Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Glemt at lægge moms på faktura

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Aug 12
Indlæg ialt: 4
Fra  Stevns Urter Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man af en eller anden grund ikke har fået lagt moms på sin faktura til en kunde, får betalingen, opdager fejlen, gør kunden opmærksom på det, og kunden så nægter at betale momsen - hvad gør man så for at få ordnet sagen? Det er en meget stor kunde (et medicinalfirma), så det er højst besynderligt, at de nægter at betale momsen. Der står "0" i momsfeltet på fakturaen, som kunden har fået.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Du må da tidligere have givet dem en tilbud/ pris på produktet ?  hvor stort et moms beløb er der tale om?   Hvad er deres begrundelse for at nægte momsen?

Hvis de ikke har betalt regningen endnu så send dem en kredit nota og en ny faktura inkl. moms.

Fra Helsingør
Tilmeldt 18. Nov 15
Indlæg ialt: 3
Fra  Advice Accounting Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

AnniStevns:

Hvis man af en eller anden grund ikke har fået lagt moms på sin faktura til en kunde, får betalingen, opdager fejlen, gør kunden opmærksom på det, og kunden så nægter at betale momsen - hvad gør man så for at få ordnet sagen? Det er en meget stor kunde (et medicinalfirma), så det er højst besynderligt, at de nægter at betale momsen. Der står "0" i momsfeltet på fakturaen, som kunden har fået.



Hej Anni,
Lyder som en kedelig kunde..... Har du en kontrakt eller andet der angiver at der kommer moms på prisen?
Hvis du vælger at sende dem en kreditnota, så vær omhyggelig med at skrive på den at der krediteres pga af manglende moms på faktura XX og at denne erstattes af faktura nr YY - det bedste vil være at kombinere de 2 ting, afhænger af dit bogføringsprogram
Få evt en bogholder (mig Smile ) til at ringe til kunden, det er nogen gange bedre at outsource den slags ting.

Hvis kunden stadig er afvisende, er det i sidste ende en vurdering om du vil gribe til hårdere midler (rykkergebyr, rente, inkasso)

OG få så styr på dine faktureringsprocedurer så det ikke sker igen! tjek også de gamle fakturaer......

Held og lykke med det, og sig til hvis jeg kan hjælpe med noget,

Mvh Rebecca
Advice Accounting

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er lidt underligt.

I mit, af lidt ældre dato Summa, kan jeg afmærke moms/ikke moms. Både i varekartoteket og kreditor.

Da det jo er solgt til momspligtigt land, så "hænger du jo på salgsmomsen".

Derfor har jeg valgt, at jeg SKAL se alle faktura-udkast inden bogføring. Dermed har jeg fundet nogle mindre fejl.

MEN det virker også underligt, at kunden ikke har "fanget" den i bogholderiet. Der mangler jo også momsfradrag.

Johnny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er kun kreditnota og ny faktura mulig. For kunden koster det jo intet - for kunden kan aldrig trække moms fra en regning uden moms. Du SKAL ha kreditnota og ny faktura i gang

Alternativt kan du nok klare den med at bogføre 20% af beløbet fra salg/omsætning over til salgsmoms - så har du i alle fald betale moms af regningen, men du taber så 20% af prisen. Det rigtige er - kreditnota uden moms og så ny faktura med moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)