Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bitcoin/BTC og SKAT problemer

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 17. Aug 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg har haft stille og roligt gang i mit firma, og skulle til at starte min webshop op her i dag. Men efterhånden som vi (min partner og jeg) har snakket med SKAT, revisor, mm, så står det klart at vi ikke kan fortsætte.

Vi laver køb og salg af virtuelle produkter ("guld" i spil, "skins" i andre spil såsom Counter Strike Global Offensive) og har fundet en god niche i alle markeder.

Vi køber bitcoin for vores virksomhedskapital, og køber så vores produkter derfra.

Men ifølge vores revisor, skal vi kunne dokumentere ALLE køb (og salg) af disse produkter. Hvilket er umuligt, da dette ville kræve CPR, adresse, og fulde navne på alle personer vi køber fra, som typisk er privatpersoner, og MEGET sjældent bosat i Danmark.

Er der noget som helst smuthuld man kan bruge? Få oprettet firmaet i et andet land?

Kan man argumentere for, at bitcoin ikke er en valuta, og køre den den vej?

Er lidt fortabt - SKAT og vores revisor ser ikke ud til at kunne give os nogle klare svar, og ville høre herinde og se om der er nogen der havde nogen som helst idé om noget vi kunne gøre.

Hvis jeg mangler noget som helst information som I skal bruge til at kunne vurdere sagen, eller har nogle spørgsmål, så sig endelig til.

På forhånd tak, og god weekend til alle!

Tilmeldt 1. Oct 15
Indlæg ialt: 34
Fra  test Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er flere lande i EU som ikke ser "crypto currency" som en valuta og derfor slet ikke har nogen lovgivning på området. Har desværre ikke en liste.

Tilmeldt 17. Aug 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Inkluderer dette danmark?

Tilmeldt 1. Oct 15
Indlæg ialt: 34
Fra  test Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

ChristianKS:

Inkluderer dette danmark?

Ved det ikke. Det bedste du kan gøre er at ringe til finanstilsynet mandag morgen. De er de eneste der kan give et klart svar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej der er ikke mig bekendt alm lande som godkender at man ikke kan identificere kunder og leverandører - men det er jo ikke som sådan forbudt at betale i bitcoin og derfor burde navne hemmelighed ikke nødvendigvis være et must, men det har I vel gennemtænkt

Et andet problem er, at hvis man som virksomhed tager bitcoins, så anser skat det slet ikke for at være del af selskabets sfære - det er i så fald privat hævning hver gang - og bogføring må derfor ikke ske i bitcoins - Bitcoins anses ikke som off. valuta i DK heller og derfor kan der ikke faktures i det http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=2156173   Den del burde jeres revisor formentlig kunne forklare alt om

I kan fakturere i DKK eller anden off valuta, og så tage mod bitcoins til kurs "whatever" men vekslingen betyder, at pengene går fra virksomheden og ud til jer selv - hvilket muligvis i selskabsform vil være ulovligt aktionærlån - og ellers - være privat hævning. Bogføring sker så i DKK mod privat hævning bitcoins

Der findes et firma, coinify https://coinify.com som f.eks hungry bruger mig bekendt. Der giver man kunde prisen i dkk - betaling sker til coinify som giver beløbet i bitcoins (ser man ved købet) og coinify skærer en valuta gevinst - og udbetaler til sælger i dkk

For kunden betyder det at det foregår i bitcoins - for sælger at alt er i DKK - men det løser ikke problemet med, at kundens navn og adresse skal kunne identificeres ved en handel - Det løser problemet med at få betaling i bitcoins derimod

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Et andet problem er, at hvis man som virksomhed tager bitcoins, så anser skat det slet ikke for at være del af selskabets sfære - det er i så fald privat hævning hver gang - og bogføring må derfor ikke ske i bitcoins - Bitcoins anses ikke som off. valuta i DK heller og derfor kan der ikke faktures i det http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=2156173   Den del burde jeres revisor formentlig kunne forklare alt om

Jeg er ikke enig i at den konklusion er gældende generelt. SKAT's bemærkninger bygger på nogle forudsætninger, som vi reelt ikke ved er gældende er her. Det kan eksempelvis være forretningsmæssigt begrundet at have bitcoins, hvis der kun kan betales for de virtuelle produkter med bitcoins. Udfordringen ligger mere i opfyldesen af krav til fakturering og regnskab.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Jeg er ikke enig i at den konklusion er gældende generelt. SKAT's bemærkninger bygger på nogle forudsætninger, som vi reelt ikke ved er gældende er her. Det kan eksempelvis være forretningsmæssigt begrundet at have bitcoins, hvis der kun kan betales for de virtuelle produkter med bitcoins. Udfordringen ligger mere i opfyldesen af krav til fakturering og regnskab.
enig det ved vi ikke - selv om det er lidt svært for mig at se det skulle være rent forretningsmæssigt begrundet at alle handler (også danske) kun kan køres i bitcoins - så kan det vel sagtens vise sig at det kan begrundes sådan  og ja - uanset hvad   problemet ligger stadigt i kundens navn

Hungry bruger jo coinify som mellemstation. Jeg forestiller mig de derved løser det skattemæssige i alle fald på let og smidig måde (og mener at huske kursskæring som under 5%) men også der - med kundens navn

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Big Smile samme jeg linkede til

God afgørelse at blive klogere på.

Den forretningsmæssige begrundelse kan være at deres leverandør kun tager imod Bitcoins.

I relation til trådstarters videresalg er vi så enige om at så rammer de danske regler om ar fakturering, regnskab mv skal foregå i godkendt valuta.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)