Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Online bytteøkonomier?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 331
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Heysan

Jeg sad lige og læste om noget bytteøkonomi i Spanien http://www.information.dk/551153

Og tænkte så om der findes sådanne online for mere eller mindre ikke fysiske services? F.x. hvis man havde en bytteøkonmi online hvor forskellige folk med forskellige kompetencer kan tilbyde/sælge 1 eller 5 timers service, hvilket så igen kræver køber har "noget at købe med", altså at køber selv har tilbudt og solgt sine services. 

Ideen er vel god nok, hvis jeg som udvikler sidder med 5 timer til overs, så arbejder jeg typisk (hvis jeg gider arbejde) på mine egne projekter.

Men kunne jeg tilbyde det i en bytteform, hvor jeg så til gengæld kan købe services ala SEO, brugertests, revisorhjælp, design, eller hvad ved jeg, så ville jeg måske tilbyde de timer og dermed aktivt hjælpe andre med deres projekter uden der direkte er penge involveret. 

Det kunne også give folk med ideer en mulighed for at spare op til at få f.x. udvikler hjælp som mange jo gerne vil have, ved at de selv skal kunne tilbyde noget. 

Så jeg spekulerer om nogen kender til sider med det? Danske sider? 

Stig

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Barterhandel - bytte service/varer har jeg flere gange set lidt sider med, uden at huske dem, og jeg mener hurtigt de er opgivet igen

Ideen er god nok, og så længe begge parter laver en faktura med moms - gerne på samme beløb hvis de finder værdien ens - så er den jo fuldt ud lovlig mellem ligestillede firmaer.

Fra firma til privat er den ofte vanskeligere da firmaets faktura jo skal være med moms (forudsat det er momspligtig aktivitet) og den private skal så betale lidt mere - f.eks du laver en ydelse og fakturerer 2.000 kr inkl. moms og den privat betaler så med en gris - helt lovligt, så længe du har den korrekte faktura - og jo samme princip hvis det er to erhvervsdrivende-  du laver en ydelser for 2000 kr inkl moms og får betaling fra en anden med en ydelse og en faktura på 2000 kr inkl. moms  - intet at betale for nogen af parterne

Når det ikke er blevet så stort, de forsøg jeg har set, så tror jeg det ligger i besværet med, at man skal ha parret to behov - som har samme værdi og begge ønsker lige stærkt - eller rode med forskellige priser

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 331
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

hej John

Du har nok ikke læst den artikel på information, men den handler om de har en imaginær valuta. Og den kan man købe med, og sælge til. Og hvor der så er en slags styring af folks aktiver / passiver i forhold til systemet. 

Så lad os sige du giver mig revisor hjælp for en fastsat pris i de her matador penge, så tjener du måske 20, som du så kan bruge til at købe fra andre, f.x. design af din hjemmeside eller oversættelse af tekster eller hvad ved jeg. 

Systemet er så bygget på gensidig tillid. Man stoler mere på brugere der har gode referencer i systemet, end helt nye, selvklart. 

Køber og sælger kan til enhver tid træde ud af systemet hvis køber ønsker at betale i rigtige penge. 

Hvordan det med salg og køb til en imaginær valuta kan faktureres eller forholdes til regnskabsmæssigt aner jeg ikke. 

Men der jeg ser en pointe er jo, at der sidder 10.000 eller 100.000 danskere der kan noget, og har lidt tid til rådighed. Jeg selv har f.x. hjulpet nogle stykker på amino uden vederlag med deres webshops og lignende. Uden at få noget tilbage. Men kunne jeg tilbyde det i det her byttesystem, så jeg selv kunne købe hjælp til oversættelse, så ville det rykke noget. 

Men som alle "der søger udviklingspartnere" står jeg ikke og er særlig villig til at betale for de services jeg måske kunne bruge. Men giver jeg lidt af min tid, mod andre giver lidt af deres, i sådan et system, så en anden sag. 

Ved ikke om du kan følge mig. 

Stig

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

stiginshanghai:

Systemet er så bygget på gensidig tillid. Man stoler mere på brugere der har gode referencer i systemet, end helt nye, selvklart. 

