.C.1.2.1? og ud fra den sparsomme information der gives i trådstarters indlæg kan jeg ikke se hvordan i kan lave den vurdering. 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Hvorfor er det i er så sikker på der er tale om et ansættelsesforhold?

Personen har deltidsarbejde i forvejen.
Personen skal arbejde 10 timer ugentligt for trådstarter.
Det er svært at forestille sig, at personen så har plads til ret mange andre kunder i sin portefølje.


Trådstarter spørger til den ansættelsesmetode, som giver ham mindst risiko. Reglerne omkring ansættelse er temmelig klart regulerede og giver derfor stor forudsigelighed og dermed lav risiko. 

Det er baggrunden for min vurdering.

Venlig hilsen

Hans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Hvorfor er det i er så sikker på der er tale om et ansættelsesforhold?
Jeg har her (og i facebook) givet trådstarter kriterierne http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html  

Med "ansætte" og 10 timer om ugen som der står - så er vi generelt fint fri af alm selvstændig freelancer. Netop det faste forhold 10 timer om ugen er et ikke uvæsentligt kriterie . men ellers må Casper jo læse linket og bedømme og vælge - mit RÅD er bare klart - ansæt.
 
Også fordi Casper vil ha risikofrit - og hvis man ikke følger kildeskattelov og beder folk stifte CVR alene med det formål at de skal arbejde fast for en (ved jeg fra facebook er planen) så vover jeg meget gerne pelsen og siger - ansat.

Man får klar risiko ved at ikke ansætte hvis det er lønmodtagere. Et superlink . inde i mit eget, er lavet af DFI advokater og revisorer, og gennemgår netop den RISIKO man løber ved at misse forskel freelance/ansat - og det er jo risiko trådstarter vil uden om

Du kan læse det underlink her Jesper - det er ret klart, selv folk man tidl. altid havde som selvstændige/freelance (instruktør(/producer osv) - er problematiske - men JA det er en lang række kriterier , så jeg svarer ud fra fast 10 timer om ugen og ordet ansætte - her DFI link http://www.dfi.dk/branche_og_stoette/rapporter-og-artikler/a--og-b-indkomst.aspx  

Casper Victor Jensen:
 

Jeg vil rigtig gerne 'ansætte' lønmodtageren - få ham til at arbejde for mig. Kan en privatperson arbejde freelance - og selv stå for indberetning af skat, m.v? Så det eneste jeg skal, blot er at betale fremsendte faktura?

Der er tale om ca. 10 timer om ugen.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)