Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 23. Nov 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

.

   

Tilmeldt 8. Apr 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Nu er jeg ikke jurist, men det tror jeg nu heller ikke man behøver at være, for at svare på dit spørgsmål ? For det er vel rimelig logisk, at du ikke må installere "falske" versioner af Windows eller noget som helst andet software, hverken som privatperson eller som virksomhed ?

Og hvis du skal reinstallere "fru olsens" maskine, så bruger du da bare hendes eksisterende Windows licens ? Hvorfor installere en falsk kopi ?

Mvh,
Kent Fonager

Tilmeldt 23. Nov 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kent - tak for svar :)

Som jeg også selv skrev, så er logikken klar i dette tilfælde - at det nok er ulovligt, mit spørgsmål er jo så, hvor ulovligt. Hvilke regler gælder helt præcist. 

Fordi fru Olsens typisk har en vista eller XP version på sin gamle bærbar. Og dertil ville det mere end pynte, hvis hun fik windows 7, f.eks. 

Men mit spørgsmål er rettet mod det juridiske. Hvad ville der ske, men tak for tippet. 

Fra Bramming
Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 155
Fra  B-WEB Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset om du er virksomhed eller ej, så er det samme regler der gælder. Der skal selvfølgelig altid være en lovlig licens til Windows. Ofte følger der en licens med til computeren som kan genanvendes.

Så uanset om du er privatperson som skal reinstallere Windows på din kærestes computer, eller erhvervsdrivende som hjælper fru Olsen, så er reglerne de samme, og en Windows skal have en licens. :)

Tilmeldt 23. Nov 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bang
Jeg tror jeg bliver nød til at skære mit spørgsmål ud i pap - hvad sker der juridisk? 

Fra Bramming
Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 155
Fra  B-WEB Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer an på omfanget. Jeg vil dog mene, at din primære fokus bør være på, at levere et levedygtigt, holdbart og lovligt produkt til dine kunder? :) Men giv Microsoft et kald, og stil dem et 'hypotetisk' spørgsmål. :) De har garanteret nogen som ved alt om, hvad de ville gøre.

Men rent praktisk starter det - i hvert fald de tilfælde jeg har kendskab til - med en politianmeldelse - og det er jo skidt for enhver forretning. ;)

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

D21:

Hej Bang
Jeg tror jeg bliver nød til at skære mit spørgsmål ud i pap - hvad sker der juridisk? 

Microsoft har jo mere eller mindre sagt, at de ikke vil skride ind overfor indehavere af ulovlige kopier. Men det gælder så vidt jeg kan læse mig til (sådan noget kan jo googles...) slutbrugeren der sidder med en ulovlig version på sin pc.

Man kunne da godt forestille sig, at de skrider helt anderledes drastisk til værks overfor en, der ligefrem distribuerer kopien "professionelt". Det er jo bare et spørgsmål om at nogen bliver træt af det og tipper dem om ulovlighederne. Som med al anden tyveri/rovkopiering vil det jo være en politianmeldelse og derefter en domfældelse alt efter forbrydelsens omfang.

Hvordan ser du selv på det moralske aspekt er i, at lade fru Olsen sidde med en ulovlig kopi som ikke kan opdateres?

Tilmeldt 23. Nov 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Okay tak for svar. Og vi er enige i at det er dumt at gøre. Ønsker kunden et nyt Windows så må kunden jo betale :)

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

D21:
mit spørgsmål er jo så, hvor ulovligt.

Det er en sjov formulering. Hvor ulovligt er det at køre 10km/t for stærkt? Er det mere ulovligt end at køre 30km/t for stærkt? Eller er en overhaling indenom mere ulovlig end at køre venstre om et helleanlæg?

Svaret er jo bare at det er ulovligt.

Ved at anvende "uægte kopier" bryder du ophavsretten og vil sandsynligvis blive stævnet med henblik på et erstatningskrav. Du vil tabe sagen, da du i sagens natur har brudt loven om ophavsret og dømmes derfor til at betale erstatningen. Erstatningen størrelse afhænger så af det omfang du har, anvender og distribuerer den piratsoftware som du har.

Som eksempel kan anvendes de verserende sager hvor identificerede brugere af Popcorn Time modtager et krav på en erstatning på et beløb omkring 2.5000, på trods af filmen de downloadede kunne købes til 179,- nede i Føtex.

Så ligesom det koster en større bøde at køre 30km/t for stærkt frem for 10Km/t, så vil erstatningen du skal betale selvsagt også vurderes ud fra førnævnte parametre.

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Tilmeldt 23. Nov 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birte - tak for svar

Det som du har googlet svarer heller ikke på mit spørgsmål men tak for bemærkningen. 

Ulovlige kopier kan snildt opdateres, men nej. Når jeg engang starter på min virksomhed bliver den kørt lovligt. Der behøver ingen bekymring hvile :) 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)