Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken uddannelse burde jeg tage, hvis jeg ønsker at være frontend programmør?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg er i øjeblikket i gang med en web-integrator uddannelse, og havde tænkt mig, at tage en datamatiker uddannelse efter.
Efter at have set lidt nærmere på tingene, går det op for mig, at datamatiker uddannelsen er mere rettet i mod backend?

Jeg har selv et team til dagligt hvor jeg står for alt frontend, og de står for backend. Jeg vil derfor helst ikke gå i skole hvor jeg skal plages med backend hver dag, synes allerede det ved at være lidt kedeligt på min nuværende web-integrator uddannelse med alt det backend. Det ikke fordi jeg ikke kan backend, men min passion ligger klart hos frontend!

Studerer dagligt om alle nye design trends og sørger for at alt passer ned til den sidste pixel. Min rutine er i øjeblikket at jeg går i skole, også hjem og laver research om design. Det har været sådan det sidste år, og jeg synes virkelig det sjovt.

Har hørt både positive og negative ting om multimedie designer, hvad er jeres erfaring?

Mit spørgsmål er så, burde jeg gå på datamatiker uddannelsen efter, eller tage en multimedie designer uddannelse? Eller måske tage noget helt andet? Og kan jeg overhovedet komme ind på multimedie designer uddanelsen, med en web-integrator uddanelse? Jeg har mat og eng bestået på b, og består dansk på a til næste år.

Det skal lige nævnes, at jeg ikke kun ønsker at lave designet i Photoshop, men også lave det i html/css/javascript.

Mvh,
Alexander.

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har to webintegratorer ansat, men syntes faktisk du skal spørge din uddannelses rådgiver - er der ikke sådan en på skolen?

Multimedie designer?

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har taget en Datamatiker uddannelse, men godt nok for lidt over 10 år siden. Men den gang var den kun rettet mod backend. Der var en hel del programmering, databaser og netværk. Men den har nok ændret sig siden jeg tog uddannelsen.

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Tilmeldt 5. Oct 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal jeg gøre. Føler bare, at det ville være lige lidt nok uddannelse at slutte efter min web-integrator uddannelse. Ville kun lige være fyldt 18 på det tidspunkt, da jeg er rykket en klasse op i folkeskolen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er flere måder at gøre det på.

De fleste frontend designere der uddanner sig i den retning tager en multimediedesigner uddannelse og så efterfølgende en overbygning som webudvikler. 

Andre er datamatikere, hvor man som udgangspunkt ikke lærer at lave så meget frontend men du mere lærer at kode backend som nævnt tidligere. Men forstår du at kode som backend udvikler har du alle redskaberne der skal til for at forstå det kode en frontend designer typisk skriver. 

En tredje mulighed er at blive autodidakt - altså du selv lærer de ting du skal bruge for at kunne blive det. Du kan jo starte med at prøve af med HTML, CSS, SCASS, JavaScript og jQuery (som er de sprog en frontend designer typisk arbejder med). Der er masser af muligheder at lære de forskellige kode sprog og ellers er det bare at øve øve øve. Tjek fx code academy og lignende sider ud.

Og så handler det naturligvis ikke mindt om at have øje for det grafiiske som er mindt lige så vigtig som at kunne kode frontend :)

Håber det gør dig klogere på det hele :)

Tilmeldt 5. Oct 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan allerede alt der har med frontend at gøre, og er med på moden når det kommer de nyeste design trends. Har bare altid fået stoppet i hovedet hvor vigtigt det er at være højtuddannet, specielt nu hvor jeg sagtens kan klare skolen.

Er desuden også erfaren i både php og asp.net, men føler lidt, at min passion er for frontend.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du gerne vil have job som frontender så prøv da og se om du kan komme ind i et web bureau - lav en lækker ansøgning hvor du henviser til nogle forskellige referencer du har arbejdet på. Det kan sagtens være private projekter hvor du ligesom viser en eventuel kommende arbejdsgiver dine færdigheder - hvis du er talent fuld nok eller du har potientiale - kan du hurtigt komme ind et sted vil jeg tro :). 

Så hvis du kan komme på rette hylde med hvad job du drømmer om uden at skulle bruge flere år i uddannelses systemet - så vil jeg råde dig til det! Erfaring er meget mere værd en uddannelse!!

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

AlexanderRS:
Kan allerede alt der har med frontend at gøre

Shit, gid det var mig Smile 

Så er du sikkert ekspert i frameworks som AngularJS, Ember.js og andre MVC/MVVM frontend frameworks? Værktøjer som Grunt, Bower, Gulp, Mocha og lign. har du sikkert også styr på. 

Jeg oplever at kravene til frontend programmører stiger og stiger. Alle frontend programmører jeg arbejder med, uden undtagelse, har minimum en bachelor fra universitetet. Det er nærmest adgangskravet til jobs, ihvertfald her hvor jeg bor og arbejder.

Selv hvis det kun er designdelen du vil arbejde med, og ikke frontend programmering som sådan, oplever jeg stadig at kravene stiger (eks. krav til implementering i templates som Handlebars, Mustache, Closure, Dust etc.). Man kan sagtens finde web bureauer der ikke stiller de krav, og arbejder med alm. CMS websites, men spørgsmålet er, og det vil være sjovt at arbejde med på den lange bane. 

Jeg vil sige at med de krav jeg ser i dag, og den stigning i krav jeg forventer der kommer i de kommende år, er man bedre stillet med en højere uddannelse.

Tilmeldt 5. Oct 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Har selvfølgelig styr på de forskellige frameworks, men synes ofte, at de er lidt sløve i det, og har meget jeg ikke skal bruge, så har lavet mine egne frameworks til at håndtere forskellige situationer.

Tror min endelige konklusion vil være, at jeg tager en multimediedesigner uddannelse, efterfulgt af en uddannelse i webudvikling, som er en professionsbachelor.
Til den tid, søger jeg arbejde, og hvis jeg efter finder det nødvendigt at tage en master, kan jeg vælge det.

Lyder det umiddelbart som en god plan, for en fremtid som frontend programmør?
Skal lige nævnes, at jeg altså ikke er skoletræt, jeg elsker at lære.

Burde jeg tage noget højere, eller er det fint at slutte på en professionsbachelor, muligvis efterfulgt af en master, efter jeg har arbejdet i et par år?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)