Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kopieret tekst på forum - er forumejer ansvarlig

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 6. Jan 10
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Har fundet 2 tekster fra en af vores websider som en bruger har kopieret direkte ind på et forum (samme som amino, bare et andet emne end iværksætteri)

Det drejer sig om ca 200 ord i hver tekst.

Kan jeg bede ejeren af forummet slette disse indlæg - eller hvad stiller man op?

Tilmeldt 19. Sep 07
Indlæg ialt: 353
Fra  Virksomhed33 Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Bliver der henvist til kilden - altså din hjemmeside?
Så brug hellere krudt på at lave din egen tekst om.

Tilmeldt 6. Jan 10
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej der bliver ikke henvist med url el. lign

Det er kun rent tekst der er kopieret.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

sats:

Kan jeg bede ejeren af forummet slette disse indlæg - eller hvad stiller man op?

De har pligt til at slette teksterne, og såfremt de ikke efterlever dette, bliver forumet pludselig ansvarlig for ophavsretskrænkelsen...

Så send dem en mail med et krav om, at teksterne slettes indenfor 1-2 dage.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 293
Fra  Helion Digital Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Eller overvej at tage det med ophøjet ro.

Hvis det er et par hundrede ord på et forum, så er der en rigtig god sandsynlighed ofr at det ikke giver nogen problemer med SEO, og hvis der er nogen som bliver klogere af at læse dem, er det så virkelig så skidt?

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kim Fredtoft:

Eller overvej at tage det med ophøjet ro.

Hvis det er et par hundrede ord på et forum, så er der en rigtig god sandsynlighed ofr at det ikke giver nogen problemer med SEO, og hvis der er nogen som bliver klogere af at læse dem, er det så virkelig så skidt?

Det korte svar er JA.

Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ved jeg jo ikke lige hvad det er for en tekst de har kopieret fra. Men umiddelbart tænker jeg ikke at 200 ord er så meget, så spørgsmålet er om det ikke vil være at betragte som citat (selvom det havde været pænt at angive hvor man citerer fra)?

Hvis det er et stort problem for dig, kan du jo altid prøve at skrive til forumejeren og spørge. Så plejer det fleste at fjerne det. Du kan også spørge om han ikke vil lægge et link ind til kilden. 

Ellers ville jeg nok ikke gøre så meget mere. Jeg har ikke før hørt om en forumejer der er blevet draget til ansvar for de indlæg brugerne har lavet, hvis der er tale om et uddrag af en tekst. 

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Andreas Peter Høgfeldt Andersen:

Nu ved jeg jo ikke lige hvad det er for en tekst de har kopieret fra. Men umiddelbart tænker jeg ikke at 200 ord er så meget, så spørgsmålet er om det ikke vil være at betragte som citat (selvom det havde været pænt at angive hvor man citerer fra)?

Det kan aldrig blive et citat! God citatskik siger, at du typisk må kopiere et par sætninger, oftest 3-5, men at du skal huske at angive kilden og linke til denne. 200 ord er langt mere, end hvad der kan og vil blive betegnet, som et citat, og da alle andre regler ved citater ligeledes ikke er overholdt, vil det stadigvæk være en krænkelse... 

Andreas Peter Høgfeldt Andersen:

Ellers ville jeg nok ikke gøre så meget mere. Jeg har ikke før hørt om en forumejer der er blevet draget til ansvar for de indlæg brugerne har lavet, hvis der er tale om et uddrag af en tekst. 

Der er adskillige sager, både når det gælder billeder, fotos, illustrationer og tekster. Derfor vil en fornuftig forumejer også tage action med det samme, når der tikker en mail ind med påpegelse af krænkelse af ophavsretten.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra 4200
Tilmeldt 13. Jun 13
Indlæg ialt: 137
Fra  Gittes Hjemmesider Skrevet kl. 07:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes helt klart at du skal rette henvendelse til forumejer også selvom det "kun" er 200 ord. Hvis en bruger havde slået kopieret tekst op på en af mine sider, ville jeg gerne vide det.

Jeg synes det er en vigtig principsag. Mange ved ikke det er forbudt at kopiere og så er der dem der bare gør det med fuldt overlæg og det er tyveri selvom det "bare" er 200 ord.

Når det er sagt behøver man ikke fare frem med bål og brand Måske det skyldes uvidenhed.

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Gitte Bergmann Søgaard Olsen:


Når det er sagt behøver man ikke fare frem med bål og brand Måske det skyldes uvidenhed.

Hvor går grænsen?

For mig/os går vi lige i flæsket på dem der stjæler vores ting (billeder)
Jeg vil under ingen omstændigheder finde mig i, at jeg bruger tid, penge og ressourcer på at tage fornuftige billeder af samtlige vores produkter, for efterfølgende at finde disse spredt ud over en del andre webshops.

En ting er uvidenhed og fejl på en blog eller Facebookside, men når disse bruges i en anden kommerciel henseende, hvor andre tjener penge på vores billeder, så er der ingen Kristian forklar mig røv, om at det er en elev, praktikant eller andet. Har man og driver man en webshop, ved man jo udmærket godt at man ikke bare lige benytter Google som et tag selv bord.

Vi sender vores sager direkte til http://not-allowed.dk/ som forfølger vores sager. 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)