Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pensionsindbetaling som enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Tommerup St.
Tilmeldt 1. Oct 14
Indlæg ialt: 22
Fra  nCASE Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har siden foråret indbetalt pension via min firmakonto, der er tilknyttet min enkeltmandsvirksomhed, og har hidtil i Dinero Pro bogført det via Finansbilag, som Pensionsindbetaling:

Konto
3120 - Pension

Modkonto
55000 - Bank

Men jeg er kommet i tvivl om det er en korrekt måde at gøre det på, samt om jeg i virkeligheden burde holde pensionsindbetalinger til min private bankkonto fremover.

Håber der er en, der har tid og lyst til at hjælpe?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

ja - jeg vil klart mene du skal holde pension privat her. Lader du den være udgift i virksomheden, så går den ind som alm udgift og reducerer dit overskud med den konto du bruger (uden at kende dit program ligner den nr mæssigt en driftskonto - modsat bank som status)

Det du indbetaler til pension, indberetter banken automatisk som pension på din person - og fradrag er så som regler nu måtte være efter typen - rate eller livrente (kapitalpension afskaffet og erstattet af alderspension uden fradrag). 

Du kan derfor ikke tage fradrag ind i virksomheden som jeg forstår det du gør, det ville give dobbelt op- Bogfør fra udgiftskontoen ned til mellemregning - privat hævet i status, så du ikke har fået driftspåvirkning. 

jeg ville så generelt bare betale den via privat og slet ikke tage den ind

Vent og se om andre har bedre råd at give

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Tommerup St.
Tilmeldt 1. Oct 14
Indlæg ialt: 22
Fra  nCASE Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. Tak for hurtigt svar John!

Jeg ved ikke lige hvad type konto Pension i Dinero er for en størrelse, men vil lige forhøre mig hos Dinero, og så ellers bare bogføre det som Privat Hævet.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med John i at det bør være en privat ordning...jeg ved desværre ikke om min viden er helt up to date

Som den eneste fra firmaet der har ordning opnår du næppe nogen fordele ved at have en firmaordning.

Hvis du har en alderspension (dem får man altså også fradrag for) og du får den udbetalt sammen med efterløn så vil den blive modregnet hvis den er firma indbetalt modsat private ordninger.

Faktisk er det min vurdering at det KUN kan betale sig at få fradrag hvis man er topskatteyder, hvis du får fradrag bliver din alderspension modregnet i den offentlige pension. 

Desværre ønsker branchen at sælge mest muligt, og sælger de uden fradrag falder deres indkomst til det halve

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr. A:
Hvis du har en alderspension (dem får man altså også fradrag for)
Absolut ikke fradrag for aldersopsparing/pension. Du tænker gamle kapitalpension som er afskaffet 2013

De kunne så konverteres til aldersopsparing som er uden fradrag - og uden skat ved udbetaling - og fordelen er, at man kun betaler 15% PAL skat frem for personlig beskatning i pensionens løbetid + pengene er i sikkerhed for kreditorer

Der er garanteret ikke fradrag for indbetalingen og kapitalpension er slut. Tilbage med fradrag er kun Raterension og livrente (som ikke betaler sig ret godt hvis man ikke har topskat  og med max på 50.000 helt samlet i rate - og intet direkte loft i livrente men et krav om fratræk over 10 år ved mere end 50 t indbetaling) 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror du misforstår reglerne John...

Kapital pensionen kunne fordi det er en højere skattekode end livrenten konverteres til en livrente uden at afgiftberigtige kapitalpensionen, men i så fald får man ikke fradrag for bruttoindbetalingen på livrenten. Det fradrag fik du jo da du indbetalte til kapitalpensionen.

Den løbende præmie på en alderspension(en livrente) er skattekode 1 der er fuldt fradragsberettiget og beskattes som personlig indkomst ved udbetaling.

Jeg siger man burde hvis man kunne (det ved jeg ikke om man kan) oprette den som skattekode 5 forsikring så den bliver kreditorbeskyttet og rentetilvæksten ikke beskattes - men det ved jeg ikke om er realistisk.

