Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ægtefælles anpartsselskab og dagpengeret

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Antag at jeg er direktør i og medejer af et Aps. Endvidere at min ægtefælle er på dagpenge og dermed har en lav marginal skatteprocent. Hvis ægtefællen så melder sig ikke-ledig og efterfølgende får løn fra mit Aps, er der vel ingen djævel, der kan forhindre.

Men nu er spørgsmålet: Kan man så efterfølgende melde sig ledig igen?

Online intuitiv planlægning med Group Planner

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

pc-gram:
Endvidere at min ægtefælle er på dagpenge og dermed har en lav marginal skatteprocent. Hvis ægtefællen så melder sig ikke-ledig og efterfølgende får løn fra mit Aps, er der vel ingen djævel, der kan forhindre.
som udgangspunkt - inden for hovedaktionærkreds skal du jo ikke flytte rundt med skat - men lønne ud fra "markedsløn for markedsarbejde"

jeg er dog ikke helt med på hvad du opnår. Lav marginal - vel ikke lavere end alm bundskat mv = 43% (der kan godt stå andet på skattekortet- men skat af sidst tjente krone er jo som udgangspunkt ens fra fradragets lidt under 50 t og op til topskat omkring den halve mio. Er de 43% meget lavere end du har - så har du topskat - men der har du jo så fordel af din kone lave løn - så jeg kan ikke lige se, hvor du sparer skat - den er vel de 43% give and take a little - på alt over fradraget og op til fradraget, også ens (am bidrag alene)

Som udgangspunkt skal din kone udføre noget for at få løn, men det kan du nok svinge rundt - men jeg kan ikke helt se hvad du vinder og slet ikke, hvis ikke der er arbejde som er den løn værd - Få lige checket, at du har fået den ret med den lave marginal - og den sambeskatning der er i topskat mellem jer - om din ide - med at give din kone noget af din løn, overhovedet giver stor mening i samlet skat

Hun kan godt gå ud af dagpenge, og så ind igen, basseret på lønnen fra dit ApS bla.a - omkring 265.000 kr per år for fuldedagpenge - fuld tid skal påvises osv. Der er en del erklæringer der skal til, når hun går ud, som skal sikre, at hun ikke stadigt arbejder i dit ApS som ægtefæller - og får dagpenge.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo, man siger ganske vist, at marginalskatten er 43%, men når jeg nu studerer forskudsopgørelsen for 2016, så får jeg flg. tal:

AM-bidrag: 8% af 100% = 8%
Bundskat:9,08% af 92% = 8,4%
Sundhedsbidrag: 3% af 92% = 2,8%
Kommuneskat: 23,8% af 92% = 21,9%
Lønmodtagerfradrag: -8,3% af 100% = -8,3%

Det giver samlet set ca 32,8%. I hvert fald indtil grænsen for lønmodtagerfradrag er nået.

Og jo, jeg kan sagtens holde hende beskæftiget ;-)

Online intuitiv planlægning med Group Planner

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

pc-gram:

Jo, man siger ganske vist, at marginalskatten er 43%, men når jeg nu studerer forskudsopgørelsen for 2016, så får jeg flg. tal:

AM-bidrag: 8% af 100% = 8%
Bundskat:9,08% af 92% = 8,4%
Sundhedsbidrag: 3% af 92% = 2,8%
Kommuneskat: 23,8% af 92% = 21,9%
Lønmodtagerfradrag: -8,3% af 100% = -8,3%

Det giver samlet set ca 32,8%. I hvert fald indtil grænsen for lønmodtagerfradrag er nået.

Og jo, jeg kan sagtens holde hende beskæftiget ;-)

ja ca 43% (kommunalskat afhængigt) eller 41,5 or whatever - efter lønmodragerfradrag - som vel er ca 48.000 hvoraf der betales 8% am bidrag som eneste.

for at hun skal opretholde dagpenge så skal hun jo ha over 200.000 kr - så i næsten hele træk intervallet er det vel de 42/43% og det er det samme som dig hvis du ikke har topskat

Har hun 0 får du hendes bundfradrag fradrag overtil dig - idag udnyttes de på dagpengene - så nej - jeg ser ikke fidusen skattemæssigt. Det er da en god ide, hvis du kan bruge hende frem for hun skal ha dagpenge, men hvis I samlet tager samme totalt som du tager idag - så ser jeg ikke fidusen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du skriver 43% eller 41,5% så er det vel fordi du ikke tillægger lønmodtagerfradraget nogen betydning. Men hvis man har været arbejdsløs hele året, så har man hverken betalt AM-bidrag, men heller ikke fået lønmodtagerfradrag. Så får hun nu her i sidste måned på året en lønindtægt, så er marginalvirkningen af lønmodtagerfradraget jo de 8,3%, som mere end opvejer, at der så også skal betales AM-bidrag på 8,0%.
Eller er der noget jeg har helt misforstået?

Online intuitiv planlægning med Group Planner

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

pc-gram:

Eller er der noget jeg har helt misforstået?
ja hvis hun ikke bruger lønmodtager fradrag får du det fradrag - ægtefæller får hinandens evt uudnøttede personfradrag automatisk i årsopgørelsen-  men jeg kan misforstå dig - men samlet for jer som ægtepar kan jeg ikke se ideen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Men blander vi nu ikke personfradrag sammen med beskæftigelsesfradrag? Det er jo hver sit. Jeg kan ikke forestille mig, at et uudnyttet beskæftigelsesfradrag overgår til ægtefællen.

Online intuitiv planlægning med Group Planner

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

beskæftigelsesfradrag går ikke over -men giver du hende det som ekstra løn kunne du jo gi dig selv samme og få det samme beskæftigelsesfradrag for den del som jeg lige ser det uden at ha været i dybden, og sætter du din løn ned for at give plads til hende - så er det vel også bare bytte af beskæftigelsesfradrag for samme løn andel  dog er grænsen for at udnytte det lavere end topskattegrænsen - 323000 vist nok - Det kan jeg ikke afvise kan give en lille fordel

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo, men mit beskæftigelsesfradrag er fuldt udnyttet i anden sammenhæng, og man får jo ikke fordoblet beskæftigelsesfradraget med to ansættelsesforhold. Så er vi derhenne, at under visse -særlige - omstændigheder, kan marginalskatten ligge på omkring 33%?

Online intuitiv planlægning med Group Planner

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

det kan jeg ikke i hovedet overskue - men gå ind i jeres forskud og tast - det du vil for jeg begge-  og tryk beregn - så får du skatten for jeg begge og kan se effekten - men ja hvis du udnytter det helt og din kone ikke gør - så vil det være en fordel

dagpenge som du ville afløse - giver så til gengæld ikke AM bidrag - men kan du beskæftige hende er det jo bedre end dagpenge normalt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)