Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg lukke mit firma MIDLERTIDIGT?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 28. Jan 12
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg blev momsregistreret i januar i år (med mit enkeltmandsvirksomhed) .
Jeg har stadig en omsætning på 0,-

Jeg har ikke tid til at få firmaet op at køre lige foreløbig.
Så jeg tænkte om jeg kunne lukke det og åbne igen senere (vil gerne beholde navnet)?

eller overdrage det til en anden og så få det overdraget tilbage senere?

Problemet er at selvom det har en omsætning på 0 og kun er en bibeskæftigelse, så påvirker det at jeg er momsregistreret mine rettigheder iforhold til efteruddannelse og min A-kasse generelt.

Så jeg vil derfor gerne IKKE være registreret af en virksomhed, før jeg rent faktisk har et firma , altså ikke før jeg rent faktisk foretager mig noget i virksomheden.

Håber i forstår hvad jeg mener og kan give mig nogle svar, mange tak :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej - du kan ikke overdrage en enkeltmands (personlig) virksomhed - eller sætte den i bero - men du kan bare lukke - du får helt samme CVR nr igen - Navnet KAN jo så være et problem - men nej du kan ikke være registreret uden det påvirker dine dagpenge osv og du kan heller ikke afmelde moms - der er 24 mdr binding

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Jan 12
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak. Det med navnet bliver kun et problem hvis en anden tager det i mellemtiden?
Så hvis ikk navnet er optaget når jeg starter firma igang, kan jeg bare kalde firmaet det samme igen? :)
- Er der evt. En måde man kan beskytte navnet?

Så jeg kan uden videre lukke firmaet med det samme og så er jeg ikke selvstændig længere, men skal stadig opgøre moms de næste 24mnd? :)

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Som dagpengemodtager kan du godt have et hobby-firma, der er momsregistreret. Du skal naturligvis modregne dit eventuelle overskud med dagpengene. Jeg har ikke hørt om, at man skulle være dårlige stillet, hvis man har en hobbyvirksomhed.

Jeg var selv på dagpenge i en periode - og der behøvede jeg blot at skrive under på, at det vitterligt er en hobbyvirksomhed, som kan drives uden for almindelig arbejdstid, hvor jeg jo skal være jobsøgende.

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

problemet er formentlig, at HAR man allerede CVR så vil man ofte blive nægtet dagpenge, hvis ikke man f-eks har passet fuldtidsjob ved siden af

Det er derimod lettere, med god dokumentation og sandsynliggørelse, at få OK til NYT CVR som bibeskæftigelse. Meget svært at få OK hvis man har haft et CVR uden fuld tid samtidigt - og SÅ vil ha dagpenge - læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/supplerende-dagpenge-bibeskftigelse.html

og http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/selvstndig-hvad-med-kasse-og-dagpenge.html 

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, det kan du have ret i. Jeg skulle dengang skrive under på tro og love, at jeg ikke havde haft mit firma (som jeg havde haft i lang tid på det tidspunkt) som et egentligt fuldtidsjob. Men jeg var netop nyuddannet, så det var nemt at dokumentere.

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 28. Jan 12
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg arbejder fuldtid nu, fortsætter med det og gjorde det også da jeg oprettede CVR-nummeret.
Så det burde ikke være svært at bevise at det kun er en bibeskæftigelse

Problemet er at jeg gerne vil have noget efteruddannelse som jeg har krav på igennem min overenskomst.
Men nu har jeg fået a vide at det har jeg ikke krav på hvis jeg har en virksomhed, heller ikke hvis det blot er som bibeskæftigelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

lordl999:
eg arbejder fuldtid nu, fortsætter med det og gjorde det også da jeg oprettede CVR-nummeret.
Så det burde ikke være svært at bevise at det kun er en bibeskæftigelse

OK - ja i forhold til dagpenge vil det i alle fald være klar fordel. Du må jo checke med din fagforening (du skriver via overenskomst) om de har en sådan regel i det kursus - og evt anke det og bede om skiftlig begrundelse med henvisning til hvilke regler de så anvender.

Jeg tror det vil blive gæt for os med overenskomst efteruddannelse - og deres regler for CVR. I alle fald - du kan lukke det, og åbne det samme CVR nummer igen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 04:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Min uforbeholdende fornemmelse er, at du har fået et svar fra én, som ikke helt véd hvordan reglerne hænger sammen. Fordi hvad skulle ræsonnementet være i, at du ikke kan modtage efteruddannelse bare fordi du har et cvr-nummer? Det giver ikke rigtigt nogen egentlig mening..

Så - enten skal du følge sagen til dørs - og som John skriver - få en skriftelig forklaring på hvorfor din a-kasse tænker sådan (det kan få den mest standhaftige beukrat til at tænke sig om - og måske endda komme med et begavet svar); eller også bare lukke din virksomhed og spare dig selv for bøvlet. Du kan jo altid åbne den igen Smile

Mvh David

-

PS - jeg er uenig med min stavekontrol om hvordan man staver beukrat/buekrat..?

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)