Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat lån til Virksomheder / beregning af renteindtægter i skat

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Jeg har et 2-delt spørgsmål, hvis du "kun" kan svare på det ene spørgsmål er jeg stadig meget taknemlig, hvis du vil dele det.

på forhånd tak.

 

1:

Må en privat person låne penge til en virksomhed (som ikke er hans egen) og er der nogle regler herom.

2:

Renteindtægter (i forbindelse med lånet :1) er det korrekt at renteindtægter er den del af kapitalindkomst på ens årsopgørelse.

og er det korrekt at hvis du f.eks. har 100.000 kr. i renteudgifter på ex. realkreditlån og en renteindtægt på 60.000 kr. et andet sted så vil du alt i alt havde en kapitalindkomst på minus 40.000 kr. som du så kan trække fra?



mvh.

Jacob Skaaning

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

1) Privat personer må gerne låne penge til en virksomhed. Jeg antager, at det er en engangs foreteelse og du ikke gør det for at tjene penge, således at vi holder os over til def. privat person og ikke erhvervsmæssig.

2) Renteindtægter er kapitalindkomst og ja positiv kapitalindkomst modregnes i negativ kapitalindkomst. Husk at selvangive renteindtægterne, da Skat jo ikke automatisk får disse oplyst på private lån, men det ændrer ikke ved, at det er skatteunddragelse at glemme at oplyse herom.

 

Held og lykke

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1 - ja så længe du ikke er ude i at du markedsfører dig som løngiver, men f.eks. privat låner en virksomhed penge

2 ja korrekt begge dele. Du skal selv indberette renteindtægten, og firmaet tager den jo så som udgift skattemæssigt.

Du må, forudsat du ikke tilhører hovedaktionærs nærmeste kreds, sætte den rente I kan blive enige om

3 spurgte du ikke om. Hvis det er et kortfristet lån til et selskab, kunne du overveje at få revisorråd om hvorvidt det skulle laves som konvertibelt (du kan frit vælge at få penge retur eller anparter/aktier). Derved kan der i mange fald opnås fradrag for et evt. tab, men det forudsætter kortfristet og at parterne er enige og lånmodtager ikke er bange for, at du skulle vælge aktier)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Derved kan der i mange fald opnås fradrag for et evt. tab, men det forudsætter kortfristet og at parterne er enige og lånmodtager ikke er bange for, at du skulle vælge aktier)

Den forstår jeg ikke? 

Der er fradrag for evt, tab uden at skulle rode med konvertible obligationer og revisorhonorar.....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Cookie - John Hannover:
Derved kan der i mange fald opnås fradrag for et evt. tab, men det forudsætter kortfristet og at parterne er enige og lånmodtager ikke er bange for, at du skulle vælge aktier)

Den forstår jeg ikke? 

Der er fradrag for evt, tab uden at skulle rode med konvertible obligationer og revisorhonorar.....

my bad - hvordan er det med tab - er det kun hovedaktionærer som ikke har fradrag (er det ikke der der oftest rådes til konvertible) eller har alle fradrag for lån givet til virksomhed - som tabes?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikke Wagenblast Sørensen:

1) Privat personer må gerne låne penge til en virksomhed. Jeg antager, at det er en engangs foreteelse og du ikke gør det for at tjene penge, således at vi holder os over til def. privat person og ikke erhvervsmæssig.

2) Renteindtægter er kapitalindkomst og ja positiv kapitalindkomst modregnes i negativ kapitalindkomst. Husk at selvangive renteindtægterne, da Skat jo ikke automatisk får disse oplyst på private lån, men det ændrer ikke ved, at det er skatteunddragelse at glemme at oplyse herom.

 

Held og lykke

 

Hej Rikke,

Tak for svaret.

1) jeg skal blot forstå det rigtigt. långiver (privatperson) gør det naturligvis mod en forventet rente som man i fællesskab bliver enige om. 

Er der nogle specifikke regler om hvornår noget overgår fra privat person til erhvervsmæssig udlån?

Hvis långiver f.eks. giver lånetager et lån i 12 måneder, efter de 12 måneder bliver det genoptaget til endnu 12 måneder, altså nyt udlån ny aftale. er dette så privat eller erhverv?

2)

Tak for svaret. det skal naturligvis indberettes efter reglerne.

Tilmeldt 30. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

1 - ja så længe du ikke er ude i at du markedsfører dig som løngiver, men f.eks. privat låner en virksomhed penge

2 ja korrekt begge dele. Du skal selv indberette renteindtægten, og firmaet tager den jo så som udgift skattemæssigt.

Du må, forudsat du ikke tilhører hovedaktionærs nærmeste kreds, sætte den rente I kan blive enige om

3 spurgte du ikke om. Hvis det er et kortfristet lån til et selskab, kunne du overveje at få revisorråd om hvorvidt det skulle laves som konvertibelt (du kan frit vælge at få penge retur eller anparter/aktier). Derved kan der i mange fald opnås fradrag for et evt. tab, men det forudsætter kortfristet og at parterne er enige og lånmodtager ikke er bange for, at du skulle vælge aktier)

vh John Hannover

Hej john,

Tak for svaret.

Som jeg forstå det så er der ingen problemer, hvis blot personen og virksomheden ikke har nogle formeldt forbindelse.

forhold til punkt 3 så er det ikke aktuelt i denne forbindelse, men vi får revisorråd inden opstart så det hele er gjort rigtigt 

mvh.

Jacob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

logos85:
forhold til punkt 3 så er det ikke aktuelt i denne forbindelse, men vi får revisorråd inden opstart så det hele er gjort rigtigt 
da konvertibelt ikke er aktuelt som også Whiskey var inde i - så kan I jo sådan set sagtens lave et lånebrev selv - og det må gerne forlænges - og sættes med den rente i vil. Revisor kan jo være smart nok, men koster også, så er I sikre i du vil låne dem pengene og renten, så er det fuldt lovligt selv at lave et kortfristet lån - men omvendt bør det ikke koste en herregård med hjælp 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)