Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tvangsopløsning af ApS

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg står i den kedelige situation at jeg har en kunde som ikke har betalt sin faktura. Jeg har efter flere telefonopkald, hvor der hver gang blev lovet straksbetaling påbegyndt almindelig rykkerprocedure via Dinero. Da jeg i går sender 2. rykker, laver jeg opslag på cvr, og kan se at selskabet nu er tager under tvangsopløsning, og at ejeren nu i stedet har startet et Ivs - samme navn, samme adresse - samme ansatte.

Jeg er derfor bange for det her kommer til at give problemer ift. min faktura, og vil derfor hører om der er nogen der har erfaring med hvad man gør i sådan et tilfælde? Jeg har forsøgt at kontakte skifteretten, som ikke var til megen hjælp, men siger at jeg blot skal afvente om selskabet erklæres konkurs - og hvis de gør det, kan jeg rette krav mod kurator, og hvis de ikke erklæres konkurs men blot tvangsopløses kan jeg blot skyde en hvid pil efter mit krav.

Det håber jeg ikke passer, og vil derfor hører om der er nogen der har erfaring med hvordan man lige skal forholde sig i sådan en situation?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Det du har fået oplyst af skifteretten er korrekt.

Med mindre du står med et ikke ubetydeligt krav må du afvente resultatet af den igangværende tvangsopløsning, og ender denne i en konkurs skal du anmelde dit krav hos kurator.

Har du et betydeligt krav, eller er omstændighederne omkring din leverede ydelse af en sådan karakter, at du vurderer at der er basis for et retsligt efterspil mod den tidligere direktør i det selskab der nu er under tvangsopløsning, eller mod det nystiftede selskab, så må rådet være at søge en advokat. MEN det er kun såfremt der er tale om større beløb, svig eller lignende.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Øv hvor træls. Troede ikke det var så let at slippe for at betale en regning - og troede skifteretten skulle vurdere om tvangsopløsning var det rigtige, særligt da der jo er mange værdier i selskabet, og derfor burde der involveres likvidator eller kurator, så ejeren ikke bare kan tømme selskabet for penge :-(

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Michel Moore:

troede skifteretten skulle vurdere om tvangsopløsning var det rigtige, særligt da der jo er mange værdier i selskabet.

Det gør skifteretten også, hvis der er mange værdier i selskabet så kommer der sandsynligvis en konkursbehandling.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, såfremt der er aktiver i selskabet så vil der blive indledt en likvidation/konkursbehandling.

Den tidligere direktør bliver under alle omstandigheder indkald til møde i skifteretten hvor vedkommende skal afgive forklaring, under ansvar, for selskabet forhold. Herunder skal der oplyses om evt aktiver, eller såfremt disse er forsvundet, hvordan denne tilgang er sket.

Er det sådan at den tidligere direktør med overlæg afgiver urigtige oplysninger for skifteretten, så kan vedkommende komme under strafansvar.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, tak for svar alle sammen. Jeg fortsætter rykkerprocedure, og afventer og ser :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper_nl:

Michel Moore:

troede skifteretten skulle vurdere om tvangsopløsning var det rigtige, særligt da der jo er mange værdier i selskabet.

Det gør skifteretten også, hvis der er mange værdier i selskabet så kommer der sandsynligvis en konkursbehandling.

jep - men ofte viser det sig, at der ikke er værdier rent faktisk - bare en masse gæld. Det er naturligvis ekstra salt i såret, at gamle ejer, som du beskriver det, har stiftet nyt IVS med den tidligere ansatte og måske kører videre som intet var hændt, ud over en del kreditorer sikkert kan føle det uretfærdigt. Der skal dog, med hvad jeg ved, ganske meget til for at få konkursrytteri ind i spillet ligesom det helle ikke ofte lader sig gøre at få stipuleret hæftelsesgennembrud over for ejer

Tvangslukning er bare oftes, netop ingen værdier af betydning - udløst bevidst - og med viden om, at der så heller ikke er kapital ude til ejeren - Mente ejeren der var værdier, ville denne formentlig ha lukket ved skatteerklæring, for at undgå en kurator spiser alt

Jeg ville tro kurator er klar over, at der er stiftet nyt IVS med den ansatte - ellers kan du jo lige pege på det - for ind i mellem napper ejer så en del ting med ud af det der er under tvangslukning, og kurator vil være interesseret i at alle midler og aktiver, bliver i det konkurstruede

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 02:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

En ting er hvad loven siger ... en anden ting er hvordan virkeligheden ser ud.

Hvis han er under tvangsopløsning nu og har startet et nyt selskab, så har han opgivet det gamle selskab, det har han gjort ud fra en konkret vurdering og han har bedre kendskab til selskabets økonomi end du har - du kan derfor roligt antage at dine penge er tabt. Selv hvis der kommer en kurator på så skal kurator nok sørge for at rage de få værdier der er i selskabet til sig, og så er der stadig ikke noget til dig.

Jeg syntes selvfølgelig stadig du skal anmelde kravet til kurator ... man har lov at være heldig, men jeg har efterhånden haft mange kunder der gik på røven og jeg har faktisk aldrig prøvet at få noget ud af en kurator.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel Mikjær Christensen:

En ting er hvad loven siger ... en anden ting er hvordan virkeligheden ser ud.

Hvis han er under tvangsopløsning nu og har startet et nyt selskab, så har han opgivet det gamle selskab, det har han gjort ud fra en konkret vurdering og han har bedre kendskab til selskabets økonomi end du har - du kan derfor roligt antage at dine penge er tabt. Selv hvis der kommer en kurator på så skal kurator nok sørge for at rage de få værdier der er i selskabet til sig, og så er der stadig ikke noget til dig.

Jeg syntes selvfølgelig stadig du skal anmelde kravet til kurator ... man har lov at være heldig, men jeg har efterhånden haft mange kunder der gik på røven og jeg har faktisk aldrig prøvet at få noget ud af en kurator.

selvfølgelig skal kravet anmeldes i et evt konkursbo, og helt generelt så er der jo masser af boer der afsluttes med dividende til kreditorerne, omend du kun i de yderst sjældne tilfælde skal regne med nogen betydelig dækning.

At man så ikke skal sætte forventningerne op til at modtage nogen særlig dividende i de mindre selskaber skyldes oftest, at der kun eksisterer beskedne værdier tilbage i selskabet. Kurator kan ikke trylle med værdierne. Og jo jeg medgiver at de er rigtig dygtige til at fremtrylle masser af arbejde såfremt der er nogle værdier i selskabet, og der er også tilfælde hvor kurator får underkendt en del af fakturaerne. Heldigvis.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel Mikjær Christensen:
skal kurator nok sørge for at rage de få værdier der er i selskabet til sig, og så er der stadig ikke noget til dig.

Fuldstændig enig.

Har en kunde der skylder i underkanten af kr. 5.000,00. Så at kunden var under konkursbehandling (på Statstidende). Fremsendte mit krav. Fik en oversigt over aktiver og passiver.

Aktiver er på kr. 8 mio. passiver på kr. 7,5 mio.

Få dage efter: Afsluttet efter § 143?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)