Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Midlertidig lukning af firma - Er det muligt?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Nov 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg står i den situation at jeg gerne vil starte på SU til januar men jeg har brugt alle 5 SU-klip. Derfor skal jeg først melde mig til uddannelseshjælp og derefter vil kommunen så "tvinge" mig i uddannelse.

På nuværende tidspunkt har jeg et firma hvor jeg tjener nogle tusind kr. hver måned. Perfekt  som et studie-job ved siden af SU.

Problemet opstår her i, at for at jeg kan starte på uddannelseshjælp kræver kommunen at jeg skal lukke mit firma. (I hvert fald så længe jeg er på Uddannelseshjælp. Jeg kan starte det op igen når jeg begynder på SU.)

Hvis jeg lukker firmaet i en måned, er det så stadig muligt for mig at passe mine kunder i den måned eller ville dette falde under "sort" eller ulovligt arbejde? Kan jeg fakturere kunderne før, eller efter lukningsperioden og stadig lovligt passe arbejdet mens det er lukket?
Er der en måde at stille firmaet i bero sådan at kommunen ser det som lukket men kunderne stadig kan passes?

Jeg har en makker i firmaet som arbejder som underentrepanør for mig. Ville det være muligt midlertidigt at overføre firmaet til hans navn.
Kunderne vil jeg helst ikke til at flytte til hans firma for senere at flytte dem tilbage da det vil skabe alt for meget forvirring og være for besværligt da der er tale om et par hundrede kunder.

Et par baggrundsoplysninger om mig i tilfælde af at nogen har brug for dem for at svare:
Grunden til at jeg har brugt mine SU-klip er at jeg lider af Asperger-syndrom og derfor har haft svært ved at holde et job eller en uddannelse som ung. Kommunen har derfor sendt mig i uddannelse mange gange. Det er først nu hvor jeg er sidst i 20-erne at jeg har fået styr nok på mig selv til at jeg kan drive en virksomhed og passe en evt. uddannelse.
Vores (min partner og mit) firma er et service-firma hvor vi begge ejer kunderne men kunderne har kun kontakt til mit firma for at undgå forvirring. Han skriver så regning fra hans firma til mit.
Firma-navnet indeholder både mit for- og efternavn. Jeg ved ikke om dette ville skabe nogle problemer i tilfælde af at firmaet skulle overføres til min makker. Han har ikke samme navn (hverken for- eller efter) som mig.
Alle løsninger som kræver en form for kapital (så som oprettelse af et APS-firma) vil ikke være muligt da firmaet på nuværende tidspunkt er min eneste form for indtægt.

Jeg er gift. Ville det måske være muligt at overføre firmaet til min kone og stadig beholde samme firmanavn osv?


Det ville være rart endelig at kunne få fuldført en uddannelse så alle svar er meget værdsat.

Tak. :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

dmbb:
Hvis jeg lukker firmaet i en måned, er det så stadig muligt for mig at passe mine kunder i den måned eller ville dette falde under "sort" eller ulovligt arbejde? Kan jeg fakturere kunderne før, eller efter lukningsperioden og stadig lovligt passe arbejdet mens det er lukket?
Er der en måde at stille firmaet i bero sådan at kommunen ser det som lukket men kunderne stadig kan passes?
nej intet af det er muligt lovligt. Det du kommer på svarer til en kontant hjælp for unge - i en periode og der kan du ikke på nogen måde lave sorte penge - lovligt

Du kan vælge-  kantanthjælp (som for din gruppe hedder uddannelseshjælp) eller sæt fut i firmaet og øg indtjening og klarr dig for det -  men du kan ikke begge dele - lovligt - Du kan også tage arbejde i 6 mdr-  natarbejde og hvad som helst, for ikke at skulle ha uddannelsehjælp/kontanthjælp, og så kan du køre firmaet ved siden af

Du kan også lukke firmaet-  og meddele kunder, at du midlertidigt har lukket - og så får du samme CVR når du kommer frem til at begynde studie og får SU

Nej det vil ikke være lovligt at overføre til konen - og med personlig virksomhed heller ikke muligt at overdrage CVR

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)