Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejer vil tage penge for parkering

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Nov 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer, jeg har et spørgsmål, som jeg håber der er en der kan svare på. Det er dog ikke iværksætter relateret. 

Vi bor til leje og har privat parkering i gården. Vi har boet her i 7 år. Vores udlejer har nu meldt ud, at han pr. 1 januar vil tage 200 kr. for parking om måneden. 

Der står ingenting angående parkering i vores lejekontrakt. 

I det område hvor vi bor er der gratis parkering på vejene.  

Mit spørgsmål går på om udlejeren godt må vælge at tage penge for vores parkering? 

Fra London
Tilmeldt 1. Feb 15
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 01:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes umiddelbart, at dette er noget du bør få en advokat ind over. Jeg synes det lyder utroligt forkert, at hvis der i forvejen er gratis parkering for alle, at du nu skal betale

Managing Director af TimothyMedia Ltd. & Salerific Ltd
Få udviklet din næste webshop billigt hos TimothyMedia.com

Tilmeldt 20. Nov 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 02:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar Christian. 

Jeg synes også at det lyder forkert. Men jeg ved ikke om det er lovligt. Jeg synes det er svært at finde noget om det på nettet. Jeg vil helst undgå at blande en advokat ind over, hvis det kan klares uden. 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 02:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis ikke der står noget i lejekontrakten, vil jeg umiddelbart tro, at udlejer er i sin gode ret til at opkræve leje for p-pladser.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Aarhusianer:

Jeg synes også at det lyder forkert. Men jeg ved ikke om det er lovligt. Jeg synes det er svært at finde noget om det på nettet. 

Om det lyder forkert eller i øvrigt er rimeligt er jo egentlig irrelevant.

I forhold til lejekontrakten, så er det ikke sikkert det behøves at stå direkte i lejekontrakten. Du bør nok undersøge forholdende omkring parkeringspladsen; Hvem er den reelle ejer? er det en særskilt grund og matrikel? er der en husorden/regler for evt. ejerforening (er ofte nævnt som et særskilt punkt i din lejekontrakt) som beskriver parkeringspladsen og retten hertil?

Aarhusianer:

Jeg vil helst undgå at blande en advokat ind over, hvis det kan klares uden. 

Hvis du bor i en af de større byer er udvalget af gratis retshjælp relativt stort, måske skulle du overveje den vej. Om ikke andet kan du få en juridisk vurdering af din sag. NB; de vil nok i øvrigt bede dig få styr på nogle af ovenstående spørgsmål.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt på linie med Carsten, har du ikke krav på gratis parkering i lejekontrakten, så er det selvfølgelig udlejer der må disponere over gården til ejendommen.

I øvrigt skal du have ultra dårlig indkomst for at få gratis retshjælp, og det får man nok ikke når man er bilejer(?). Er 200kr. ikke også for lidt til at overveje en retssag? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Aarhusianer:
Mit spørgsmål går på om udlejeren godt må vælge at tage penge for vores parkering? 
ja med mindre der står i kontrakten, at der er gratis parkering i gården, så må han da det. Det er jo hans gård. Jeg tror ikke der skabes præcedens i den slags, så det må han godt. 

Du har jo så det frie valg - den gratis parkering på vejene, eller 200 kr for at parkere i gården som udlejer naturligvis må bruge helt som han vil, med mindre som sagt det fremgår modsat af lejekontrakt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr. A:

Jeg er helt på linie med Carsten, har du ikke krav på gratis parkering i lejekontrakten, så er det selvfølgelig udlejer der må disponere over gården til ejendommen.

Jeg er heller ikke uenig, men spørgsmålet gik også mere på om det stod indirekte i lejekontrakten. En husorden eller lign. kan sagtens indeholde bestemmelser omkring parkering og hvis de ellers fremgår af lejekontrakten så er de jo også gældende for udlejer.

Mr. A:

I øvrigt skal du have ultra dårlig indkomst for at få gratis retshjælp, og det får man nok ikke når man er bilejer(?). Er 200kr. ikke også for lidt til at overveje en retssag? 

Nu kan jeg selvfølgelig kun udtale mig om Århus, men ved fra min egen frivillige tid ved den studenter-retshjælpen at der ikke tjekkes indkomst inden den juridiske rådgivning går igang. Århus retshjælp skriver endvidere på deres hjemmeside "Som udgangspunkt kan alle uanset indtægtsforhold henvende sig til retshjælpen og få rådgivning til løsning af et juridisk problem"

Måske tænker du på hvis en sag skulle komme for retten, om der er ret til fri proces? hvilket kan indeholde indkomstbegrænsninger.

Tilmeldt 20. Nov 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper. 

"

Aarhusianer:

Jeg synes også at det lyder forkert. Men jeg ved ikke om det er lovligt. Jeg synes det er svært at finde noget om det på nettet. 

Om det lyder forkert eller i øvrigt er rimeligt er jo egentlig irrelevant. "

Du har ret i, at det er irrelevant hvordan det lyder. Det er netop derfor at jeg i næste sætning skriver at jeg ikke ved om det er lovligt.

Tak for dit gode svar. For efter at have læst dit svar læste jeg lejekontrakten igen og fandt under særlige vilkår noget om parkering.

Der står under særlige vilkår i lejekontrakten:

"Der er parkering foran lejligheden for indregistrerede personbiler, der bruges jævnligt. Parkering kan ske i den udstrækning der er plads." 

Hvordan skal det betyde mht. betaling?

endnu engang tak for dit svar Jesper

 

Tilmeldt 20. Nov 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar Carsten, Mr. A og John. 

Jeg har netop fundet noget om parkering i lejekontrakten under særlige vilkår.

Særlige vilkår: 

Der er parkering foran lejligheden for indregistrerede personbiler, der bruges jævnligt. Parkering kan ske i den udstrækning der er plads.

Hvordan skal det forståes mht. betaling?  

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)