Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Starter snart - Men først... masser af spørgsmål! :)

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Nov 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen :)

Jeg har en god idé (synes jeg selv) med en web-butik. Men jeg har aldrig prøvet at drive en virksomhed og derfor har jeg ikke jeres store erfaring med hvad er tilladt og hvad ikke er tilladt. Jeg tror det er bedst jeg beskriver et muligt forløb og handlinger, og så kan I byde ind med "fy!" og "det må du sagtens" :)

Her er scenarioet:
Jeg arbejder i forvejen. Min nuværende arbejdsplads ligger 30 km fra mit hjem. Jeg kører i egen bil, 100% betalt og på hvide plader.

Jeg har sparet op 100.000 kr. på personlig konto. Disse penge er udelukkende kommet fra løn-udbetalinger.

Jeg vil nu stifte et enkeltmandfirma og derfor svinger jeg forbi banken og opretter bank-konto til mit lille firma.

Her kommer så nogle spørgsmål:
1. Kan jeg simpelthen give de 100.000 kroner til mit firma uden at yderligere betale noget som helst form for skat eller afgifter?
2. Hvad hvis jeg fortryder dagen efter og vil have pengene tilbage? Betales der skat eller andre former for udgifter for at få pengene tilbage til min egen konto?
3. Bliver det første indskud (de 100.000 kroner) betragtet som overskud i firmaet når året er oppe?

Nå, videre i scenarioet:

Det næste jeg gør er at sørge efter et lagersted jeg kan opbevare mine varer i. Ved siden af min arbejdsplads bor en man, han har en lade han gerne vil udleje til 6.000 om måneden. Men nu har jeg også en lade og enda lige stor en.

4. Kan jeg vælge og udleje min lade til 0 kr. til mit firma?
5. Hvis jeg vælger og leje hos ham der ude ved mit arbejde, vil de 6.000 kroner betragtes som underskud i mit firma som jeg så kan trække fra i skat på min personlige indkomst, givet at firmaet ikke kører særligt godt og jeg ikke har nogen som helst form for indtjening?
6. Hvis nr 5 er et "ja": Kan jeg vælge og udleje min lade til 6.000 kroner til mit firma hvor jeg så også kan trække de 6.000 fra min personlig indkomst?

Lad os nu sige jeg vælger at leje hos ham ved siden af mit arbejde. Nu skal vi tænke over det med transport.

7. Kan jeg overføre min personbil til mit firma til 0 kroner på den samme måde som i nr 1?
8. Hvis nr 7 ikke kan lade sig gøre. Hvordan forekommer så et eventuelt salg af bilen fra mig til mit firma? Er der omkostninger/skat forbundet?
9. Hvis jeg sælger bilen til firmaet, til 30.000 kroner, vil det så blive betragtet som underskud som jeg så kunne trække de penge fra min personlig skat?
10. Nu har jeg solgt/givet bilen til mit firma. Da bilen er på hvide plader, kan jeg så stadigvæk bruge den personligt? Altså, kan jeg køre til/fra mit "normale" arbejde i den?

Nåh, nu er vi nået til indretning i den lade jeg har lejet. Jeg har fundet nogle flotte reoler på loppemarket til 1.000 kroner. Men jeg synes selv de har en værdi af 15.000 kroner i forhold til hvad jeg ellers har set.

11. Hvordan er det med moms når mit firma finder noget på loppemarket? Jeg er så forvirret omkring dette, jeg næsten ikke ved hvordan jeg skal stille spørgsmålene. Firmaer må vel gerne købe på loppemarkeder? (Kan selv ikke se noget problem, men vil hellere spørge)
12. Hvis firmaet nu køber reolerne til 1.000 kroner så kan man vel ikke bogføre dem til 1.000 kroner når hver mand kan se de har meget større værdi. Eller hvad?

Reolerne er på plads nu og mit inventar er købt hjem. Der kommer snart gang i salget og pengene strømmer ind. Jeg arbejder fra eftermiddagen af og ind mod aftenen hver dag, for at få varerne sendt af sted.
Men jeg har været dårlig til og prislægge mine varer. Jeg sælger meget, men det dækker ikke særlig godt alle mine omkostninger så som el/varme, web-abonnement, server omkostninger og så videre. Faktum er at jeg kommer til at kun have 10.000 kroner på firma kontoen ved årets udgang. Ved ren tilfældighed har jeg ingen varer på lager ved årets udgang, alt er solgt og sendt af sted. Men min personlig konto er dog blevet fed igen pga. mit andet arbejde.

13. Er det her jeg siger til skat jeg skal have 90.000 kroner tilbage fra min personlig indkomstskat fordi mit firma har underskud?
14. Kan jeg nu bare overføre flere penge fra min personlig konto og løbe hele møllen igennem endnu en gang?

