Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konsulent ydelser til dansk virksomhed men fakturering via engelsk rekruteringsfirma - hvordag??

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Nov 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Min kone er i den heldige position at hun er blevet udvalgt blandt mange kandidater til en position i en større dansk virksomhed. Det som gør det hele lidt kompliceret er at den danske virksomhed har valgt at bruge et engelsk rekruteringsfirma til at udvælge kandidaterne samt til håndtering af de betaling som min kone skal have for de ydelser hun udføre. Som jeg ser det, så skal min kone fakturere det engelske rekruterings firma ud fra den rate som der er aftalt, hvorefter at rekruteringsfirmaet lægger en avance på og viderfakturere virksomheden. Hvorfor de har valgt at gøre det sådan er jeg ikke helt klar men det er i hvertilfælde sådan det er.

Mit spørgsmål er nu hvad min kone skal gøre da hun p.t. er normal lønmodtager. Skal hun blive selvstændig eller er der andre metoder. Arbejdet som hun skal udføre er principielt kontor arbejde på fuld tid og over en periode på 2 år hos den samme virksomhed. 

Jeg har snakket med Skat og de siger at det kan gøres som honorarmodtager via B-indkomst men det engelske rekruteringsfirma indikere at hun skal selvstændig med eget firma. 

Jeg er meget intereseret i at høre fra andre som måske har været i en lignende situation eller har kendskab til hvordan et sådan setup kan/skal laves.

Mvh.

Torben

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Umiddelbart hælder jeg til at SKAT har ret. Hvis din kone skal betragtes som selvstændig skal I blandt andet se på om hun selv bærer nogen økonomisk risiko ved udførslen af sit arbejde.

Om hun er selvstændig eller ej er ikke noget som det engelske firma afgør - det er SKAT's kompetence.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

TS Petersen:
Arbejdet som hun skal udføre er principielt kontor arbejde på fuld tid og over en periode på 2 år hos den samme virksomhed. 
Jeg ser det som Whiskey - ud fra det du beskriver, er hun jo reelt lønmodtager i det danske firma - Mener skat hun kan køre det som honorar - som så skal indberettes fra den engelske virksomhed - så er det måske i sig selv lidt overraskende for mig - for det virker som lønmodtager arbejde

UK firmaet vælger jo den løsning fordi det er måden de lettest kan skære en del af kagen, som kan være rimelig nok, men jeg ser den ikke lige gå efter danske forhold

Whiskey - mener du at UK firmaet kan indberette honoraret i DK skat eller - at det så -trods fuldtids på dansk kontor - kun skal være trådstartes hustru der skal stå for indberetning af et sådan honorar der betales fra et UK selskab?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Whiskey - mener du at UK firmaet kan indberette honoraret i DK skat eller - at det så -trods fuldtids på dansk kontor - kun skal være trådstartes hustru der skal stå for indberetning af et sådan honorar der betales fra et UK selskab?

Jeg er kan heller ikke se at der er tale om honorar. Der er tilsyneladende tale om et almindeligt tjenesteforhold - og dermed er det almindeligt løn. Nu kender vi ikke det direkte aftaleindhold, men jeg er egentlig ikke i tvivl om at hvis - og gentager hvis - SKAT ser på det vil de sige, at der er tale om et reelt tjenesteforhold mellem den danske virksomhed og trådstarters kone - med den konsekvens at den danske virksomhed skal indeholde A-skat.

Tilmeldt 12. Nov 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Whiskey og John

Mange tak for jeres hurtige svar :-)

I princippet kan man vel se det stykke arbejde som min kone skal udføre som en konsulent ydelse, blot at hun arbejder fuld tid for 1 firma over en periode på 2 år. Jeg formoder at der er mange konsulenter som er ansat på lignende vilkår hvis vi lige ser bort fra at dette er via et engelsk rekrutteringsfirma.

Hvis en dansk virksomhed ikke ønsker at fastansætte en person men I stedet er villig til at betale en højere sum til et rekrutterings firma for både at finde og håndtere fakturering / betaling af en ekstern konsulet, så er det vel deres beslutning og ikke noget som Skat på påtvinge dem eller er der love som forbyder dette??

Ligeledes vil jeg da også sige at der er en vis risiko ved at være ansat på denne måde da man jo ikke bliver betalt I tilfælde af sygdom, barnets første sygedag osv. samt kun har 14 dages opsigelse. Det er selvfølgelig rigtigt at der ikke er den samme risiko som hvis man starter eget firma som fabrikere eller sælger varer.

