Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn i enkeltmandsvirksomhed (SKAT) Dilemma

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 26
Fra  StudieGo Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har været selvstændig i et stykke tid, og det er utroligt pinligt men jeg har endnu ikke helt styr på betaling/registrering af SKAT.

Som mange andre selvstændige har jeg haft tralvt nok med at prøve at holde firmaet 'oven vande', og derfor desværre ikke afsat tid (nærmere undgået) at sætte mig helt ind i skatteregler for en enkeltmandsvirksomhed (som min), ligesom at jeg heller ikke har haft overskud (økonomisk og tid) til at snakke med en revisor. Ej heller er jeg et matematisk geni.

Jeg har nu endeligt kunne afsætte tid til at prøve at sætte mig ind i reglerne, og tror jeg næsten har knækket koden. Jeg har dog et spørgsmål....

___SPG___

Jeg er klar over at "lønnen" i en enkeltmandsvirksomhed svarer til overskuddet.

Lad os antage at jeg har har et overskud på fx 100.000 kr. for hele 2015.

Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal registere overskudet på SKAT.dk

LØSNING 1:

Skal jeg i slutningen af 2015 registere hele overskuddet af mit firma som lønindkomst i min bogføring (Dinero), og derefter angive 100.000 kr under rubrikken "Løndindkomst m.v." i min forskudsangivelse for 2015 på SKAT.dk. Jeg går ud fra at jeg så kommer til at betale 37% i skat.

Derved ender overskuddet af virksomheden på 0.- kr. som jeg skal notere under "Overskud af selvstændig virksomhed før fradrag for medarbejdende ægtefælle, før AM-bidrag, renter og rentekorrektion felt nummer(221)"

Tillægsspørgsmål: Kan jeg undgå at betale 37% skat af mit resterende frikort. I mit tilfælde 48.000 kr af de 100.000 kr. ?

LØSNING 2:

Skal jeg i stedet notere mit "Overskud af selvstændig virksomhed...." til at være 100.000.- kr. og min "Lønindkomst mv." til at være 0.- kr.

Jeg ved at jeg så skal betale 25% i SKAT af mit overskud, hvilket er væsenligt mindre end de 37% som jeg skal betale hvis jeg "trækker" overskuddet ud som løn. 

Jeg vil "naturligvis" gerne betale mindst mulig i SKAT, men jeg er usikker på om jeg så vil kunne bruge de resterende penge (75% af 100.000) 75.000 kr. privat - og jeg skal jo helst kunne betale min private husleje og mad.

Jeg håber at jeg har forstået begrebet 'Løn i enkeltmandsvirksomhed' korrekt. Jeg vil gerne gøre det så hele så let som muligt for mig selv, og håber derfor at kunne bruge en af disse løsninger, i stedet for fx at skulle registere i Dinero hver gang jeg privat har svunget mit private-dankort nede i Fakta og skal bogføre udtrækket på 25 kr som løn-indkomst.

På forhånd tak for jeres svar! Jeg håber at jeg ikke er helt håbløs, men nu skal jeg simpelthen have styr på det her så jeg ikke får et kæmpe skattesmæk - og jeg ved at i aminoer er de rette at spørge :-)

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonatan:

Jeg er klar over at "lønnen" i en enkeltmandsvirksomhed svarer til overskuddet.

Lad os antage at jeg har har et overskud på fx 100.000 kr. for hele 2015.

Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal registere overskudet på SKAT.dk

Hej,

Løsning 1 dur ikke i en enkeltmandsvirksomhed, så den skal ikke overvejes. Lønindkomst m.v. i en enkeltmandsvirksomhed er reserveret til evt. ansatte.

Løsning 2 er næsten rigtig. Du angiver korrekt 100.000 i "overskud af selvstændig virksomhed" på din selvangivelse. Skatten heraf beregnes på samme måde som var det alm. lønindkomst, dvs. først betaler du 8 % i AM af det hele, derefter efter dit person- og øvrige fradrag er fratrukket betaler du ca. 37 % i a-skat.

De 25 % (hvilke i øvrigt falder i takt med selskabsskatteprocenten) du beskriver er en mulighed hvis du sparer overskuddet op i virksomhedsskatteordningen, hertil vil jeg dog anbefale en revisor til at få den på plads, derudover forudsætter den at du ikke hæver dit overskud til privatforbrug men lader det blive i virksomheden.

Fra København
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 26
Fra  StudieGo Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Sådan! Lige det svar jeg har søgt. Mange tak Jesper!

Jeg har gået rundt og tænk at "overskud af selvstændigvirk." er det beløb som spares op i virksomhedsskatteordningen.

Det var da virkeligt dejligt nemt at man bare skal opgive overskuddet og betale skat deraf :-)

Går ud fra at SKAT så sender mig giro-kort i løbet af året, svarende til den SKAT jeg skal betale af overskuddet (?)

Et spg mere -> Kan jeg bruge mit frikort på 'overskud af selvstændigvirk.' (Hører det under 'person- og øvrige fradrag' fx?)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonatan:

Går ud fra at SKAT så sender mig giro-kort i løbet af året, svarende til den SKAT jeg skal betale af overskuddet (?)

Nej, så nemt er det desværre ikke! Skat udsender girokort med opkrævning af skat på baggrund af din forskudsregistrering på tastselv. Du kan se girokortenes størrelse lige efter du har lavet ændring/indberetning af din forskudsopgørelse.

Jonatan:

Et spg mere -> Kan jeg bruge mit frikort på 'overskud af selvstændigvirk.' (Hører det under 'person- og øvrige fradrag' fx?)

Dit frikort, også kaldet personfradrag, har helt samme værdi uanset om der er tale om alm. lønindkomst eller overskud fra en enkeltmandsvirksomhed. Lidt firkantet sagt så betaler du ikke skat før personfradraget er brugt, uanset om det er alm. lønindkomst eller overskud fra en enkeltmandsvirksomhed.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)