Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udleje en del af hus - regler og skat

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg håber på lidt hjælp vedr. boligudlejning.

Jeg har (muligvis) fået mulighed for at købe en grund og bygge et hus. Desværre har jeg ikke råd til det alene, og derfor tænker jeg på at bygge huset stort nok til at jeg kan udleje 2 værelser, køkken og bad som en separat lejlighed med have. (En slags "teenageafdeling", som hænger sammen med resten af huset, men også har egen indgang.)

Men hvordan er reglerne for det?
F.eks.:
- Må man bare leje ud, eller må man f.eks. kun udleje en vis procentdel af boligen?
- Er der et grundfradrag eller betaler man skat af hele lejeindtægten? Og er det almindelig skattesats?
- Er der regler for, hvad man må tage i leje? (Og hvordan finder man ud af, hvad der er rimeligt?)
- Hvordan afregnes forbrugsudgifter som vand, varme og el (skal der være separat måler, eller kan det være f.eks. 30% af udgifterne, hvis det er 30% af huset?)
- Skal jeg betale skat af de penge, jeg opkræver til forbrugsudgifter, eller er det skattefrit, så længe det går lige op med udgifterne? (Det er jo reelt ikke en indtægt, da pengene bare går til at betale regningen for det, lejeren har forbrugt.)

Gør det en forskel, hvis jeg lejer lokaler ud som kontorlokaler til et firma? Må man det, eller kræver det godkendelse fra kommunen - jeg tænker noget med erhvervslejemål? Jeg er selvstændig, så jeg kan sagtens køre det via firmaets regnskab, hvis det er.

Jeg håber, at I kan hjælpe. Jeg vil SÅ gerne have det her til at hænge sammen økonomisk, så jeg kan få fingrene i drømmehuset.    :o)



:o)     Rie

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv lige at bruge google en gang - så finder du svar på alle dine spørgsmål.

Uden at ville være "stopper" - så ville undersøge med bank/kreditforening hvordan de stiller sig til dit projekt - jeg tvivler på at de tager "mulig" leje med ind i din financiering hvis du ikke magter at løfte opgaven uden udlejning -

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Per

Tak for dit svar.    :o)

Jeg har skam brugt mange timer på at google.    ;o)
Men desværre er jeg stødt på en del info, som er forældet efterfølgende, så jeg blev enig med mig selv om at spørge - måske sidder her nogen, som er klar på de nuværende regler og "dos & don'ts".

Jeg har talt med banken, som ikke er imod ideen, selvom de selvfølgelig har en stribe forholdsregler (penge sat til side i tilfælde af manglende lejer etc.).


:o)      Rie

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Rie:
Jeg har skam brugt mange timer på at google.    ;o)
Skat har også en lang række svar på dine spørgsmå -

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan da hjælpe med lidt af det.

Du må gerne leje hele huset ud så ingen regler om en vis procentdel.

Hvor meget du må tage i leje afhænger af hvad priserne generelt er i dit område. Så se lidt på hvad det ellers koster i dit lokal område og læg dig op af det.

Sørg helst for separat måler på alt da det andet med at dele det op i procenter ikke giver andet end bøvl.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46445
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

som Michael skriver - + om det med erhverv  så skal du checke om der er tilladelse til erhverv i lokalplan og servitutter for området. Ofte er det kun bestemte områder der må ha erhverv, andre gange er det OK med små liberale erhverv/kontor - men ikke med olieraffinaderi og udbankning af metalplader Smile

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Krabbe, scanboat.com:

Skat har også en lang række svar på dine spørgsmå -

Jo tak, det havde jeg regnet ud...    ;o)

Som sagt har jeg undersøgt højt og bredt, men jeg er usikker på, om jeg lige misser en tillægslov eller opdatering eller et eller andet, så jeg ikke har ordentligt fat i reglerne.

Derfor håber jeg på, at nogen, der ved noget om det, vil komme med nogle kloge ord - eller bare andre råd end "prøv at finde oplysningerne selv"...

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael og John:

Super - mange tak!    :o)

Kender I også noget til skattereglerne?

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Rie:
eller bare andre råd end "prøv at finde oplysningerne selv"...
Beklager men når jeg læser dit indledende oplæg læser jeg det som et af de mange indlæg som kunne være....

Nøjgghn hvor vil jeg gerne være selvstændig og også tjene en hel masse penge, hvad synes I jeg skal lave og hvordan kommer jeg egentlig i gang med det der med en butik på nettet og kan man tjene penge på det. Og må jeg trække noget fra selv om jeg ikke er startet etc etc etc PS. Jeg har ikke nogen penge at starte.

Det at være selvstændig - det indebærer bl.a. selv at søge sig de basale informationer - og når så de komplicerede opstår så søger man ekspertråd. Med specifikke spørgsmål og ikke en gang spredhagl.

Beklager hvis jeg har misforstået dit indlæg - og held og lykke med projektet

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Rie:
Kender I også noget til skattereglerne?
Det er vi mange der gør i en eller anden udstrækning - start fx med tjekke det her link - så får den basale viden og kan stille uddybende spørgsmål. Det må da være spændende selv at søge informationerne -

https://www.google.es/?gfe_rd=cr&ei=L2EjVqTNCIGFaMDAtNgO#newwindow=1&q=skatteregler+ved+udlejning

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)