Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tvivl om momsregistrering

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Jeg håber I kan komme med lidt gode råd og lidt afklaring.

Sagen er, at vi har et mindre hestested og dertil også et CVR-nr. Indtægter består i månedlig opstaldning for x antal heste samt et ridehus der også betales penge for at bruge. Det er primært opstaldere der giver penge på kontoen. Da vi startede vores virksonhed var der kun få opstaldere og dermed var vi langt fra de 50.000 kr. pr. 12 løbende måneder, hvorfor vi ikke er momsregisteret. Sidenehen har vi udvidet og antallet af opstaldede heste gør nu, at den årlige indtængt overstiger de. 50.000 kr. pr. 12 løbende måneder.... Dertil vil jo skulle lægges den sum penge ridehuset tjener.

Dog har jeg ladet mig fortælle, at hvis man driver en hobbyvirksomhed vil SKAT nægte os at blive momsregistreret. Er der mom en eller anden bargatelgrænse for, hvornår man er hobby- og erhvervsvirksomhed? Skal vi mon momsregistreres?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Det er korrekt, at Skat nogle gange nægter at momsregistrere en virksomhed, fordi der er tale om en hobbyvirksomhed. Dvs. en virksomhed, som forventeligt vil give underskud og som er drevet af ejerens interesse. I sådant tilfælde vil købemomsen jo sædvanligvis være større end salgsmomsen, hvorfor I altid vil få penge tilbage - Skats argument for at afvise at momsregistrere, er at de ikke på den måde vil dække en del af Jeres privat udgifter.

Om det konkret er tilfældet her, bør I kontakte Skat og forhøre Jer om. Det er jo yderst vigtigt at vide, om man skal momse sine indtægter og trække moms af sine udgifter. Også derfor vil jeg, hvis jeg var jer, indhente et bindende svar fra Skat.

Held og lykke med projektet.

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikke Wagenblast Sørensen:
Om det konkret er tilfældet her, bør I kontakte Skat og forhøre Jer om. Det er jo yderst vigtigt at vide, om man skal momse sine indtægter og trække moms af sine udgifter. Også derfor vil jeg, hvis jeg var jer, indhente et bindende svar fra Skat.

???. Hvorfor skulle de spilde tid og penge på et bindende svar fra SKAT når sagen er så klar som her ?. De har stort set kun indtægter og ingen udgifter, og vil komme over de 50000kr på 12 måneder. Sagen giver da sig selv, og enhver kan da sige sig selv at de skal momsregistreres.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

JJørgensen:
Da vi startede vores virksonhed var der kun få opstaldere og dermed var vi langt fra de 50.000 kr. pr. 12 løbende måneder, hvorfor vi ikke er momsregisteret. Sidenehen har vi udvidet og antallet af opstaldede heste gør nu, at den årlige indtængt overstiger de. 50.000 kr. pr. 12 løbende måneder.... Dertil vil jo skulle lægges den sum penge ridehuset tjener.

så er I allerede i lille problem i forhold til at loven jo siger, man skal registrere sig lige så snart det er ÅBELYST at ens OMSÆTNING vil komme til at overstige 50.000 kr på en hver 12 mdr periode frem og tilbage. Det er ikke per aktivitet men samlet så opstaldning - ridehus osv lagt sammen

Registrerer man så ikke, så kan skat sætte en i moms af alt det man har faktureret uden moms = man taber 20% af omsætningen + man KAN få bod på samme beløb for grov uagtsomhed

Læs om krav til momsregistrering - og ja I skal givet omg ha CVR og momsregistreres http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

Som du beskriver det, lyder det ikke som du får problem med at moms ser jer som hobby og i alle fald nægter de slet ikke momsregistrering. Det skulle være, hvis de senere ser jeg trække underskud fra hvert år, men slet ikke som du beskriver det. http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/seris-virksomhed-eller-hobbyvirksomhed.html 

Må jeg råde til min E-bog - eller paperback - "Jeg vil være SELVSTÆNDIG som link til indholdsfortegnelse her" for den beskriver alt det I skal vide, uanset I vælger momsregistrering i personlig virksomhed eller som selskab - IVS eller ApS  med stiftelse, regnskab, skat, moms, og en masse huskelister i letlæst form

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikke Wagenblast Sørensen:

Hej

Det er korrekt, at Skat nogle gange nægter at momsregistrere en virksomhed, fordi der er tale om en hobbyvirksomhed.

