Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår er man omfattet af betalingstjenesteloven og hvad der skal til for at undgå den

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Oct 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Til Aminoforummet,

Vi er ved at få bygget en hjemmeside hvor brugere kan oprette en opgave som leverandører så kan afgive tilbud på. Brugeren kan herefter uforpligtende vælge mellem tilbud.

Når et tilbud accepteres og en ordre er udført sker faktureringen således: Kunden modtager en faktura + servicegebyr fra vores firma. på faktura er udspecificeret betaling til leverandør og servicegebyr. Leverandøren sender faktura excl. servicegebyr til vores firma.

Vi vil gerne sidde på transaktionen da vi derved kan give yderligere fordele som fx kreditforsikring til leverandør.

Nu får vi at vide at vi herved måske er omfatttet af betalingstjenesteloven... Fordi vi sidder med hvad der kan opfattes som en pengeoverførsel.

Hjælp. Hvad skal der til for at vi undgår dette. Jeg tænker der må være flere der er stødt ind i dette.

Alle ideer/forslag/erfaringer modtages.

mvh

Rasmus

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 02:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Rasmus,

I er ikke underlagt betalingstjenesteloven - men I er ganske rigtigt ude i en gråzone.

I vil tilbyde en form for factoringservice, som er underlagt loven om finansiel virksomhed, hvilket kræver en godkendelse hos Finanstilsynet og en egenkapital større end rundetårn. Rent teknisk, så er jeres forretning baseret på at "sælge" håndværkernes fakturaer (fordringer) videre til kunden for et gebyr. Og det er en finansiel service, som derved kræver en godkendelse. 

Som jeg forstår jeres koncept, er I vel blot en "almindelig" tilbudsside ala 3tilbud.dk. Herunder forstår jeg ikke, hvorfor I vil ud i en væsentlig risiko ved at være betalingsled mellem kunden og håndværkeren.

I kan dog omgås loven ved at være en almindelig hovedleverandør hos kunden og anvende bagvedliggende håndværkere som underleverandører, der efterfølgende fakturerer jer. Men så er I jo en byggevirksomhed med de ansvar, der hertil medfølger. 

Held og lykke. 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)