Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Undren omkring moms

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 17. Oct 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :


Når jeg køber en vare fra min leverandør i UK, får jeg varen uden deres moms. Når den så ankommer til mig i DK, betaler jeg en evt afgift og tillægger 25 % i DK moms (Varens værdi + fragtomkostninger). Denne moms bogføres varekøb fra udlandet mm under salgsmoms fra udlandet SAMME beløb under købsmoms

Her kommer min undren så, hvorfor er det så man skulle betale moms til skat når regnestykket her går i 0?

Er det fordi det ikke jeg må bogføres salgsmomsen før varen er solgt, og derfor reelt stadig kun har en momsudgift, eller har jeg misforstået noget?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skal netop ikke være moms på når du som momsregistret køber varer i UK. Det er importmoms og den er netop samme beløb under salgsmoms/importmoms og under købsmoms og går i 0. Du betaler ikke moms - og har ikke moms udgift og dermed ikke fradrag ved købet heller. Det er statistik og med til at skat kan følge dit momsbillede når du indberetter http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html 

Når du sælger lægger du salgsmoms på og indberetter

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Oct 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, så jeg kommer faktisk aldrig til at skulle betale eller have penge tilbage i moms uanset om varen er købt i 2014 og solgt i 2015. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Naturligvis skal du betale moms af de vare du sælger.   Du burde måske tage et elementært kursus i momsreglerne.

Tilmeldt 17. Oct 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

OK, så forstår jeg virkelig ikke det her. For når jeg importere en vare og skriver samme beløb i import momsen i både købs- og salgsmoms, hvordan kan jeg så pludselig komme til at skulle betale moms?

Findes der ikke en side der virkelig skære det ud i pap med skriver med blokstaver :P

Tilmeldt 17. Oct 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Eksempel

Jeg køber 1 flaske vodka fra Tyskland, prisen for denne er 84,97 DKK UDEN Tysk moms (19%).
Den bliver sendt til Danmark og her betaler jeg afgiften på 73,25 DKK. 
Den står mig nu i samlet 158,22 DKK, af dette beløb tillægger jeg så 25% Dansk moms 39,55 DKK.
De 39,55 DKK bliver tastet ind under importmoms, samme beløb (39,55 DKK) under salgsmoms OG købsmoms. 
De 2 moms udligner nu hinanden til et 0, så hvor er det lige min udgift i moms kommer?

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Køb af vare fra UK:
Købspris = 100 kr. 
Importmoms = 25 kr. (beregnet - skal ikke betales)

Salg til dansk kunde:
Salgspris = 140 kr. (giver en avance på 40 kr.)
Salgsmoms = 35 kr. 

MerOmsætningsafgift (=Moms) til den danske stat:
35 kr. minus 25 kr. = 10 kr. (svarer til 25% af de 40 kr. i avance)
(og da du (fordi det er importmoms) ikke har betalt de 25 kr. til den virksomhed du har købt fra - skal du indbetale alle 35 kr. til staten).

HVIS du nu havde købt fra en dansk virksomhed, ville du kunne trække de 25 kr. fra. 
Og de 25 kr. ville den virksomhed som du købte fra så indbetale til den danske stat.
Den danske stat ville derfor også på den måde i alt have fået 35 kr. ind (i disse to led).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Esco:

Ok, så jeg kommer faktisk aldrig til at skulle betale eller have penge tilbage i moms uanset om varen er købt i 2014 og solgt i 2015. 

der er ikke moms at betale eller trække fra ved købet - MEN du skal sælge med 25% moms på salget og de penge skal du jo sende ind til moms

vh JOhn H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Esco:
Den står mig nu i samlet 158,22 DKK, af dette beløb tillægger jeg så 25% Dansk moms 39,55 DKK.
De 39,55 DKK bliver tastet ind under importmoms, samme beløb (39,55 DKK) under salgsmoms OG købsmoms. 
De 2 moms udligner nu hinanden til et 0, så hvor er det lige min udgift i moms kommer?
EN gang til - der er ikke moms ved dit køb

Den eneste moms der kommer som du skal betale til moms - er når du sælger og der lægger 25% af din pris på salget DE 25% som din køber betaler, skal du betale ind til moms - til det øjeblik du sælger - er der ikke en momsudgift og ikke et momsfradrag men kun en angivelse der går i 0

Jeg synes også du skulle overveje et helt basalt kursus i moms og måske regnskab generelt, for det ville da være ærgerligt at misse et eller andet punkt og så skulle af med en masse penge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Wcon:

øb af vare fra UK:
Købspris = 100 kr. 
Importmoms = 25 kr.

Salg til dansk kunde:
Salgspris = 140 kr. (giver en avance på 40 kr.)
Salgsmoms = 35 kr. 

MerOmsætningsafgift (=Moms) til den danske stat:
35 kr. minus 25 kr. = 10 kr. (svarer til 25% af de 40 kr. i avance)

nej for pokker -  du læser intet af de vi skriver - Ingen moms ved købet - køb 100 kr - importmoms = 25 kr importmoms under salgsmoms og samme 25 kr under købsmoms = 0 kroner

Salg 140 kr - moms er så faktisk 28 kr og ikke 35 - test selv 112 kr + 25% moms er 140 kr - moms modsat vej er 20%. Den salgsmoms 28 kr skal du af med i moms  

Du får det ikke forklaret bedre og må helt enkelt læse hvad der står. 

SOM MOMSREGISTRERET OG VED VARER DER BRUGES MOMSPLIGTIGT - INGEN OMKOSTNING kun bogføring og angivelse - OG INTET MOMSFRADRAG VED KØBET MEN FULD MOMS PÅ SALGET 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)