Hej Rikke,

Det er ganske enkelt ukorrekt, skat nægter aldrig momsregistrering med begrundelse i hobby-virksomhed. Begrebet hobby-virksomhed eksisterer ikke i momsretten, det er et begreb som kun bruges i skatteretten.

Jeg tror du forveksler med opfyldelsen af begreberne i primært momslovens § 3 omkring "selvstændig økonomisk virksomhed" samt fra momssystemdirektivets art 9 om "opnåelse af indtægter af en hvis varig karakter"

 

Der findes mange momsregistrerede hobbyvirksomheder, som har konstant negativt momstilsvar. Hvilket de ifølge momsretten er i deres fulde ret til at blive ved med uden indgriben fra skat, så længe de pågældende virksomheder kan opfylde definitionen af en afgiftspligtig person i momslovens § 3.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

JJørgensen:

Hej med jer.

Jeg håber I kan komme med lidt gode råd og lidt afklaring.

Sagen er, at vi har et mindre hestested og dertil også et CVR-nr. Indtægter består i månedlig opstaldning for x antal heste samt et ridehus der også betales penge for at bruge. Det er primært opstaldere der giver penge på kontoen. Da vi startede vores virksonhed var der kun få opstaldere og dermed var vi langt fra de 50.000 kr. pr. 12 løbende måneder, hvorfor vi ikke er momsregisteret. Sidenehen har vi udvidet og antallet af opstaldede heste gør nu, at den årlige indtængt overstiger de. 50.000 kr. pr. 12 løbende måneder.... Dertil vil jo skulle lægges den sum penge ridehuset tjener.

Dog har jeg ladet mig fortælle, at hvis man driver en hobbyvirksomhed vil SKAT nægte os at blive momsregistreret. Er der mom en eller anden bargatelgrænse for, hvornår man er hobby- og erhvervsvirksomhed? Skal vi mon momsregistreres?

Først og fremmest for at udrydde en udbredt misforståelse, skat nægter aldrig virksomheder en momsregistrering fordi de (i skattemæssigt henseende) er kategoriseret som hobby!

 

Skat derimod nægter en momsregistrering hvis i ikke iflg momsloven er at betragte som "økonomisk virksomhed". Men det skal i slet ikke spekulere på, med den virksomhedsbeskrivelse du giver så er i omfattet af momsloven og skal registrere jer når i har rundet 50.000 kr på et løbende år. 

 

Og som jeg forstår på dit indlæg er du over registreringsgrænsen, så kan kun opfordre dig til at blive registreret hurtigst muligt. Konsekvenserne af at lade er tydeligt beskrevet i john's indlæg

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest er jeg helt på linie med dig Jesper. Jeg er så ikke sikker på at Rikke forveksler noget, men derimod måske mere har en god hukommelse. For godt 10 år siden kørte SKAT kampagner mod specielt skattemæssige hobbyvirksomheder, hvor disse også blev forsøgt tvangsafmeldt for moms. Det er så flere gange efterfølgende blevet slået fast ved flere afgørelser at skattemæssig hobbyvirksomhed ikke nødvendigvis begrænser momsfradragsretten, som du selv ganske glimrende har forklaret.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg synes der er kommet meget forvirring efter mit svar - og nok med rette.

Jeg tror dog bare det er blevet mere mudret end det har givet klarhed.

Jeg er enig i, at det er 2 forskellige vurderinger, om der er tale om hobbyvirksomhed i skattemæssig sammenhæng, hvorefter underskud ikke kan fratrækkes, og om der drives selvstændig økonomisk virksomhed, som er det relevante kriterium efter momsloven.

Til nærmere belysning af det sidstnævnte kan spørgeren evt. kikke her for nærmere vejledning http://www.tax.dk/jv/da/D_A_3_1_4_2_2.htm.

Det foresvæver mig dog, at selve ydelsen at opstalde heste er momsfrit jf. reglen om udleje af fast ejendom er momsfrit.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rikke Wagenblast Sørensen:
Det foresvæver mig dog, at selve ydelsen at opstalde heste er momsfrit jf. reglen om udleje af fast ejendom er momsfrit.

Yes

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)