Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man udbetale løn til sig selv fra enkeltmands virksomhed som A-indkomst?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jan 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har en lille virksomhed der laver honorar betalte konsulent opgaver (projektledelse af tidsbegrænsede opgaver m.m). Ved siden af virksomhed arbejder jeg for en anden virksomhed hvor jeg får løn fast hver måned som honorar der svinger i størrelse (b-indkomst). 

Men da min indkomst normalt er ret lav i den første del af året (både i virksomhed og honorar fra andet arbejde) og resten af året svinger meget fra måned til måned, så kunne jeg godt tænke mig at gå fra at få løn udbetalt som b-indkomst, til at køre alle honorar gennem virksomheden, og via virksomheden få udbetalt en samlet løn som a-indkomst sådan at virksomheden sørger for at skatten bliver betalt (som hvis der var tale om en alm ansat).
Altså sådan så jeg slipper for at skulle betale det samme beløb i skat de 10 måneder om året, da dette godt kan være svært når der er lav indtægt i jan/feb f.eks. 

Mit spørgsmål er så om det er muligt at få udbetalt løn fra egen enkeltmandsvirksomhed som a-indkomst? 

Hvis ja er der så et lønsystem der kan anbefales til at køre dette igennem?


Håber meget at i kan hjælpe da jeg har svært ved at finde svar på dette når jeg søger på nettet

På forhånd tak. 

Jonas

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ingen løn i enkeltmandsvirksomhed.

Alt bliver indregnet som din indkomst, A og B.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

JonasChristiansen:
så kunne jeg godt tænke mig at gå fra at få løn udbetalt som b-indkomst, til at køre alle honorar gennem virksomheden, og via virksomheden få udbetalt en samlet løn som a-indkomst sådan at virksomheden sørger for at skatten bliver betalt (som hvis der var tale om en alm ansat).
Altså sådan så jeg slipper for at skulle betale det samme beløb i skat de 10 måneder om året, da dette godt kan være svært når der er lav indtægt i jan/feb f.eks. 

Mit spørgsmål er så om det er muligt at få udbetalt løn fra egen enkeltmandsvirksomhed som a-indkomst? 

Nej - i alm enkeltmands er der ikke løn. Private hævninger er helt uden betydning - og påvirker ikke resultatet og det er kun overskud der tæller

Du vil heller ikke bare per definition kunne bede om at fakturere med moms fra dit selskab, hvis det rent faktisk er honorar - for det er selve arbejdets karakter der afgør, om det er selvstændig, honorar eller lønmodtager. Du kan jo vente med at forskudsregistrere i din virksomhed til lidt sent på året, men tanken er, at man betaler skatten jævnt. 

Løn findes ikke - men du kan bruge VSO - som nok kræver revisor hjælp for dig, og så betaler du selskabskatteprocent af overskuddet og personlig skat af hævninger, men det løser ikke det med, at hvis det er honorar arbejde så er det som nu med indberetning fra den der betaler dig

Både det med hævninger, hvor du kan hæve alt det du vil, og med VSO og andet omkring enkeltmands er med i min E bog Personlig virksomhed som linket her

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)