Som de fleste andre her på Amino, har jeg også flere ideer end jeg har tid til at føre ud i livet. Den seneste som jeg har gået og tænkt, mere og mere på, vil jeg rigtigt gerne dele med jer og få noget feedback på. Har jeg ret eller er det helt i skoven. Selve ideen kommer af at jeg tidligere har brugt mange ressourcer på, at bygge CloudSprout, som en webshop-platform, hvor den primære konkurrence parameter var en drag-n-drop editor, så folk uden programmør baggrund, kunne lave om på deres layouts. Men nu slår det mig, at ideen om at e-købmænd overhovedet skal forholde sig til hvordan deres webshop, måske er forkert, måske er de faktisk ligeglade, det der primært betyder noget for dem, er hvorvidt deres webshop sælger godt. Måske er den perfekte webshop-platform, en hvor man ikke selv designer shoppen eller fortæller hvor varerne skal vises eller hvilket rabatter der skal være. Måske er det perfekte, at shoppen helt selv via splittest og machine learning, selv bestemmer hvordan den skal se ud og hvad der skal vises hvor. Det vil betyde, at man sådanset ikke ville kunne regne med, at ens webshop, så ud som den gjorde i går, men til gengæld, ville man kunne regne med, at den måde webshop ser ud på, var et resultat af en konstant optimering med fokus på, at optimerer profitten. Selve shopsystemet, skulle arbejde omvendt. I dag virker det sådan, at man som bruger går ind i systemet, opretter vare, udsender nyhedsbrev og lave nye tiltag. Den intelligente shop ville virke i nogen grad, stik modsat den ville fortælle brugeren, at det nu var tid til at skrive et skrive et nyhedsbrev og fortælle hvilket produkter det skulle omhandle, det ville bede om nye produkt beskrivelser skrevet til en bestemt persontype eller forslå at der laves fri fragt på ordre over 500 kr. Det ville faktisk, koste lidt rundt med webshop ejeren. Jeg tror at der er rigtigt mange webshop ejere, som ikke får lavet splittest eller forstået alt hvad der sker i Analytics, og her tror jeg faktisk at man kunne bygge et system, der ved at bruge nogle metrikker, funktionalitet og forskellige strategier, kunne få disse købmænd til at sælge mere. Hvad mener du, er det helt galt eller slet ikke så tosset? Hvis du er e-købmand ville du så, bruge sådan en platform frem for de mere traditionelle, eller er det simpelthen for mærkeligt, at en computer skal afgøre hvordan din webshop, tager sig ud for kunden. |
Super, super spændende tanke!
Jeg snakkede for et års tid siden med et startup, stiftet af et par ex-Google ansatte, som arbejdede lidt på samme ide. De var dog ikke interesseret i at lave hele platformen, de lavede kun nogle plugins til eksisterende systemer. Hele essensen i deres koncept var at samle tonsvis af data, analysere det og lave kvalificerede gæt på hvordan den enkelte bruger ville se produkterne, hvilke produkter etc.
Jeg tror helt klart på, at machine learning vil blive en integreret del af shopping systemer. Et godt eksempel er en shop fruen handler hos, hvor det er et abonnement hun har, hvor en ny pakke med tøj bliver sendt hver måned. I starten var det en stylist som hjalp med at vælge den rigtige stil, men derefter er det ren machine learning der bestemmer hvad der ryger i hendes pakke. Det tøj hun ikke vil have, sender hun retur. Det bliver registreret i systemet, og hver måned matcher systemet nye ting med hvad hun tidligere har beholdt, og undlader at sende tøj som minder om det hun har returneret. Ganske automatisk.
Hvis du spørger mig, så tror jeg på det.