Køber og sælger kan til enhver tid træde ud af systemet hvis køber ønsker at betale i rigtige penge. 

Hvordan det med salg og køb til en imaginær valuta kan faktureres eller forholdes til regnskabsmæssigt aner jeg ikke. 

nej havde ikke læst artiklen - men det er et problem ( I EU ) i alle fald - at fakturere i en ikke anerkendt valuta (ex Bitcoins) som hovedregel - det vil i så fald blive set som en privat hævning - og speciel i selskaber være et problem - Om bitcoin er forudsætning for betaling og handel  kan det sikkert løses men der skal faktureres og momses i officiel valuta. 

Man må jo ikke, og det var der jeg ville hen med mit svar, som Dansk eller EU osv - momsregistreret, udføre aktivitet mod betaling uden moms (altså ikke bare bytte arbejde - begge skal ha moms med ind over)- Moms som jo ikke kan betales i en fiktiv valuta eller vennetjeneste tilgode.

Mit svar med den dobbelt faktura, var blot for, hvis du vil sætte noget op - som overskriften siger - online bytte økonomi - og du vil gøre det, så der byttes lovligt og det kan bruges i DK og EU - så er du nødt til at tage hensyn til faktura pligt og momspligt og værdien sat i en officiel valuta.

At man naturligvis givet kan opleve ydelser byttet uden, er jo nok ikke til at afvise, som sort arbejde - men det kan man nok ikke bygge en online bytte service tjeneste op på. Der skal man ha løst faktura OG moms problematikken.

Du må ikke sige - jeg maler dit hus - du laver mit regnskab - og det går lige op - så vi skal ikke fakturere, hvis du er maler og regnskabs virksomheder. Puma økonomien kan jeg ikke helt overskue - om de er private som bytter marmelade med dimser - men hvis det er firmaer der gør det - og det var i DK - ville skat gribe ind. Det ville de også hvis en online side byggede på bytte uden regning TROR jeg

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 331
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad nu så hvis sælger og køber af den her ydelse aftaler - okay, jeg sælger til dig på 5 af de her kredits, og de aftaler prisen svaer til XX i dkr. Og den pris kan eventuelt være en vejledende pris sat af siden. Men hvor sælger reelt ikke modtager de penge i hans regnskab?? Men får 5 kredits hvormed han kan købe en anden ydelse. 

Hvis begge parter er private er der så nogen problemer? 

Njae altså det er ikke min ide at lave sådan en side. Jeg synes blot perspektivet er interessant. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

stiginshanghai:
Hvad nu så hvis sælger og køber af den her ydelse aftaler - okay, jeg sælger til dig på 5 af de her kredits, og de aftaler prisen svaer til XX i dkr. Og den pris kan eventuelt være en vejledende pris sat af siden. Men hvor sælger reelt ikke modtager de penge i hans regnskab?? Men får 5 kredits hvormed han kan købe en anden ydelse. 

Mellem afgiftspligtig virksomheder - med momsregistrering: Sælger skal jo lave en faktura i en anerkendt valuta - f.eks 2000 kr med moms. Om den anden part så betaler med en gris eller med 5 kredits er ligemeget set med sælger og skats øjne. Bare sælger bogfører indtægten som 2000 kr og heraf moms 400 kr og indberetter den moms

Får han kredits - så er der jo ikke en købsmoms han kan modregne - så de 400 kr skal jo så bare indbetales

Hvis køber - også udsteder en faktura på 2000 kr inkl. moms for modydelsen - så er der jo ingen som helt penge at betale, hverken for sælger eller køber, de udligner bare de 2000 kr som betalt og indberetter nu 400 kr salgsmoms og 400 kr købsmoms- Ingen penge op af lommen, ingen udgift - og ingen behov for kredits da der SKAL en faktura i anerkendt valuta til - men altså heller ikke penge op af lommen.

