Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prestige i ApS vs IvS

Side 4 ud af 5 (43 indlæg)
Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er alle kapitalselskaber

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Trusted Partner:
Men holdninger er holdninger - baseret på følelser og ikke faktuel oplysninger! Mit indspark i tråden var et fremkomme med et faktisk synspunkt for, at IVS-selskaber ud fra et juridisk synspunkt er ganske fredelige og smarte!

Du har ret i, at der kan være glimrende grunde til at skabe IVS.
Hvis IVS havde eksisteret som mulighed, da Eric og jeg fusionerede vores billige tekstkoncepter i Tekstspot, havde vi helt klart valgt IVS. Vores situation var, at vi hver havde et lille projekt, som vi gerne ville give en chance for at vokse, hvilket krævede, at vi tilførte yderligere kompetencer. Eric manglede mine kompetencer i hans projekt, og jeg manglede Erics i mit. Vi kendte ikke hinanden, og med næsten 25 års aldersforskel er vi ikke det oplagte naturlige match. Vi står i helt forskellige livsfaser og har helt forskellige økonomiske og praktiske forudsætninger. Jeg stolede selvfølgelig på Eric - ellers var jeg ikke gået med - men jeg ville gerne se projektet vokse til at sig selv, før jeg for alvor investerede mere end tid i det. Vi lavede derfor en bindende aftale mellem to enkeltmandsfirmaer, som bl.a. betød, at vi i vores fælles projekt skulle spare op til at stifte ApS.

IVS havde været en langt sikrere løsning for os - hvis nu den ene af os havde haft til hensigt at snyde den anden - end en specialkonstrueret aftale.

Når det er sagt, så spørger trådstarter jo ikke til, om der objektivt set kan være gode grunde til at stifte IVS, men om der i omgivelsernes opfattelse hersker en prestigeforskel på de to virksomhedsformer - helt generelt. 

Det kan du selvfølgelig påstå, at der ikke gør, men du kommer ikke uden om, at både Jesper og jeg - i vores følelsers vold - rent faktisk som udgangspunkt betragter IVS som mindre prestigefyldt end ApS. En IVS-ejer kan så ganske let lade vores opfattelse komme til skamme - men i udgangspunktet betagter jeg IVS med større skepsis end ApS - Sorry.
Og da Jesper og jeg jo er en del af "omgivelserne", er det vel vanskeligt at konkludere, at omgivelserne IKKE har denne negative fordom om IVS?

Venlig hilsen

Hans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes også Trusted partner svarer på noget andet end trådstarter - nemlig at den der starter kan gøre det med fordel

Jeg vil dog lige sige, at det er ikke altid 100% skattebilligere. Stiftes med 1 krone - så vil der skulle spares 50.000 kr bunden kapital op til selskabsskat - og dermed jo 22% mindst yderligere OG den dag man skal sælge eller lukke (hvis ikke man har lommer i ligklæderne) så udløser man aktidindkomstskat af alt fra 1 kr og op = 27% mere - og dermed har man betalt skat på ca 43% af de samlede 50.000 kr - blog dog fået udskudt den skat i måske mange år - men ikke skattefrit. Udskydelsen er klar fordel.

Læg så også til, at indtil der er 50.000 kr bundet kan man ikke i IVS tage udbytte, heller ikke op til holding og, at mange - ønsker at omdanne til ApS når de 50.000 kr er bundet - og det vil let koste 10.000 kr. I de fald vil det være klogt, også med stifter øjne, at gå direkte til ApS + 1 krone jo sjældent duer til til noget - alene visitkort koster mere, og så skal man rode med at skyde penge ind.

Taler vi rent Holding og intet ønske om senere omdannelse, så er IVS jo fint, men med kun 1 kr. så kan det holding jo så også kun stifte et IVS til 1 kr - og så er vi tilbage i møllen.

Jeg mener der er rent rationelle grundt til, også som stifter, at vælge ApS fra start, helt specielt, hvis man er mellem de, som vil udnytte muligheden for at omdanne til ApS siden.

Jeg gentager gerne, at der givet er masser af gode IVS som kommer at leve, og at jeg mener man som udgangspunkt skal afholde sig for at stifte med kun 1 kr

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg gentager gerne, at der givet er masser af gode IVS som kommer at leve, og at jeg mener man som udgangspunkt skal afholde sig for at stifte med kun 1 kr

Ja. Som med så mange andre ting, kommer det helt an på en vurdering i det enkelte tilfælde.

Hvis man f.eks. som studerende skal stifte virksomhed og ikke vil risikere at blive trukket i SU, er det jo også fint at have et selskab at stille pengene i - og IVS er prismæssigt meget velegnet til studerende :-)

Hans

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:
Hvis man f.eks. som studerende skal stifte virksomhed og ikke vil risikere at blive trukket i SU, er det jo også fint at have et selskab at stille pengene i - og IVS er prismæssigt meget velegnet til studerende :-)

 

Kan man så ikke lige så godt vælge VSO

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Hans Stokholm Kjer:
Hvis man f.eks. som studerende skal stifte virksomhed og ikke vil risikere at blive trukket i SU, er det jo også fint at have et selskab at stille pengene i - og IVS er prismæssigt meget velegnet til studerende :-)

 

Kan man så ikke lige så godt vælge VSO

jo - kun med den lille krølle - at VSO jo kræver erhvervsmæssig intensiv drift - og viser det sig så at være begrænset, så KAN VSO tilsidesættes af skat. Omvendt, hvorfor vælge VSO hvis det ikke er intensivt (har i hovedet noget med praksis for ca 50 t / md), for så er indtægt jo nok så lille, at den kan rummes i SU loft på over 100.000 kr.