Når alt dette er sagt, så må jeg hellere få det helt 100% afklaret at jeg forventer IKKE og have så dårlig indtjening i mit firma. Jeg spørger kun fordi jeg ikke forstår reglerne helt og hvis nu tingene ikke kører som jeg håber, så er det bedre og kende sin ret og have forståelsen på sin side.
Ingen skal forstå at jeg har nogen som helst intentioner at ikke betale skat. Jeg synes skat er en god ting og jeg har aldrig taget noget som helst ud af systemet jeg ikke havde brug for.

Jeg håber nogen kan svare på mine (underlige) spørgsmål, på denne ellers dejlige fredag :)


Mvh.
Jarmi

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Jarmi

Det var en masse spørgsmål, og det er jo fint nok, men jeg må indrømme at jeg ikke har nærlæst dem alle.

Det dy bør gøre er at få fat i en Revisor eller lignende der kan hjælpe dig  med alt det økonomiske, firma start osv - det koster lidt, men de penge er givet rigtig godt ud da det gør at du, på denne del af projektet, får startet rigtigt.

Du kan sikkert også få en masse svar herinde, men her er der jo ikke noget rådgiver ansvar - og skat godtager ikke en forklaring om at tingene ikke er på plads fordi der var en på Amino der sagde "xxxx".

Anyway - held og lykke med projektet

//Morten

Tilmeldt 20. Nov 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Morten for dit svar.

Min plan er at have tæt samarbejde med en revisor når beløbene bliver store nok til at det kan svare sig. 

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jarmi:
Min plan er at have tæt samarbejde med en revisor når beløbene bliver store nok til at det kan svare sig. 

Det kan svarer sig allerede nu - du er vigtigt at du får lagt "rigtigt fra kaj" ellers kan det blive dyrt og give en masse bøvl undervejs - så hvis du vil sparer lidt penge her, så skal du tage fat i en revisor allerede nu

//Morten

Tilmeldt 20. Nov 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der ikke nogle andre derude som har et par ord at sætte på mine spørgsmål. Man behøver selvfølgelige ikke svare på alle spørgsmål på én gang.

Mvh.

Jarmi

Tilmeldt 5. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

I enkeltmands virksomhed bliver du kun beskattet af overskuddet (og det har intet med ind/udbetalinger at gøre). Ved underskud, kan du trække dette fra i din personlige indkomst.

Tilmeldt 2. Nov 15
Indlæg ialt: 146
Fra  eRecept.dk Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jarmi:
3. Bliver det første indskud (de 100.000 kroner) betragtet som overskud i firmaet når året er oppe?

Svar på spørgsmål 3. Nej

e Recept Receptpligtig medicin på nettet. Godkendt af de danske sundhedsmyndigheder.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Kan jeg simpelthen give de 100.000 kroner til mit firma uden at yderligere betale noget som helst form for skat eller afgifter?  - ja (personligt indskud)
2. Hvad hvis jeg fortryder dagen efter og vil have pengene tilbage? Betales der skat eller andre former for udgifter for at få pengene tilbage til min egen konto? Nej - (pengene står som personligt indskud)


Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jarmi:

1. Kan jeg simpelthen give de 100.000 kroner til mit firma uden at yderligere betale noget som helst form for skat eller afgifter?

Ja, du kan sagtens skyde pengene ind i et enkeltmandsfirma - og når du har penge nok på virksomhedskontoen kan du trække dem ud igen uden beskatning hverken den ene eller anden vej. Det besvarer vel også sp. 2. og 3: nej, dit indskud påvirker ikke dit resultat i firmaet.

Jarmi:

4. Kan jeg vælge og udleje min lade til 0 kr. til mit firma?

5. Hvis jeg vælger og leje hos ham der ude ved mit arbejde, vil de 6.000 kroner betragtes som underskud i mit firma som jeg så kan trække fra i skat på min personlige indkomst, givet at firmaet ikke kører særligt godt og jeg ikke har nogen som helst form for indtjening?
6. Hvis nr 5 er et "ja": Kan jeg vælge og udleje min lade til 6.000 kroner til mit firma hvor jeg så også kan trække de 6.000 fra min personlig indkomst?

4. Hvorfor skulle du dog "udleje" din lade for 0 kroner? Du tager den bare i brug og det er det. 
5. Hvis du lejer en lade og hvis du kan bevise, at du har en seriøs forventning om at firmaet i fremtiden vil komme til at give overskud, så kan du trække udgiften fra og hvis dit overskud i firmaet dermed bliver på nul eller et negativt beløb, kan det trækkes fra.
6. Pas. 

