Som det kan ses på underskriften har jeg et lidt tricky spørgsmål.
Jeg har en virksomhed, som skal deltage på en online auktion med et program. Jeg ønsker ikke at donere produktet gratis, men vil gerne donere/sælge det til indkøbspris, så det ser sådan her ud (eks.):
Vejl. pris: 7999 Solgt på auktion for: 5000 Indkøbspris: 2000
Ud fra denne udregning, skal kunden der har købt betale 5000 kr. til dem der holder auktionen. Af de 5000 skal jeg havde 2000, som var min indkøbspris, så mine omkostninger er dækket.
Hvordan skal det gøres rent faktureringsmæssigt og bogføringsmæssigt? Klubben får sine 5000 kr., men både kunden der har købt og virksomheden der har doneret skal bruge en faktura vel?
letteste er jo hvis du fakturer auktionen de 2000 og auktionen fakturer kunden de 5000 - Ellers må du fakturere kunden direkte med de 5000 og auktionen fakturere dig 3000 - men det første er vel det normale - at auktionen fakturerer og får pengene af den der byder, og så beholder de hammerslag og gebyr eller hvad der er aftalt, her f.eks. alt over 2000 kr
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Så kunden der vinder det pågældende produkt betaler 5000 inkl. moms til auktionen, som afholdes af en sportsklub. Klubben har dermed de 5000 inkl. moms som produktet har kostet og så fakturer jeg efterfølgende klubben 2000 inkl. moms, så jeg får 2000 inkl. moms af de 5000 inkl. moms som de har fået ind på deres konto?
Et spørgsmål er kommet til. Auktionssiden er jo mellemmand mellem kunden og jeg. Kunden skal ud i min butik og hente produktet og skal havde en faktura som køb af produktet hvor prisen så bare er 0 kr. (De har jo betalt gennem auktionen). Men når jeg så efterfølgende skal kræve mine 2000 kr. af klubben der har holdt auktion, skal jeg så blot skrive på fakturaen: "Indkøbspris på produktet x doneret til auktion - 2000 kr." og hvordan skal jeg så bogføre det i regnskabet.
Fakturaen mellem kunden og jeg skal jo bare være et salg til 0 kr. vel, men hvordan bogføre jeg, når jeg kræver de 2000 fra klubben der har holdt auktion.