Hvis begge parter er private OG det er privat indbo der byttes - mod kredits eller  andet, så er der ikke momspligt og ikke afgiftspligtig virksomhed, så hvis det er deres private indbo, så er det ikke et problem

Hvis private udfører arbejde for hinanden så er det samme sag - men så er der en afgitspligtig/skattepligtig aktivitet modsat når man sælger privat indbo.

Så skal begge parter jo være skattepligtige af hver deres handel. De kunne også, så længe de var under 50.000 kr omsætning om året (i omregnede kredits) kunne drive det som virksomhed uden moms - f.eks. PMV og lettere helt undgå skat vil jeg mene - med henholdsvis en indtægt og en udgift - men jeg tror skat vil se meget på, om det er reelle værdier der byttes med (at ydelserne med retfærdighed burde koste det samme) i så fald.

Hvis en virksomhed med moms udfører det i bytte med en privat  er det igen bare faktura med moms - og så længe han bogfører indtægten f.eks. 1600 kr og indberetter og indbetaler salgs momsen på 400 kr - så må den private gerne betale ham med kredits eller halve grise

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 331
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Fatter jeg ikke en brik af. Kan være jeg kan hyre dig for 20 credits haha. Joke. 

Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 331
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det ulovligt hvis man f.x. via en side tilbyder folk kan købe "matador penge" og sælge dem igen? 

Altså du køber og betaler med virkelige penge og for X fiktiv value, og kan sælge din X fiktiv valuta senere? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

stiginshanghai:

Er det ulovligt hvis man f.x. via en side tilbyder folk kan købe "matador penge" og sælge dem igen? 

Altså du køber og betaler med virkelige penge og for X fiktiv value, og kan sælge din X fiktiv valuta senere? 

Uh - spændt på om eksperter mener det kan kræve finanstilsynsgodkendelse - specielt hvis valutaen kan svinge i kurs men ellers er det jo ikke ulovligt at sælge papir med tekst på og købe det samme papir med tekst på tilbage igen til samme pris - og dine matadorpenge er jo ikke en valuta - så jeg ville TRO det var OK - så længe der ikke kan spekuleres i kurs

Du har vel kigget på Bitcoin som jo er lidt samme sag du vil her og et system allerede fungerende. Firmaer må kun handle i officielt valuta og bogføre i det som udgangspunkt dog

www.coinify.com (eller måske .dk) fungerer som fuldt lovlig mellemmand. Firmaer sælger et måltid (hungry) i DKK og giver ret til betaling i Bitcoin via coinify. Coinify giver så kunden beløb i Bitcoin - lægger en kursgevinst ind som coinify´s fortjeneste - kunden betaler coinify med bitcoins og coinify giver så firmaet (hungry) det beløb de skal have i DKK

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 331
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

hej John

Jo det var min tanke prisen er svingende. 

Men nu sidder jeg og bryder mit hovede med det her. Du skrev

Cookie - John Hannover:
Hvis private udfører arbejde for hinanden så er det samme sag - men så er der en afgitspligtig/skattepligtig aktivitet modsat når man sælger privat indbo.

Så er det vel spørgsmålet hvad der defineres som arbejde. Hvis den bytteøkonomi bruger udtrykket "vi hjælper hinanden" så er det vel ikke særlig meget anerledes end f.x. amino. Jeg har f.x. hjulpet nogle amino brugere med deres webshops helt gratis, og udover aminos rammer, altså hvor jeg har haft fingrene i deres kode og server. Skulle jeg så blive skattepligtig af det? 

Som jeg læser det du skriver så hvis min far slår naboens græsplæne, og får en æbletærte i modydelse, så bliver min far skattepligtig af værdien af den leverede ydelse. Hvilket så vel er markedsprisen for hvad klip af en plæne koster. 

Hvis han IKKE bliver skattepligtig eller af 0 dkr da han intet har tjent, så kan det vel være det samme om det er på en side med ydelser. 

Grunden til jeg tænker over det er sf. at jeg ikke ønsker det skal virke som om det er sort arbejde. Men det er det måske? Hvis jeg klipper dig, og du slår min græsplæne, og vi ikke indberetter det, så er det sort arbejde? 

Stig

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)