Men der er INGEN der siger man ikke må spare op i en bank. Desværre er opsparingen så ikke kreditorbeskyttet og rentetilvæksten beskattes - til gengæld er indbetalingen uden omkostninger.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Misforståelsen er nok i navnet af aldersopsparing - (eller alderspension eller aldersforsikring kalder skat den også). Aldersopsparing aldersforsirking og alderspension er den betegnelse gamle kapitalpension har idag -

Livrente er noget helt andet - og vi er helt enige -  fradragsberettiget - men den hedder kun livrente og den løbende indbetaling er fradragsberettiget med de der ca 50.000 kr per år - eller ved større indbetalinger - fordelt over mindst 10 år med fradraget

Alderspension kan googles - ikke fradrag f.eks. http://www.almbrand.dk/abdk/Privat/Pension/Produkter/Opsparing/Alderspension/  max indbetaling 2015 28.600 mod i gamle dage ratepension ca 50.000 kr

Kaptialpension som alle kunne udnytte uanset topskat tidl. er afskaffet 2013 og afløst af denne aldersopsparing http://www.almbrand.dk/abdk/Privat/Pension/Produkter/Opsparing/Alderspension/ 

Dygtige Kim Valentin forklarer her hvorfor alm dødelige uden topskat - skal vælge den ikke skatte fradragsgivende aldersopsparing frem for rate og livrente http://kimvalentin.blogs.business.dk/behold-aldersopsparingen-drop-ratepensionen-og-livrenten/ 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Til trådstarter kan tilføjes. Tidl betød det noget at få pension gennem arbejdsgiver af typen rate og livrente. Der var oprindeligt slet intet loft for arbejdsgivers indbetaling på ratepension - der kunne betales 1 mio om året om man ville. Private måtte max betale ca 50.000

Så blev det ændret til max 50.000 fra arbejdsgiver OG samtidigt 50.000 fra privat men for en god del år siden blev max ændret til de der ca 50.000 ialt - uanset fra firma eller privat men som totalt max, og derfra er det ligemeget om indbetaling sker via firma eller ikke

Bemærk stadigt sidste tråd med, at ratepension og livrente med skattefradrag - taber til aldersopsaring uden skattefradrag idag - hvis ikke du betaler topskat http://kimvalentin.blogs.business.dk/behold-aldersopsparingen-drop-ratepensionen-og-livrenten/ både skattemæssigt og - ikke modregning i en række offentlige pensioner, modsat de andre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, nu er jeg bedre med John, alderspensionen ER sandsynligvis en skattekode 5 ordning som jeg efterspørger, dvs. uden fradragsret, så du har ret i at man betaler afgift af kapitalpensionen og ikke får fradrag - sorry

Så må man jo vurdere fordele og ulemper ved det!

Som jeg ser det er fordelen at du kun betaler 15% i skat af renten og du er kreditor beskyttet.

Ulempen er at du binder din opsparing til pensionering.

Ved at spare op i bank kan man via firma få 28% i skat mod de 15% til gengæld er indbetalingen omkostningsfri. Har man 500000 kr. og får 3% i rente udgør renten 15000 eller en forskel på 1950kr. per år, ved en opsparing på 30000/år og 5%omk er den egentlige forskel 450kr. per år. Dvs. det koster dig ca. 0,09% årligt hvis du undlader at binde dine penge til du er 65år - men husk - de er ikke kreditorbeskyttet i banken.

Lyder det ikke rigtigt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr. A:

Ok, nu er jeg bedre med John, alderspensionen ER sandsynligvis en skattekode 5 ordning som jeg efterspørger, dvs. uden fradragsret, så du har ret i at man betaler afgift af kapitalpensionen og ikke får fradrag - sorry

Så må man jo vurdere fordele og ulemper ved det!

Som jeg ser det er fordelen at du kun betaler 15% i skat af renten og du er kreditor beskyttet.

Ulempen er at du binder din opsparing til pensionering.

Ved at spare op i bank kan man via firma få 28% i skat mod de 15% til gengæld er indbetalingen omkostningsfri. Har man 500000 kr. og får 3% i rente udgør renten 15000 eller en forskel på 1950kr. per år, ved en opsparing på 30000/år og 5%omk er den egentlige forskel 450kr. per år. Dvs. det koster dig ca. 0,09% årligt hvis du undlader at binde dine penge til du er 65år - men husk - de er ikke kreditorbeskyttet i banken.

Lyder det ikke rigtigt?

ja helt enig hele vejen på nær, at der ikke er nogen som helst omkostning ved at have alderdomsopsparing i en bank mig bekend - det er helt gratis

Straffen for utidig udbetaling (førtids) er 20% så det er jo en balance mellem de 27 - 42% skat af frie midler og de 15% af alderspension - På relativt få år kan de 20% være tjent ind.

Fordel - 15% PAL skat mod 27-42% i frie - er meget stor i udbetaling over f.eks 20 - 30 år og ikke 5% omk så snarere 1950 kr ved de 3% i snit OG så rentes rente - Vi rammer på 30 år nok en forskel på 80.000 kr ialt  + kreditorbeskyttet  (specielt fordel for selvstændige)

Bagdel - binding + faktisk, at PAL skat kommer hvert år - og ved nedgang, så modregnes tabet kun 5 år tilbage. Forestiller man sig 10 års tab, så får man kun regnet de 5 års tab ind. Det er lavet for at gøre systemet let - men jeg synes det er en ugennemsigtighed og stor fejl

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)