Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Påvirker ændring i ejerregister selskabets kapitalstørrelse

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

Vi står i en situation hvor vi skal ændre i vores ejerbog grundet omstrukturering i organisationen. Vi har med fem holdingselskaber stiftet et driftsselskab med et indskud på 1 kr. pr. andel.

Da vi går fra fem til fire, og vi dermed køber den fjerde ud, er vi i tvivl om kapitalstørrelsen for selskabet ændres til 4 kr.? Eller er sidste mands kapital stadig gældende og dermed fortsat 5 kr.?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

kapitalen er stadigt 5 kr

Husk:

I har pligt at ændre også i offentlig ejerbog

Lav købeaftaler mellem de 4 holding der køber og 5 der sælger og overfør beløbet konkret som bevis på handlen

Gennemse vedtæger for evt ændringer

Gennemse den livsvigtige ejeraftale jeg håber i har for ændringer

Jeg synes 5 holdings af 1 kr der ejer 1 drift af 5 kr er lidt pjattet normalt. Husk hver holding + drift skal ha erhvervskonto som vel ofte koster - alle ejere, uanset løn SKAL ha lovpligtig arbejdsskade dækkende hver holding + driften uanset løn/overskud - der er omk til stiftelse, hjemmeside og meget andet - og 5 kr rækker ikke - så enten skal der rimeligt hurtigt indtægt ind, eller der skal laves lånebrev med markedsrente fra holdingt til drift - og så tilsvarende fra person til holding - med skatteindberetning af rente osv - 5 holding som alle så også skal ha årsrapport med sambeskatning og selvangivelse - noget ikke alle selv klarer kan jeg sige.

5 kr ialt og 5 holding og et drift og 5 voksne mænd er efter min mening at gå i for små sko, og lave besvær med penge til forbrug lige fra start + evt med kapitalberedskab

Det er ikke for at være nedladende - og I kan ha fuld plan og styr på alt, men for at andre med IVS planer og mange holdings lige skal tænke over, om holding er sagen og om der ikke skal lidt mere end 5 gange 1 kr til, for at give glidende drift i 6 selskaber

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret John (kan se du også har svaret på FB, men tager den lige her)

Jeg går ud fra at vi kan købe femtemand ud på ét dokument hvor alle er benævnt, eller skal der laves særskilt købtdokument for hver enkelt holding? Herefter ændres hver kapitalandel til 1,25 så vidt jeg forstår dig.

I henhold til de andre "bekymringer", har jeg fuld forståelse for dine argumenter, da dette helt sikkert er et område, hvor vi ville have gjort det en smule anderledes, hvis vi havde haft den viden og indsigt som vi har nu. Dog har vi ikke et større kapitalbehov i vores forretningsmodel, som primært er løftes af de timer, som ligges i konceptet. Vi har dog været nødsaget til at lave lånbrev til at dække de basale udgifter som du også omtaler, hvilket vi netop ville have gjort anderledes hvis nu.

Håber det giver mening :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

I kan godt lave ET dokument men det skal jo så kopieres da hvert holding x 4 der køber jo skal ha dokumentation for at det har købt 1/4 af anparterne fra det 5 holding og betalt det 25 øre hver

Hvert selskab ejer så 1,25 kr ja - men det forudsætter jo at andelene er lavet så hver holding med sine 1 kr i andele - har f-eks. 4 andele - ellers er det jo ikke lige til at sælge en andel i 4 stykker  så skal der laves ændringer i antal andele -

Der må I nok ha fat i hjælp hvis det er tilfældet - HVIS vedtægterne / ejerbogen klart siger, at selskabet skal ha en kapital på 5 kr fordelt på 5 anparter

Ofte vil man jo lave stiftelsen så der laves f-eks. 500 andele af 500 kr - 100 til hvert holding - og det er så de andele man deler ved det videre salg. I skal jo ha det til at gå op med at de 4 kan købe den 1 krone af den 5 med et antal eksisterende andele - Ejerbogen vil sige præcis HVOR mange andele - hver ejer har - af nominelt xx kr

Jeg ved faktisk ikke hvordan man rent praktisk ændrer antal anparter (naturligvis uden at ændre kapital) - der skal givet vedtægter - generalforsamling og virk.dk anmeldelse og ændring i både ejerbog og off. ejerregister til. Anparter kan også bare være angivet med nominel kapital tror jeg - og så er det lettere bare at skrive 25 øre som handles over

Så længe i sælger til samme som der blev stiftet for - er der ikke skat for sælger - ellers er der - enten fortjeneste eller tab

Resten giver mening jep - som nævnt alene lovpligt forsikring for hvert af de 4 holdings (som nok kan tegnes så den dækker drift med) vil let koste et par tusinde i hver holding + erhvervskonto osv

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal måske tilføje - at sælger jo så måske ikke vil forsætte sit holding med udgift til lovpligtig arbejdsskadeforsikring - erhvervskonto i bank - móms - årsrapport osv - og så kan han enten fratråde som direktør i virk.dk - hvilket udløser tvanglukning - men det vil så klæbe til hans navn ved søgninger i virk.dk / cvr.dk  ELLER en lukning ved erklæring, som vil tage 6-8 mdr let i vente tider - og jo i alle fald kræve årsregnskab og selvangivelse 2015

http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/lukkeSelskab.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)