Mvh

Torben

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

TS Petersen:
I princippet kan man vel se det stykke arbejde som min kone skal udføre som en konsulent ydelse, blot at hun arbejder fuld tid for 1 firma over en periode på 2 år. Jeg formoder at der er mange konsulenter som er ansat på lignende vilkår hvis vi lige ser bort fra at dette er via et engelsk rekrutteringsfirma.
det tror jeg nu ikke - med to år i samme firma - men det afhænger af risiko og der er det med ikke penge ved sygdom og barns sygdom slet ikke risiko nok til at begrunde.

Jo skat kan afgøre om der er tale om lønmodtager arbejde. Hun kan naturligvis være ansat i et firma der lejer hende ud - men ANSAT ikke selvstændig - kildeskattelov
Alle kunne jo ellers lave et firma som de lejede sig ud fra og undgå kildeskat, og der er det lige meget om det er UK firma eller hvad det er.

Hvis i er i tvivl, så få revisor til at udarbejde spørgsmål til bindende svar til skat. Så er I sikre og det koster under 500 kr

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

TS Petersen:

Hvis en dansk virksomhed ikke ønsker at fastansætte en person men I stedet er villig til at betale en højere sum til et rekrutterings firma for både at finde og håndtere fakturering / betaling af en ekstern konsulet, så er det vel deres beslutning og ikke noget som Skat på påtvinge dem eller er der love som forbyder dette??

Der findes lovgivning herfor, og en virksomhed kan ikke bare selv beslutte hvordan de vil afregne/aflønne en medarbejder.

Prøv at læse juridisk vejledning C.C.1.2 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2048529&chk=211047 som forklarer lidt omkring hvilken lovgivning der behandler dette.

Som både John og Whiskey skriver i deres indlæg så følger der pligter med afhængig af om du er lønmodtager eller selvstændig.

Tilmeldt 12. Nov 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Det kan godt være at jeg bevæger mig ud på tynd is her men det er jo også derfor at jeg spørger mig til råds her... :-)

Hvis man kigger på arbejds forholdet så må det vel forholde sig som følgende.

Den danske virksomhed laver en aftale med et engelsk retrutteringsfirma ang. konsulent ydelser som afregnes ud fra en aftalt dagsrate.

Konsulenten som rekrutteringsfirmaet beslutter sig for at bruge bliver godkendt at virksomheden men ud over dette er der ikke yderligere forhold så som ansættelseskontrakt eller lignende mellem konsulenten og virksomheden.

Der udarbejdes en 2 årig kontrakt mellem rekrutteringsfirmaet og konsulenten hvorefter konsulenten skal fakturere rekrutteringsfirmaet hver måned I henhold til det antal dage hvor konsulenten har udført ydelser for virksomheden.

I dette tilfælde forventes det at virksomheden ønsker at have konsulenten tilknyttet fuld tid I 2 år, men da der ikke er noget direkte kontrakt mellem virksomheden og konsulenten er det kun en antagelse ud fra hvad der er blevet indikeret fra rekrutteringsfirmaet. Det kunne ligesåvel være en mulighed at flere virksomheder ville have brug for lignende ydelser hvorved at konsulenten kunne være tilknyttet flere firmaer via rekrutteingsfirmaet og stadig blot fakturere rekrutteringsfirma udfra det antal dage hvor konsulenten har udført ydelser for de forskellige virksomheder.

Så det som jeg prøver på at sige er at der er et direkte arbejdsforhold mellem konsulenten og rekrutteringsfirmaet samt mellem rekrutteringsfirmaet og virksomheden men ikke imellem konsulenten og virksomheder.

Mvh.

Torben

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

TS Petersen:
Så det som jeg prøver på at sige er at der er et direkte arbejdsforhold mellem konsulenten og rekrutteringsfirmaet samt mellem rekrutteringsfirmaet og virksomheden men ikke imellem konsulenten og virksomheder.

Hvem bestemmer hvad konsulenten skal lave, hvem stiller arbejdsudstyr tilrådighed, hvem bestemmer arbejdstiden, hvem referere konsulenten til? Det er bare nogle af de spørgsmål som indgår i vurderingen.

Dette område er ikke sort og hvidt og er et af de områder, hvor SKAT typisk vil lade det bero på " en konkret vurdering". 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har intet at gøre med hvem kontrakten er imellem  - det har at gøre med det rent faktisk arbejdsforhold

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)