Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Disponering af årets resultat

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminio'er 

Jeg påregner, at mit lille anpartsselskab kommer ud med et resultat før skat på omkring 80.000 kroner i 2015. Mit spørgsmål vedrører skat.

Jeg vil gerne bibeholde en banksaldo svarende til indskudskapitalen på 50.000 kroner, men ellers ønsker jeg ikke umiddelbart at ”spare op i selskabet”. Medmindre, der er nogle åbenlyse fordele ved at gøre det.

Med udgangspunkt i et resultat efter skat på 80.000 kroner, forestiller jeg mig en fordeling, der ser således ud:

1.bud:

48.300 kroner af overskuddet udbetaler jeg til mig selv med 28% i udbytteskat

31.700 kroner udbetaler jeg til mig selv med 42% i udbytteskat

2. bud: 

48.300 kroner af overskuddet udbetaler jeg til mig selv med 28% i udbytteskat.

31.700 kroner betaler jeg 23,5% i selskabskat (7.450 kroner) og tilskriver egenkapitalen med 24.250 kroner.

I den forbindelse har jeg to spørgsmål, som jeg håber, nogen herinde kan hjælpe mig med – det første er muligvis lidt dumt:

  1. 1. Såfremt jeg vælger at udbetale alle 80.000 kroner til mig selv som udbytte, tæller disse så med i min almindelige lønindkomst på årsopgørelsen, således at det betyder noget for topskatten, og skal der skal betales andet (fx AM) af beløbet, eller er det isoleret og udelukkende udbytteskatten, der skal betales?
  2. 2. Hvad får jeg ud af at tilskrive egenkapitalen, og at pengene står i selskabet i stedet for at udbetale til mig selv – bare sådan helt overordnet?

På forhånd 1000 tak for hjælpen...!

/Lasse

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

lasseconsulting:

Med udgangspunkt i et resultat efter skat på 80.000 kroner, forestiller jeg mig en fordeling, der ser således ud:

1.bud:

48.300 kroner af overskuddet udbetaler jeg til mig selv med 28% i udbytteskat

31.700 kroner udbetaler jeg til mig selv med 42% i udbytteskat

2. bud: 

48.300 kroner af overskuddet udbetaler jeg til mig selv med 28% i udbytteskat.

31.700 kroner betaler jeg 23,5% i selskabskat (7.450 kroner) og tilskriver egenkapitalen med 24.250 kroner.

Først og fremmest tror jeg der er brug for en forklaring, du skriver de 80.000 kr. er overskud efter skat! men i "2. bud:" skriver du at der skal betales selskabsskat af 31.700 kr. 

Du har vel allerede betalt 23,5 % i selskabsskat af ca. 105.000 for at få et resultat efter skat på 80.000 ??? Eller er de 80.000 resultat før skat ???

 

Det spørgsmål skal besvares før resultatfordelingen kan foretages

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Starter lige med 2 som jo altid er muligt - betaler selskabskat af det du vil og fører videre i nyt overskud og der med har du den værdi mere - værdien af dine aktier stiger og du kan få værdien ud ved salg eller lukning - ganske som Novo aktier stiger i kurs om du vil - Desuden polstrer du selskabet til bedre at kunne stå imod vanskeligheder - men

for det første er udbytte lav % i 2015 27% og tallet 49.900 - men før du kan betale udbytte uanset 27 eller 42% skat, så skal der jo være betalt selskabsskat - det er jo kun beskattet udbytte/fri kapital som kan give udbytte (og først så 2016)

Hvis du ikke betaler topskat, så vil det billigste være, at tage helt alm løn for de 80.000 kr inden året er gået og dermed betale ca 43% am/skat ialt.

Se dette indlæg http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html 

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Tak for din mail.

Min fejl: Jeg mener 80.000 kroner FØR nogle former for skat - også selskabsskat.

/Lasse

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

lasseconsulting:

Hej Jesper

Tak for din mail.

Min fejl: Jeg mener 80.000 kroner FØR nogle former for skat - også selskabsskat.

/Lasse

Det havde jeg også lidt på fornemmelsen, men ville bare være sikker inden jeg gav noget svar.

Først og fremmest skal du betale selskabsskat af hele overskuddet, altså 23,5 % af 80.000, det resterende beløb kaldes resultat efter skat og dette indgår i resultatdisponeringen. Skal du have udbytte skal selskabet indeholde 27 % af udbyttet også selvom udbyttet er mere end progressionsgrænsen på de ca. 49.000! (Differencen mellem den høje og lave udbytteskat afregnes via din personlige årsopgørelse og er selskabet uvedkommen)

Håber dette svar giver dig et bedre overblik over hvad du har at disponere over. 

Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Mange tak for hjælpen…!

Ja, jeg skal naturligvis medregne selskabsskatten, og så ender jeg på en skatteprocent på 47,2% (37.742) ved 80.000 i resultat før skat. 

Jeg tænkte selv på at udbetale det som løn, men mente det var (for) besværligt. Er der en nem måde – uden at afholde feriepenge, AM, ATP og i det hele taget være at regne som ansat – hvorved man kan udbetale beløbet som løn, når der er tale om et ApS

Endnu en gang stor tak for hjælpen.

/Lasse

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

brug danløn og der er ingen der hænger sig i feriepenge for dig selv men du kan jo faktisk afsætte feriepenge og dermed ha en udgift til fremskrivning

Bare lav løn til dig selv - brug danløn -  Mindre samlet skat og ikke spor mere kompliceret end udbytte og udbytteskatteindberetning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)