Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lovgivning mht brug af produktnavne i webshop ved lovlig parallelimport fra EU

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Nov 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen som kan fortælle mig - eller henvise til lovgivning mht. brug af brand navne eller produktnavne på webshop? Jeg har en webshop hvor en del produkter importeres fra udlandet, for at kunne tilbyde webshoppens kunder en mere fleksibel prissætning end hvad mange danske importører desværre forlanger. Dette er selvfølgelig ofte en "torn i øjet" på producent/dansk importør, som så får en advokat til at skrive brev om ulovlig brug af brand navn med trusler om "bål og brand".

Hvis man ikke bruger brandets logo, men kun skriver navnet - er dette tilladt? Vi kopierer ikke tekster, men skriver unikke tekster. Ligeledes benyttes ikke brandets modelbilleder etc. Så det er reelt set kun at man skriver brandets navn, f.eks Nivea, Sand, Moroccanoil, Panasonic osv.

Det er jo tilladt at importere varer til DK fra andet EU land og så sælge disse varer i DK. Kan ikke tro, at producenten så kan nægte at man så skriver navnet på produktet...?

Er taknemlig for lidt hjælp her hvis der er nogle som har forstand på dette område.

Gogge56

Tilmeldt 20. Nov 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg ved gælder første-salgs-doktrinen når varer handles inden for EU. Det vil sige at rettighedsholderen ikke kan forhindre dig i at parallelimportere, sælge eller bruge varemærket, hvis blot varen er blevet solgt med rettighedsholderens samtykke inden for EU i første omgang.  

Lav eventuelt en søgning på "exhaustion of trademarks" eller "Exhaustion of IP rights"

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

En ting er hvad du må og ikke må, men har du overvejet hvor meget tid du kommer til at bruge på at jagte de helt rigtige produkter?

Jeg skriver sådan, da jeg ved hvad de store tøj brands gør for at lukke hullerne i forhold til salgsled der sælger produkter til parallelimport og ikke mindst hvis de opdager webshops som underbyder egne udsalgssteder.

Det kommer til at betyde at du hele tiden skal jagte nye leverandører da de store brands lukker ned for de leverandører du får produkterne fra.

Bare en tanke...

Tilmeldt 24. Nov 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, det vil jeg tjekke

Tilmeldt 24. Nov 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er jeg klar over, men synes det er et problem, at mange danske importører ulovligt bestemmer hvilke salgspriser man skal have - holder du ikke disse, så stopper de med levering. Vil både tjene penge på det som sælges, MEN stå frit til at prise hvordan jeg ønsker...

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Gogge56:

Ja, det er jeg klar over, men synes det er et problem, at mange danske importører ulovligt bestemmer hvilke salgspriser man skal have - holder du ikke disse, så stopper de med levering. Vil både tjene penge på det som sælges, MEN stå frit til at prise hvordan jeg ønsker...

Er som sådan enig i dit synspunkt, men tror bare du kæmper en kamp som på forhånd er tabt.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)