Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rådgivning

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 19. Nov 15
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg har et enkelt spørgsmål, inden jeg opretter et IVS selskab

Mit firma kommer til at bestå af at lave andre personers budgetter, finde billige forsikringer og hjælpe med gennemgang af personers forskudsopgørelse? Er jeg omfattet af ‘lov om finansielle rådgivere’? 

Mvh 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er lidt vanskeligt at sige ud fra det du beskriver, men jeg vil mene det - Loven siger:

Du er betegnet som en finansiel rådgiver, hvis du yder rådgivning til forbrugerne om finansielle produkter, dvs. kreditaftaler, indlån, forsikringer, gældsforhold, pensioner og investeringsprodukter. 

Der er forsikringer jo f.eks. en del, så det kunne godt betyde du er omfattet, ligesom du måske i budgetter også vil kunne blive involveret i rådgivning om kreditafttaler og gældsforhold

Læs inden stiftelse om IVS hvis du er spor i tvivl om noget E-bog eller paperback IVS 

Jeg tror du kan ha en udfordring også, med at bevise din værdi - hvis du kommer som nyt IVS omkring troværdighed i den type rådgivning, men det har du sikkert check på

god vind med det John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

njr:

Mit firma kommer til at bestå af at lave andre personers budgetter, finde billige forsikringer og hjælpe med gennemgang af personers forskudsopgørelse? Er jeg omfattet af ‘lov om finansielle rådgivere’? 

Umiddelbart tror jeg ikke du er omfattet, men som John også skriver er det jo en vurderingssag ud fra den præmis at beskrivelsen er ret sparsom.

Først og fremmest skal du jo helst undgå at være omfattet af lov om finansielle rådgivere, motivationen herfor finder du i lov om finansiel virksomhed § 361, nr. 32. 

 

Udarbejdelse af budgetter og gennemgang af forskudsopgørelser bør nok være din virksomheds hovedfokus, da det ikke er rådgivning om finansielle produkter. Du vil nok nærmere kunne kalde dig for revisor med disse opgaver (NB; revisor er jo ikke en beskyttet titel, så den kan mere eller mindre frit bruges).

At du så lejlighedsvis giver rådgivning om et finansielt produkt, vil kunne henføres til lov om finansielle rådgivere § 1, stk. 3, nr. 3, hvilket vil betyde du ikke er omfattet af denne lov. I forhold til forsikringer, så er det lov om forsikringsformidling der gælder, denne har dog lignende undtagelse i § 3, nr. 2.

 

Så start med at tænke på hvad din virksomhed skal udbyde til kunderne, og om du henvender dig til kunderne med revisorrådgivning som dit hovedprodukt eller det er formidling af forsikringer eller finansielle produkter.

Tilmeldt 19. Nov 15
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for jeres svar

Jeg tænker også at forsikringsdelen bliver den mest udfordrende. Jeg har lidt svært ved at tyde § 1, stk. 3, nr 3: Lejlighedsvis eller accessorisk rådgivning om finansielle produkter i forbindelse med udøvelse af anden erhvervsvirksomhed, hvis denne anden virksomhed er reguleret ved lov eller professionen i øvrigt er adfærdsreguleret?

Vil loven være aktuel, hvis man tilbyder at skrive rundt til forskellige forsikringsselskaber på kundens vegne?

Tak igen!

Vh

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

njr:

Jeg tænker også at forsikringsdelen bliver den mest udfordrende. Jeg har lidt svært ved at tyde § 1, stk. 3, nr 3: Lejlighedsvis eller accessorisk rådgivning om finansielle produkter i forbindelse med udøvelse af anden erhvervsvirksomhed, hvis denne anden virksomhed er reguleret ved lov eller professionen i øvrigt er adfærdsreguleret?

Vil loven være aktuel, hvis man tilbyder at skrive rundt til forskellige forsikringsselskaber på kundens vegne?

Det kommer jo helt an på om det er din kerneydelse eller ej? Det er ikke så meget hvordan du udfører rådgivningen, det er et spørgsmål om omfang.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener at denne har været oppe at vende tidligere, bare med finansiel rådgivning i stedet. Svaret må dog være nogenlunde det samme.

Hvad er din ydelse?. Såfremt du rådgiver kunderne omkring hvilke forsikringer de helt generelt bør overveje så er du ikke finansiel rådgiver i lovens forstand, men går du videre og anbefaler specifikke forsikringer, eller tilbud 1 fremfor tilbud 2, så er du inde i en rolle der omfatter finansiel rådgivning.

Er I enige?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Mener at denne har været oppe at vende tidligere, bare med finansiel rådgivning i stedet. Svaret må dog være nogenlunde det samme.

Hvad er din ydelse?. Såfremt du rådgiver kunderne omkring hvilke forsikringer de helt generelt bør overveje så er du ikke finansiel rådgiver i lovens forstand, men går du videre og anbefaler specifikke forsikringer, eller tilbud 1 fremfor tilbud 2, så er du inde i en rolle der omfatter finansiel rådgivning.

Er I enige?

ja sådan ville jeg også opfatte det - samme hvis der er egentlig gældsrådgivning - findes nye lån og konkret medvirkes til valg af nye lån osv

Det må være til at deffinere rollen over for finanstilsynes og lige få deres bedømmelse, men den skal konkretiseres mest muligt i kort form

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener også at der lå en konkret vejledning inde på Finanstilsynets hjemmeside, omkring gældsrådgivning, men kan ikke finde den. Husker jeg rigtigt så skelnede de mellem rådgivning såsom budgetlægning, forbrug etc, og så konkret vejledning omkring låneomlægninger m.v. som var omfattet af reglerne om fiansiel rådgivning.

Det er muligt at en sådan vejledning eksisterer, såfremt trådstarter kontakter Finanstilsynet.

Tilmeldt 19. Nov 15
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Så hvis kerneydelsen er forskudsopgørelsen og at lave kundens budget så må man gerne? Tror ikke helt at jeg forstår. Hvordan kan man forsvare det ene og det andet?

I forhold til rådgivning omkring budget og skat, skal man så momsregisteres?

På forhånd tak. I er en stor hjælp.

Vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det vil umiddelbart være en momspligtig ydelse - men du er jo lide svævende i hvad du præcist laver - læs selv http://www.tax.dk/jv/da/D_A_5_11_3.htm . Du skal jo lige være stensikker på, at du kan de her - det er jo alvor at rådgive om forskud, budget - gæld osv - man bør nok han en ansvarsforsikring vil jeg sige

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)