Når vi taler VSO har man så mindst fire ekstra fordele, nemlig 1 at man kan vente med at beslutte sig for VSO til man ved om man kommer op på overskud over SU grænse på de der små 120.000 i overskud - 2 at underskud kan fratrækkes i anden personlig indkomst, og der findes jo underskud i start fasen ofte - 3 at man ikke skal betale ca 1800 kr til lovpligtig arbejdsskadeforsikring - 4 at man har hemmeligt årsregnskab i forhold til venner og nysgerrige

Største bagdel er hvis man har risiko personligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Største bagdel er hvis man har risiko personligt

 

"Hænderne på kogepladen" med personligt engagement, var det ikke bevæggrunden for at fravælge IVS?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg synes også Trusted partner svarer på noget andet end trådstarter - nemlig at den der starter kan gøre det med fordel

Jeg vil dog lige sige, at det er ikke altid 100% skattebilligere. Stiftes med 1 krone - så vil der skulle spares 50.000 kr bunden kapital op til selskabsskat - og dermed jo 22% mindst yderligere OG den dag man skal sælge eller lukke (hvis ikke man har lommer i ligklæderne) så udløser man aktidindkomstskat af alt fra 1 kr og op = 27% mere - og dermed har man betalt skat på ca 43% af de samlede 50.000 kr - blog dog fået udskudt den skat i måske mange år - men ikke skattefrit. Udskydelsen er klar fordel.

Læg så også til, at indtil der er 50.000 kr bundet kan man ikke i IVS tage udbytte, heller ikke op til holding og, at mange - ønsker at omdanne til ApS når de 50.000 kr er bundet - og det vil let koste 10.000 kr. I de fald vil det være klogt, også med stifter øjne, at gå direkte til ApS + 1 krone jo sjældent duer til til noget - alene visitkort koster mere, og så skal man rode med at skyde penge ind.

Taler vi rent Holding og intet ønske om senere omdannelse, så er IVS jo fint, men med kun 1 kr. så kan det holding jo så også kun stifte et IVS til 1 kr - og så er vi tilbage i møllen.

Jeg mener der er rent rationelle grundt til, også som stifter, at vælge ApS fra start, helt specielt, hvis man er mellem de, som vil udnytte muligheden for at omdanne til ApS siden.

Jeg gentager gerne, at der givet er masser af gode IVS som kommer at leve, og at jeg mener man som udgangspunkt skal afholde sig for at stifte med kun 1 kr

vh John Hannover

 

Mht skatten, så har Trusted Partner altså en pointe.

Skal jeg stifte et ApS, så er jeg tvunget til at lægge 50.000 kr (eller værdier) dag 1, og kan ikke få dem frigjort igen før salg eller opløsning.

Stifter jeg et IVS som i opstarten muligvis har lige så stort kapitalbehov som hvis ApS, så kan jeg jo låne IVS den nødvendige kapital. Denne kapital kan jeg til hver en tid trække ud igen uden at blive beskattet. Dvs at såfremt selskabet ikke har behov for mit lån mere end et år, så kan jeg trække dem ud igen herefter.

Så kan det godt være at hvis vi ser på skatten over en MEGET længere periode så går det i "nul".

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Skal jeg stifte et ApS, så er jeg tvunget til at lægge 50.000 kr (eller værdier) dag 1, og kan ikke få dem frigjort igen før salg eller opløsning.

Stifter jeg et IVS som i opstarten muligvis har lige så stort kapitalbehov som hvis ApS, så kan jeg jo låne IVS den nødvendige kapital. Denne kapital kan jeg til hver en tid trække ud igen uden at blive beskattet. Dvs at såfremt selskabet ikke har behov for mit lån mere end et år, så kan jeg trække dem ud igen herefter.

Så kan det godt være at hvis vi ser på skatten over en MEGET længere periode så går det i "nul".

helt enig- OM det så er meget lang periode - nah - de første 50.000 der skal spares op med selskabsbeskatning kommer vel forhåbentlig rimeligt hurtigt i seriøs virksomhed - til 22% men de sidste 27% kan udskydes i alt fra - til man sælger et år efter med fortjeneste -  til døden hvis man har lommer i ligklæder.

Selskabsskat af den krævede opbygning af kapital er sjældet over mange år -

Lukker man med underskud og det sker vor mange - så kan ApS ejer trække 27% fra i tab på aktieindkomst af 50.000 - IVS trække fra af 1 krone - så den er lidt mere kompliceret end skattefri.

Vist er det en god udskydelse man får.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
de første 50.000 der skal spares op med selskabsbeskatning kommer vel forhåbentlig rimeligt hurtigt i seriøs virksomhed

Ikke nødvendigvis. Husk lige at 1/4 af alle kapitalselskaber ikke har hele selskabskapitalen intakt, Det kan derfor godt tage nogen tid at komme op på de kr. 50.000. Mange iværksættere oplever jo at det tager nogle år at få en fornuftig forretning og indtjening op at køre. Overskuddet bliver ofte ikke så stort i begyndelsen, da de fleste er afhængige af at få løn ud af selskabet for deres arbejde.

Konklusionen på hvorvidt IVS anses som mindre seriøst end feks ApS må være at det er lidt blandet :)

Side 4 ud af 5 (43 indlæg)