Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om medarbejder-billeder og samtykke, tilbagetrækning af samtykke

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Sep 05
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

I medieproduktioner for kunder har man ofte kundens medarbejdere med på fotos eller film. Datatilsynets regler skal overholdes, så medarbejderne skriver under på, at man godt må bruge billederne kommercielt.

Medarbejderen er i sin gode ret til at tilbagekalde samtykket igen, og gør det måske, når han skifter job. Så må man fremadrettet ikke bruge billede eller film.

Et billede på en webside kan fjernes. En brochure og en film er straks mere problematisk. Man skal ikke fjerne personen med tilbagevirkende kraft, men fremadrettet.

Det ville være godt, hvis man kunne aftale, at medarbejderen kunne tilbagekalde samtykket, men at billedet i filmen eller brochuren først blev fjernet ved den næste opdatering.

Datatilsynet oplyser, at der er aftalefrihed i Danmark, og, så vidt jeg har forstået, at der er mulighed for at lave en aftale med medarbejderen, på samtykket, der siger, at såfremt medarbejderen ønsker sig fjernet her og nu, så kan det koste et sum penge - lad os sige 10.000, eller 25.000, eller 50.000 - svarende til den sum det kunne koste at fjerne medarbejderens medvirken her og nu med en ny produktion.

Hvis medarbejderen ikke vil betale, så må han vente til brochuren eller filmen opdateres næste gang, hvilket kan være efter 2-3-5 år, afhængig af hvilken normal levetid, sådan et element har.Tilbagetrækningen er sådan set accepteret, men da det er forbundet med økonomiske konsekvenser for kunden, så aftaler man, mens man er gode venner, at det skal foregå på denne måde, hvis det skal ske.

Så længe samtykket er frivilligt, specifikt og informeret, så kan man principielt aftale nøjagtigt det, begge parter finder rimeligt, kan jeg forstå på emnet Aftalefrihed.

Er der nogen af jer i mediebranchen, som fotograf eller videoproducent, der har andre forslag? Eksemplet kunne være en kundes medarbejder, som smækker med døren og vil fjernes fra alt, hvor vedkommende er med i.

Det kan blive noget rigtigt rod, hvis medarbejdere fra tid til anden hopper fra de kommercielle materialer, som produceres.

Man kunne bruge modeller, ja, men ofte er situationen, at man som fotograf og videoproducent er på banen ude i en virksomhed, hvor medarbejderne skal (og meget gerne vil) være med - så det er denne situation, vi skal snakke om.

Jeg har ikke haft problemstikken tæt inde på livet endnu, selv efter 10 år, da ingen har tilbagekaldt deres samtykke, men jeg vil gerne være på forkant, og sidder nu og overvejer hvad samtykket skal, og må, indeholde.

Har du en god formulering til en samtykke - eller skal jeg vejen om en advokat?
Hører dog gerne om andres erfaringer med denne problematik, og hvilke problemer den har skabt, og hvordan du selv imødegår den... :-)

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jeg har ikke lige et hurtigt svar - men drengene på contago.dk kan jeg anbefale :) (de giver Amino Rabat

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)