Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

KONKURS OG UNDERSKUD PÅ 80.000KR

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Nov 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle! 

Jeg er nød til og melde mit firma konkurs det er et IVS firma.. 

Lige nu står jeg og mangler og betale omkring 80.000kr til diverse firmaer for produkter og ydelser.

Hvad sker der hvis jeg melder mig konkurs, skylder jeg dem penge mit indskud i firmaet var 5.000kr 

Jeg har læst reglerne omkring konkurs men vil bare være 100% sikker på hvad jeg skylder efter mit konkurs 

Håber i kan hjælpe :-) ! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe du ikke har givet nogen personlige garantier eller kautioner - så taber du dine 5.000 bare. Du skal nu ikke selv melde det konkurs (det koster) vil jeg sige, lad dem om det - eller lad det tvangsopløse. Jeg vil råde til med så mange penge, lige at ha en revisor med ind over.

Eneste yderligere risiko er, hvis nogen kan sige, du forsatte med gæld længe efter du burde ha haft helt klart for dig, at du aldrig ville kunne betale ny gæld - men jeg synes ikke beløbet specielt peger den vej. Det ville hedde "hæftelsesgennembrud"

Jeg går ud fra, du har forhandlet, og set om de vil lade gælden stå en rum tid - og give dig chance for at komme tilbage.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 05:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Om der kan statueres hæftelsesgennembrud eller ej kan kun være rent gætteri. Om det kan komme på tale vil afhænge af en konkret vurdering af de enkelte gældsforhold; hvordan er gælden opstået, burde man have set at kreditor ikke kunne betales, da varer/ydelse blev leveret mv.

Risikoen for personlig hæftelse i et eller andet omfang vil altid være tilstede.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Om der kan statueres hæftelsesgennembrud eller ej kan kun være rent gætteri. Om det kan komme på tale vil afhænge af en konkret vurdering af de enkelte gældsforhold; hvordan er gælden opstået, burde man have set at kreditor ikke kunne betales, da varer/ydelse blev leveret mv.

Risikoen for personlig hæftelse i et eller andet omfang vil altid være tilstede.

ikke uenig - ville måske TRO at 80 t er i underkant for hvornår kreditorer vil sige det var oplagt i en startfase - men ja Jeg er da helt enig i den findes, og nævner den derfor også.

Man kan godt tænke, at flere IVS konkurser med meget lav kapital vil få flere kreditorer til at ville statuere eksempler. Ved du, Whiskey, hvor ofte det bruges rent praktisk - Er det ikke, trods muligheden, relativt sjældent/meget sjældent?

Jeg synes stadigt det i et ungt firma lyder meget voldsomt at ville gå konkurs for gæld på 80 t - frem for at finde løsninger, men kender jo ikke det konkrete

Telemarketing - lyder, hvis det ikke er løn, ikke som så farligt, og gæld kunne ligge i udstyr, computere, telefoner osv,. Trådstarter skal jo i alle fald liste ALT der er købt som aktiver, så det kan gå til/ind i konkursbo

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med de andre. 

Jeg vil absolut anbefale dig at søge professionel hjælp for at se om en rekonstruktion/forhandling med kreditorer er mulig.

Vi kan sikkert godt give dig flere relevante råd, men det er en relativ høj kompleksitet, da vi praktisk talt skal vide alle detaljer og tal for at komme med konkrete bud på hvordan du skal løse det - og det kan jeg næppe forestille mig du vil dele offentligt på et forum - derfor prøv at tage fat i en dygtig revisor tæt på dig, få talt dine muligheder igennem - og kom igang med at forhandle. 

Kreditorer ser altid forhandlingerne som mere seriøse, når de er foretaget fra din revisor/advokat, da de så stoler på tal etc, og derfor er lidt mere "large" i at overgive sig til at give dig en chance til at betale tingene af på diverse vilkår.

Skulle du på den ene eller anden måde, ryge i personlig hæftelse, så er det et rent helvede at gå igennem. Så derfor håndter det på dette stadie, før det er for sent.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Ved du, Whiskey, hvor ofte det bruges rent praktisk - Er det ikke, trods muligheden, relativt sjældent/meget sjældent?

Jeg har ikke nogen ide af omfanget. Men enig i at det næppe er overvældende mange sager. Jeg synes bare man skal være opmærksom på selskabslovens § 362, hvorefter man ved forsætligt eller groft uagtsomhed har medvirket til at en 3. mand har lidt tab. En startskapital på 5.000 og en gæld nu på 80.000 kr siger ikke noget om omfanget af omsætning mv. 

Spørgsmålet er om trådstarter burde have forudset at han ikke kan betale sine kreditorer, herunder om han har drevet sit IVS ansvarligt ved f.eks. at have opfyldt sine forpligtigelser til at holde ekstraordinær generalforsamling, lagt en plan for genskabelsen af den ansvarlige kapital mv. 

Jeg tror ikke at beløbets størrelse vil spille nogle rolle. Det er nok mere hvordan den enkelte kreditor ser på det. En småsag koster jo ikke meget at gennemføre.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
En småsag koster jo ikke meget at gennemføre.
se nu bare der - jeg vidste ikke hæftelsesgennembrud kunne køres så simpelt. Troede det skulle ind i konkursbehandling m.m. men småsag gør det jo let at teste for de kreditorer som vil.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit indspark i denne tråd er ikke til for at skabe yderligere uro hos trådstarter - men et vigtigt element i IVS-konstruktioner med meget lav startkapital, er at man som ledelse/ejer sikrer, at selskabet løbende har et forsvarligt kapitalberedskab.

Ledelsen kan nemlig blive gjort erstatningsansvarlig for kreditors tab, såfremt det vurderes, at ledelsen ikke har været påpasselig med at sikre rette kapitalberedskab til at betale kreditorer. 

Kreditor skal i alle fald have sagen igennem retssystemet, da det er op til en dommer at afgøre, hvorvidt der skal ske et hæftelsesgennembrud. Det er herunder rigtigt forstået, at kreditor ikke behøver at indgive konkursbegæring over for det skyldige selskab.

Det er dog sjældent kreditorer med små beløb vælger at tage affære. Småsager koster ingen ting at få i retten! Men juristen, der eventuel skal repræsentere sagen, er dælens dyr! :-)

En rekonstruktion eller anden dialog kan være en langt billigere løsning - både for skyldner og kreditor. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)