Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forklaring af begreber på lønseddel

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Aug 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige fået nyt job og fået min første lønseddel

Problemet er, at jeg ikke forstår flere af tingene listet på lønsedlen.

1) Hvad er "Personlig løndel HK" hvorfra jeg får 131,8 kr? Er min løn delt op i en basisløn og personlig løndel? Betyder det, at jeg har "forhandlet" mig frem til en løn, der er højere end lønnen hørende til den overenskomst jeg er på?

2) Hvorfor betaler jeg 286,43 kr. til pension selv om jeg ikke selv har åbnet en pensionsopsparing? Jeg antager, at det er en fin forretning for mig, da det ser ud til, at min arbejdsplads betaler 572,86 kr. til min pension (også selv om jeg hverken selv har åbnet en pensionsopsparing eller fortalt min arbejdsgiver om den). Er min arbejdsplads' bidrag til min pension en procentsats af, hvad jeg selv indbetaler? Vil jeg kunne få min arbejdsgiver til at bidrage mere til min pension, hvis jeg også selv indsætter et højere månedligt beløb? Der står, at satsen på min arbejdsgivers pensionsbidrag er på 8%, dvs. 572.86 kr., men der står ikke noget beløb under "Beløb", så bliver de overhovedet medregnet i det endelige beløb?

3) Hvad er gruppeliv? Hvorfor er gruppeliv opdelt i grunddækning og tillægsdækning? Hvorfor får jeg først 87,7+82,3 = 170 kr. og senere fratrækket de 170 kr. igen?

4) Hvad er ATP? Hvorfor betaler både jeg selv og min arbejdsgiver til ATP?

5) Hvad er ferieregulering? Hvorfor er det 5 enheder, og hvorfor står der ingen sats? Jeg kan regne mig frem til, at satsen må være 826.25/5 = 165.25.

6) Der står A-skat er på 36 pct af 7137. Hvorfra kommer de 7137? Hvorfor fratrækkes der 0 kr inden A-skatten udregnes?

Jeg ved, at det er mange spørgsmål, men jeg håber, at det er relativt lette spørgsmål at besvare for en, der har modtaget løn i mange år :-D

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor i alverden spørger du ikke der hvor du er ansat?

De bør/skal da om nogen kunne forklare det for dig.

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Laces:
6) Der står A-skat er på 36 pct af 7137. Hvorfra kommer de 7137? Hvorfor fratrækkes der 0 kr inden A-skatten udregnes?

De 7.137 er din bruttoindtægt - de 8% AM bidrag.

De trækker 0 fra fordi du åbenbart ikke har noget skattefradrag. Det skal du nok undersøge om det kan passe.

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1 - formentlig det job du udfører som efter overenskomst HK giver dig den ret - hør arbejdet

2 - givet del af overenskomst mellem DA og HK og typisk med en ca 1/3 i egenbetaling og resten fra firmaet - ja godt for dig

3 - dækker forskelige typer gruppeliv  - hvofor det fratrækkes ved jeg - kan være rettelse fordi du endnu ikke er med - hør arbejdsgiver

4 ATP burde du kunne google - arbejdsmarkedets tillægspension - lovpligt for alle med over 39 og helt korrekt beløb

5 optjening af ferie - igen hør arbejdsgiveren

6 A skat trukket uden fradrag - formentlig via bi-kort - måske bruger du hovedkort andetsteds - igen spørg de som ved = arbejdsgiveren

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)