Jarmi:

7. Kan jeg overføre min personbil til mit firma til 0 kroner på den samme måde som i nr 1?

8. Hvis nr 7 ikke kan lade sig gøre. Hvordan forekommer så et eventuelt salg af bilen fra mig til mit firma? Er der omkostninger/skat forbundet?
9. Hvis jeg sælger bilen til firmaet, til 30.000 kroner, vil det så blive betragtet som underskud som jeg så kunne trække de penge fra min personlig skat?
10. Nu har jeg solgt/givet bilen til mit firma. Da bilen er på hvide plader, kan jeg så stadigvæk bruge den personligt? Altså, kan jeg køre til/fra mit "normale" arbejde i den?

7-10 Jeg er ikke stærk i reglerne omkring biler, men er ret sikker på, at du ikke kan have en bil med hvide plader som firmabil. Så vil det være "fri bil" og udløse skat.

Jarmi:

Nåh, nu er vi nået til indretning i den lade jeg har lejet. Jeg har fundet nogle flotte reoler på loppemarket til 1.000 kroner. Men jeg synes selv de har en værdi af 15.000 kroner i forhold til hvad jeg ellers har set.

11. Hvordan er det med moms når mit firma finder noget på loppemarket? Jeg er så forvirret omkring dette, jeg næsten ikke ved hvordan jeg skal stille spørgsmålene. Firmaer må vel gerne købe på loppemarkeder? (Kan selv ikke se noget problem, men vil hellere spørge)
12. Hvis firmaet nu køber reolerne til 1.000 kroner så kan man vel ikke bogføre dem til 1.000 kroner når hver mand kan se de har meget større værdi. Eller hvad?

Reolerne er på plads nu og mit inventar er købt hjem. Der kommer snart gang i salget og pengene strømmer ind. Jeg arbejder fra eftermiddagen af og ind mod aftenen hver dag, for at få varerne sendt af sted. 
Men jeg har været dårlig til og prislægge mine varer. Jeg sælger meget, men det dækker ikke særlig godt alle mine omkostninger så som el/varme, web-abonnement, server omkostninger og så videre. Faktum er at jeg kommer til at kun have 10.000 kroner på firma kontoen ved årets udgang. Ved ren tilfældighed har jeg ingen varer på lager ved årets udgang, alt er solgt og sendt af sted. Men min personlig konto er dog blevet fed igen pga. mit andet arbejde.

13. Er det her jeg siger til skat jeg skal have 90.000 kroner tilbage fra min personlig indkomstskat fordi mit firma har underskud?
14. Kan jeg nu bare overføre flere penge fra min personlig konto og løbe hele møllen igennem endnu en gang?

Ja, jeg er 100 % enig i, at du bør have en revisor ind over snarest muligt. Der er alt for meget spekulation og "HVIS NU".  
- Men det er klart at du kun kan bogføre en udgift, du har! Du kan selvfølgelig ikke få fradrag for 15.000 for reoler, du har givet 1000 kr. for!!
11. Du må gerne købe inventar på et loppemarked. Søg evt. på "Brugtmoms"
12. Man bogfører de beløb, man betaler!!
13. Som skrevet et sted ovenfor, kan man godt køre med underskud i de første år, HVIS DER SER UD TIL AT BLIVE MULIGHED FOR, at firmaet på et tidspunkt begynder at tjene penge. Men som du beskriver det, skulle du arbejde en hulens masse timer og så ikke tjene noget på det. Hvad skulle formålet være med det?

Og Skat har altid et meget nøje øje på firmaer, der kører med underskud.

Ring til den revisor og betragt det som en investering. Du kan få mange svar her inde, der bygger på for svagt et grundlag og ikke er korrekte. Inkl. mine egne :-)

Tilmeldt 20. Nov 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Super fedt med så mange svar :)

Jeg lærer masser allerede. Hvem ved, måske kan jeg enda forstå min revisor og deltage i samtalen, nu når jeg er ved og komme lidt ind i reglerne  :)

Det med 0 kroner for laden var mest tænkt for at forstå om det er i orden og give ydelser til firmaet som ellers normalt ville koste noget. Og også for at bedre forstå hvad skal betales for, fordi sådan noget som husleje må da komme som udgift og derfor bidrage i mod underskud for firmaet. Men hvad så hvis jeg betaler til migselv? Er det så en udgift mod et underskud eller hvad? Det kommer så ind på det med bilen igen. Hvordan skal det beregnes? Hvis firmaet godt må bo i min lade, så må firmate vel også bruge min bil? Nååå, nu var det ikke meningen og bare stille de samme spørgsmål op igen her. Men somsagt, jeg føler jeg er ved at forstå det hele lidt bedre nu. Men bliv endelige ved med og svare & forklare. Man kan kun bliv klogere :)

Mvh.

Jarmi

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)